فعالیت دومین میدان فروش دام کشور در گنبدکاووس محدود می‌شود


فعالیت دومین میدان فروش دام کشور در گنبدکاووس محدود می‌شود

گنبدکاووس - ایرنا - مدیرکل امور عشایر گلستان از محدود شدن فعالیت دومین میدان بزرگ فروش دام کشور در گنبدکاووس به دلیل آنچه که آن را پیشگیری از شیوع ویروس کرونا دانست، خبر داد و خاطرنشان کرد: محدود شدن فعالیت این میدان، هیچ خللی در تامین گوشت قرمز استان و کشور ایجاد نمی‌کند.

رضا علیپوری روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محدود شدن فعالیت دومین میدان بزرگ فروش دام کشور در گنبدکاووس فعلا از فردا (دوشنبه ۱۲ اسفند) تا پنجشنبه هفته جاری به مدت چهار روز اعمال خواهد شد.

وی افزود: براساس محدودیت اعلام شده از فردا صبح فقط قصابان گنبدکاووس و شهرهای همجوار، آغل‌داران، دلالان و رانندگان وسایل نقلیه حمل دام از ساعت ۵:۳۰ تا ۱۰ صبح اجازه تردد و خرید و فروش دام دارند و بقیه افراد متفرقه شامل دستفروشان، اغذیه فروشان، کبابی‌ها و مردم عادی اجازه ورود و فعالیت چه در میدان دام و چه خارج از آن را ندارند.

علیپوری اضافه کرد: آن دسته از افرادی که فعالیت انتقال دام به سایر شهرها و استان‌های کشور را نیز دارند، می‌توانند دام مورد نیاز را از میدان فروش دام گنبدکاووس از آغل‌داران و یا مستقیم از دامدار در محل دامداری آنها خریداری و پس از انجام مراحل قانونی و کسب مجوز دامپزشکی، نسبت به انتقال دام اقدام نمایند.

وی تصریح کرد: تا عادی شدن شرایط، از عرضه دام توسط جامعه عشایری و روستاییان گلستان در میدان فروش دام گنبد جلوگیری شده و افرادی که قصد خرید کلی دام و انتقال آن را دارند، می‌توانند مستقیم به عشایر یا روستاییان مراجعه نمایند.

مدیرکل امور عشایر استان گلستان ادامه داد: برای جلوگیری از تجمع احتمالی افراد و دستفروشان در ورودی میدان فروش دام گنبد با نیروی انتظامی هماهنگ شده‌ است و به هیچ عنوان اجازه تردد و دستفروشی داده نخواهد شد.

علیپوری همچنین درخصوص قیمت دام زنده نیز گفت: هم اکنون هر کیلوگرم گوسفند زنده به مبلغ ۳۸۰ هزار ریال در میدان فروش دام گنبدکاووس فروخته می‌شود و نه تنها هیچ افزایش قیمتی در روزهای گذشته نداشته‌ایم بلکه دام زنده به اندازه کافی و نیاز وجود دارد.

وی افزود: درحال حاضر ۱۰ نیروی رسمی اداره کل عشایری و اتحادیه آن، ۱۰۰ نفر آغل‌دار، ۱۰۰ نفر راننده وانت و کامیونت حمل دام و ۱۰۰ نفر هم دستفروش و اغذیه‌فروش درمیدان فروش دام گنبدکاووس مشغول فعالیت هستند که با اعمال محدودیت‌های پیش‌بینی شده، حداقل ۱۰۰ نفر دستفروش تا عادی شدن شرایط نباید در این مکان حضور یابند.

به گفته علیپوری، عشایر گلستان اعم از بومی و کوچنده که با افزون بر ۷۰۰ هزار راس دام سبک خود بیشتر در مراتع سه شهرستان‌ گنبدکاووس، کلاله و مراوه‌تپه قشلاق و ییلاق می‌کنند، هرسال ۲۵ تا ۳۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز استان را تامین می‌کنند و میدان فروش دام گنبدکاووس در شرق استان گلستان با فروش متوسط روزانه پنج هزار راس دام سبک و سنگین، دومین میدان دام کشور محسوب می‌شود.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد