سیل نورآباد در حاشیه کرونا و خستگی رسانه ها


سیل نورآباد در حاشیه کرونا و خستگی رسانه ها

خرم آباد - ایرنا - سیل ششم و هفتم اسفند ماه لرستان بیشترین خسارت را در نوزآباد دلفان به جا گذاشت اما به نظر می رسد این حادثه تحت تاثیر و در حاشیه اخبار کرونا، خستگی رسانه ها و البته مسوولان از سیل قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، برآورد خسارت اولیه سیل اسفندماه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده که نسبت به زیرساخت ها و اعتبارات استان محرومی همچون لرستان رقم کمی نیست اما به نظر می رسد با توجه به اینکه مردم، مسوولان و رسانه ها سیل ۱۰ هزار میلیارد تومانی فروردین را تجربه کرده اند دیگر اعتنایی به سیل هایی با خسارت کمتر ندارند.

بدون شک در طول یک سال گذشته لرستان در هر شرایطی درگیر عواقب و بازسازی های سیل بود و سفر بسیاری از مسوولان ملی نیز در ماههای پساسیل به مساله سیل لرستان به ویژه پلدختر معطوف بود.

اکنون که نورآباد به عنوان یکی از محروم ترین شهرهای کشور درگیر سیل شده برآورد اولیه خسارت حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی از این حادثه عنوان شده که با توجه به کمبودها و عقب افتادگی های گذشته این شهرستان و محرومیت روستاهای اطراف، این میزان خسارت رقم بزرگی محسوب می شود.

بارش های سیل آسا از دوشنبه پنجم اسفند ماه تا ظهر چهارشنبه در استان جریان داشت و بر اثر آن خساراتی به بخش های زیر ساختی استان وارد شد که میانگین این بارندگی ها در لرستان به ۱۰۴ میلیمتر رسید و در این مدت نورآباد با میانگین بارندگی ۱۴۴.۹ میلیمتر بیشترین بارش را داشته است.

سیل وضعیت نورآباد را بحرانی و شهروندان را مجبور به ترک منازل کرد

شدت بارندگی های بامداد چهارشنبه در نورآباد مرکز شهرستان دلفان لرستان موجب طغیان رودخانه های درون این شهر و ورود سیلاب به منازل مردم شد و شهروندان را مجبور به ترک منازل و اسکان اضطراری کرد.

میانگین بارندگی نورآباد در ۳۸ ساعت حدود ۱۴۰ میلیمتر بود که موجب خروش رودخانه های درون شهری شد تا مردم این شهر در هوای سرد زمستانی مجبور به تخلیه خانه های خود شوند، مناطق خلیج فارس،کلانتری، میدان بعثت و خیابان ساحلی پارک بانوان دچار سیلاب شدند و رودخانه در محل پل شهرداری طغیان کرد.

حجم سیلابی ورودی به خیابان های نورآباد بسیار گسترده بود که محله های مختلف را در برگرفت و همین امر نیز کار امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده بود و در حوزه روستایی نیز راه ارتباطی ۱۰۰ روستا قطع شد.

حشمت بهمنی فرماندار دلفان نیز شب حادثه با اعلام وضعیت بحرانی در نورآباد تاکید کرد: سیل وارد شهر شده و رفع مشکلات پیش امده نیازمند همکاری مردم است بنابراین شهروندان ساکن بایددر حاشیه رودخانه ها هشدارها را جدی گرفته و همچنان نسبت به ترک منازل خود اقدام کنند.

تمام شهرستان دلفان دچار آبگرفتگی شد و شهروندان در پنج محله آن با مشکلات عدیده و سیلاب مواجه شدند و تعدادی از پل های روستایی شهرستان نیز تخریب شد تا جاییکه به گفته فرماندار علیرغم کمبود امکانات ستاد بحران، سیل وضعیت نورآباد را بحرانی و خسارات سنگینی به منازل مسکونی، واحدهای تجاری و همچنین زمین های کشاورزی و تاسیسات زیربنایی وارد کرد.

خسارت ۲۵۰ میلیارد تومانی سیل به دلفان

فرماندار دلفان گفت: بر اساس برآوردهای اولیه سیل هفته گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت را به این شهرستان وارد کرد.

حشمت بهمنی افزود : این خسارت به تاسیسات زیربنایی شهری آب، برق، گاز، شهرداری، پل ها، راههای ارتباطی و ابنیه فنی، مزارع کشاورزی, دام، باغات و شیلات ،مدارس و واحدهای مسکونی وارد شده است.

وی اظهار داشت: با تخریب و آسیب ۴۲ پل، ارتباط بسیاری از روستاها قطع شد که تاکنون اغلب محورها به صورت موقت بازگشایی شده اند .

فرماندار دلفان گفت: سیل به بیش از ۴۰۰ واحد مسکونی در شهر نورآباد خسارت وارد کرد و در این راستا خسارات سنگینی به لوازم خانگی و اثاثیه منزل پنج محله شهر نورآباد وارد شد، ساکنان محله های سیلزده، اغلب خانواده های نیازمند و اجاره نشین هستند که خسارات وارده برای آنان سنگین است بنابراین باید موردحمایت قرار گیرند.
وی تصریح کرد: خسارت وارده سیل دلفان بسیار سنگین بود چراکه این شهرستان در بسیاری از شاخص ها درسطح استان وضعیت مناسبی نداشت و وقوع دو سیل ویرانگر در یک سال به ویژه سیل ششم اسفند دلفان را محروم تر از گذشته کرده که توجه مسئولان کشوری و استانی برای جبران بخشی از این محرومیت ها ضروری است .

وی با بیان اینکه سیل هفته گذشته از لحاظ میزان وحجم به مراتب سنگین تر از سیل ۱۲ فروردین ماه سالجاری بود اظهار داشت:خوشبختانه با همکاری مردم، رسانه ها، اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی تلفات انسانی نداشتیم .

آسیب و تخریب بیش از ۴۲ پل روستایی دلفان

فرماندار دلفان ادامه داد: جاده‌های روستایی که بر اثر سیل ششم اسفندماه سال جاری مسدود شده بازگشایی شده اند اما مسیر این روستاها بصورت موقت برای ارائه خدمات اولیه ترمیم شده که برای حل مشکل تردد نیاز به بازسازی و بهسازی دارند.
بهمنی بیان کرد: امیدواریم اداره کل راهداری ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز را به منطقه اعزام کند تا علاوه بر بازگشایی محورهای باقی مانده، اقدامات لازم جهت بهسازی پل ها و جاده های ارتباطی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: در بخش کاکاوند بیش از ۱۰ دهنه پل و در منطقه میربگ دربخش مرکزی ۳۲ پل ارتباطی تخریب و یا آسیب دیده اند که هرکدام ازاین پل ها ارتباط چندین روستا را فراهم می کند.
بهمنی ادامه داد: اقدامات مناسبی جهت بازسازی پل ها و جاده های آسیب دیده در جریان سیل ۱۲ فروردین ماه صورت نگرفت که به همین سبب باز شاهد خسارات درسیلاب اخیر بودیم.
وی یادآور شد: متاسفانه راهداری لرستان به مکاتبات این فرمانداری درخصوص ترمیم و بازسازی پل های خسارت دیده توجهی نکرد و کار به بازدید چند ناظر ختم شد و عملا اقدام مناسبی انجام نگرفت.
فرماندار دلفان ترمیم و بازسازی پل ها و ابنیه های فنی جاده های ارتباطی این شهرستان را ضروری خواند و گفت: دلفان از لحاظ شاخص راه دسترسی مطلوب، وضعیت مناسبی ندارد که ۲ سیل اخیر نیز محرومیت های دلفان را بیش از گذشته کرده است.
وی بیان کرد: امیدواریم اداره کل راهداری لرستان در زمینه بازسازی پل ها و جاده های ارتباطی اقدامات لازم را انجام دهد و اعتبار مورد نیاز را تخصیص دهد.

خسارات ۱۱ میلیارد تومانی سیل به تاسیسات آب شهری نورآباد

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری نورآباد نیز گفت: سیل اخیر بیش از ۱۱ میلیارد تومان به تاسیسات، خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ آب شهری این شهرستان خسارت وارد کرده است.

علی محمد نظریان افزود: سیل ۶ اسفند موجب تخریب دیوار تصفیه خانه فاضلاب به طول ۱۰۰ متر، جاده تصفیه خانه فاضلاب، منهول‌های داخل رودخانه های بادآور و گچینه، پل‌های جاده دسترسی چاه‌های تامین آب شهر نورآباد و جاده دسترسی چاه‌ها شد.
وی اظهار داشت: همچنین خسارت سنگینی به ایستگاه پمپاژ فاضلاب نورآباد وارد شد و ۲ دستگاه پمپ لجن کش این ایستگاه از کار افتاده است.
وی بیان کرد: ضمن هشدار به تمامی شهروندان جهت ذخیره آب مورد نیاز و ضروری به میزان ۴۸ ساعت در زمان سیل افزود: مخازن آب در حداکثر ظرفیت ذخیره سازی شد تا در صورت قطع برق شهروندان با مشکل کمبود آب مواجه نشوند که در زمان سیل با تمهیدات اندیشیده شده هیچگونه قطعی آب در شهر نورآباد نداشتیم.
نظریان ادامه داد: پس از سیل نیز ماموران این شرکت در شستشوی منازل و خیابانهای مناطق سیل زده با دستگاه جنتکس مشارکت داشته اند و علاوه بر آن کار شستشوی شبکه فاضلاب به طول ۱۵ کیلومتر که به علت سیل پر از گل و لای شده بود پاکسازی شد.
وی یادآور شد: باز کردن انشعاب منازل سیل زده به تعداد حداقل ۴۰۰خانوار، مشارکت در خروج آب از منازل و موسساتی که به علت سیل لبریز از آب شده بودند از دیگر اقدامات این شرکت پس ازسیل اخیر بود.

سیل بیش از یک میلیارد تومان به تاسیسات برق دلفان خسارت زد

رییس اداره توزیع برق دلفان نیز گفت: سیل اخیر بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به تاسیسات و شبکه های توزیع برق این شهرستان خسارت زد.

فخرالدین حسن‌پور افزود: با تخریب شبکه های توزیع، برق ۱۰ روستا در مناطق میربگ و کاکاوند و اولادقباد قطع گردید که با تلاش ماموران برق دلفان پس از فروکش کردن سیلاب شبکه های تخریب شده بازسازی و ترمیم شدند.
وی اظهار داشت: ماموران اداره برق دلفان شبانه روز تلاش نمودند تا از قطعی برق جلوگیری نمایند و با وجود اینکه در سطح شهرستان بیش از ۱۷۰ میلیمتر بارش باران داشتیم و روان آب ها وارد خیابانهای شهر نورآباد شد اما برق شهر نورآباد پایدار بود.

خسارت سیل به ۳۴۶ کیلومتر جاده بین مزارع، کانال آب بر و راه عشایری دلفان

مدیرجهادکشاورزی دلفان گفت: سیل اخیر بیش از ۸۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بخش کشاورزی، دام و شیلات این شهرستان خسارت وارد کرده است.

فرود ساروقی افزود: سیلاب به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی و ۱۵۰ هکتار باغات حاشیه رودخانه‌ها خسارت زده است.
وی بیان کرد: تخریب ۲۱۲ واحد جایگاه‌های دامی روستایی سنتی، ۷۵ واحد انبار علوفه، ۵۰ تن علوفه دام، تلف شدن ۳۰ راس دام سبک و سنگین،۷ واحد پرورش آبزیان و تلف شدن ۸۰ تن ماهی از دیگر خسارات سیل در بخش دام و شیلات می باشد.
وی اظهار داشت: سیل به سه ایستگاه پمپاژ آب در گرمه خانی، چروش و خاتونبان خسارات جدی وارد کرده است.
وی ادامه داد: ۲۵۰ کیلومتر جاده بین مزارع و راههای عشایری و ۹۶ کیلومتر از کانال‌های آب بر سنتی نیز تخریب گردیده که نیاز به لایروبی دارند.
ساروقی اضافه کرد: با توجه به شدت و حجم بارندگی اخیر به تمام کشاورزان و دامداران از طریق سامانه پیامکی مراکز جهاد کشاورزی اطلاع رسانی شده بود، که خوشبختانه خسارت وارده به حداقل رسید.

خسارت ۱۵ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های شهری نورآباد

رییس شورای اسلامی شهر نورآباد گفت: براساس برآوردهای اولیه بر اثر سیل روزهای اخیر ۱۵ میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی و زیرساختی این شهر خسارت وارد شده است.

سید حرمت مشعشعی افزود: این میزان خسارت براساس برآوردهای اولیه تعیین شده که اقدامات کارشناسی برای مقدار واقعی خسارت در روزهای آینده انجام خواهد شد اما عمده خسارات وارده به پل های ارتباطی،معابر عمومی و فضای سبز است.

رییس شورای اسلامی شهر نورآباد با بیان اینکه شهرداری نورآباد ،یک شهرداری کم درآمد است افزود: ۲ سیل مخرب در یک سال برای شهرداری نورآباد سنگین و غیرقابل جبران است بنابراین دولت بایستی بخشی از خسارات وارده را جبران نماید.

سیلی که ضعف رسانه های محلی دلفان را آشکار کرد

در شرایطی که دلفان و شهر نورآباد شرایط بحرانی پساسیل را می گذراند اما متاسفانه اخبار چندانی از این منطقه منتشر نمی شود و شهر سیلزده نورآباد در حاشیه اخبار کرونا قرار گرفته است.

از طرفی مسوولان و رسانه های استان که در یک سال گذشته بارها و بارها و به طور متوالی از سیل،پساسیل، امداد و نجات، بازسازی، بهسازی و عمران و آبادانی دوباره گفته و نوشته اند درگیر یک خستگی تدریجی شده اند که شاید همین امر باعث شده کمت به مساله سیل نورآباد بپردازند.

البته بدون شک کمبود و ضعف رسانه های محلی شهرستان دلفان در سیل اخیر آشکار شد چراکه سیل پلدختر همچنان پس از یکسال به دلیل تحرک و پویایی رسانه های محلی مورد توجه است و همین امر موجب شده مسوولان و رسانه های استانی و ملی پس از یکسال پیگیری امور این منطقه را رسالت و وظیفه خود بدانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی