سایه سنگین کرونا بر سر مردم زلزله‌زده قطور خوی


سایه سنگین کرونا بر سر مردم زلزله‌زده قطور خوی

شیوع ویروس کرونا در کشور و در آذربایجان‌غربی بیشتر توجه‌ها را به خود جلب کرده است و در این میان مردم زلزله‌زده قطور خوی در سایه کرونا، زندگی سختی را سپری می‌کنند.

سایه سنگین کرونا بر سر مردم زلزله‌زده قطور خویحدود یک هفته از زلزله ۵.۸ ریشتری شهر قطور شهرستان خوی می‌گذرد و مردم این مناطق با از دست دادن خانه خود با مشکلاتی از جمله سرمای هوا، نبود لوازم گرمایشی و بهداشتی و از طرفی خطر ابتلا به ویروس کرونا مواجه هستند.

خوشبختانه این زلزله تلفات جانی نداشت و به همین دلیل توجه به این منطقه آنگونه که باید و شاید نیست و از سویی شیوع ویروس کرونا در کشور بیشتر توجه‌ها را به خود جلب کرده است. در این میان مردم زلزله‌زده در سایه کرونا، زندگی سختی را سپری می‌کنند.

سایه سنگین کرونا بر سر مردم زلزله‌زده قطور خوی

پرداخت خسارت منازل آسیب‌دیده پیش از پایان سال

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی در این ارتباط اظهار کرد: همه موظف هستیم تا آخرین مرحله بازسازی و امدادرسانی با تلاش جهادی در کنار مردم باشیم و از بنیاد مسکن و راهداری درخواست داریم تا نسبت به تأمین ماشین‌آلات لازم جهت آواربرداری در سریعترین زمان ممکن اقدام کنند.

شهریاری گفت: بازسازی مدارس تخریبی باید در اولویت باشد و مسئولان در خصوص تأمین دام افرادی که دام‌هایشان را در زلزله از دست داده‌اند از طریق اموال تملیکی و ستاد فرمان اجرایی حضرت امام(ره) به صورت رایگان اهتمام کنند.

وی بر توزیع بیشتر لوازم بهداشتی در مناطق زلزله‌زده، ضدعفونی کردن منازل روستایی جهت پیشگیری از بیماری‌های مسری، مستندسازی اقدامات، تأمین مکان لازم برای نگهداری دام‌های زنده، توزیع گسترده غذای گرم بین زلزله‌زدگان و پرداخت کمک‌های معیشتی و بلاعوض تأکید کرد.

شهریاری با اشاره به اینکه تمام اماکن روستایی در ۲۰ کیلومتری مرز از محل فروش سوخت بیمه شده‌اند، افزود: با پیگیری‌های انجام گرفته مقرر شده تا پیش از پایان سال خسارت منازل آسیب دیده پرداخت شود.

سایه سنگین کرونا بر سر مردم زلزله‌زده قطور خوی

ارزیابی خسارت ۹۵ درصد روستاهای زلزله‌زده

محمود بدلی، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی با اشاره به انجام عملیات آواربرداری در 5 روستای این منطقه اظهار کرد: تاکنون کار ارزیابی خسارت ۹۵ درصد روستاها انجام شده است و طبق برآوردها نزدیک به چهار هزار واحد مسکونی روستایی در این زلزله دچار آسیب شدند.

بدلی با بیان اینکه در برخی روستاها به دلیل شیب زیاد امکان حضور ماشین‌آلات و دستگاه‌های آواربردار وجود ندارد، افزود: برای همین منظور کار آواربرداری در این مناطق با کندی به پیش می‌رود که امید است در روزهای آینده نیز کار آواربرداری روستاهای باقی‌مانده با همکاری دستگاه‌های دیگر سرعت بگیرد.

سایه سنگین کرونا بر سر مردم زلزله‌زده قطور خوی

توزیع ۱۴ هزار قلم اقلام ضروری

سعید رهبر سوره، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی در این ارتباط اظهار کرد: نجاتگران جمعیت از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله با ارزیابی میزان خسارت، عرضه کمک‌های اولیه به مصدومان، توزیع اقلام امدادی همچون چادر، غذا و والور، بازگشایی مسیرها و آواربرداری به کمک زلزله‌زدگان شتافته‌اند و این اقدام‌های جهادی همچنان با رفع کمبودها و توزیع غذای گرم ادامه دارد. تا این لحظه به بیش از چهار هزار و هشتصد خانوار آسیب‌دیده با بیش از ١٩ هزار زلزله‌زده کمک‌رسانی انجام شده است.

وی تصریح کرد: بیش از ١۴ هزار قلم اقلام ضروری از قبیل چادر، والور، پتو و بسته‌های غذایی با اولویت‌بندی بین زلزله‌زدگان از سوی نجاتگران جمعیت هلال‌احمر تا این لحظه توزیع شده است و تیم‌های امدادی هلال‌‌احمر پنج روز بعد از حادثه همچنان در کنار زلزله‌زدگان حضور دارند.

سایه سنگین کرونا بر سر مردم زلزله‌زده قطور خوی

مصدومیت ۹۵ نفر در زلزله قطور

سیدمحمد عابدی، فرماندار خوی تصریح کرد: در زلزله قطور خوی ۴۳ روستا آسیب دیدند که ۲۷ روستا در بخش قطور است و به طور میانگین بین ۵۰ تا ۱۰۰ در صد تخریب شده است، همچنین بیش از چهار هزار خانوار دچار خسارات مالی شدند. ۹۵ نفر مصدوم در این زلزله وجود داشت که ۸۵ نفر به صورت سرپایی درمان شده و ۱۰ نفر بستری بودند که امروز ترخیص شدند.

وی گفت: روستاهایی که در عمق ۲۰ کیلومتری هستند بیمه شدند و از طرف بنیاد مسکن و کارشناسان بیمه برآورد خسارات انجام می‌گیرد و از هفته آینده پرداخت خسارات به تدریج شروع خواهد شد.

فرماندار خوی با اشاره به پرداخت وام‌های کم بهره برای تعمیر و بازسازی و احداث منازل تخریب شده از طرف دولت خاطرنشان کرد: دولت برای زلزله زدگان به زودی تسهیلات با بهره کم و به صورت بلاعوض پرداخت خواهد کرد.

به گزارش ایکنا آذربایجان غربی با وجود اقداماتی که تاکنون انجام شده است اما مردم مناطق زلزله‌زده قطور خوی برای بازسازی منازل مسکونی و بازگشت به روال عادی زندگی به کمک‌های بیشتری نیاز دارند که برای این منظور همت مردم و مسئولان را می‌طلبد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی