بنویسید دیجی کالا اما بخوانید دیجی ‌احتکار


صداوسیما در یک بخش خبری خود از احتکار ماسک توسط شرکت دیجی‌کالا خبر داد اما این شرکت این موضوع را تکذیب کرد، البته تکذیبیه دیجی‌کالا در حالی بود که سازمان تعزیرات موفق به کشف بیش از 50 هزار ماسک در انبار این شرکت شده است و دیجی‌کالا قصد فروش هر ماسک به مبلغ 25 هزار تومان را داشته، آن هم در حالی که قیمت واقعی آن کمتر از 10 درصد این مبلغ است

بنویسید دیجی کالا اما بخوانید "دیجی ‌احتکار"

به گزارش فانوس : در حالی که دیجی‌کالا قصد فروش ماسک با مبلغ 10 برابر قیمت اصلی را داشت، سازمان تعزیرات حکومتی ماسک‌های انبار این شرکت را ضبط کرد.

صداوسیما در یک بخش خبری از احتکار ماسک توسط شرکت دیجی‌کالا خبر داد اما این شرکت این موضوع را تکذیب کرد، البته تکذیبیه دیجی‌کالا در حالی بود که سازمان تعزیرات موفق به کشف بیش از 50 هزار ماسک در انبار این شرکت شده است و دیجی‌کالا قصد فروش هر ماسک به مبلغ 25 هزار تومان را داشته، آن هم در حالی که قیمت واقعی آن کمتر از 10 درصد این مبلغ است.

سازمان تعزیرات روز شنبه موفق شد انبار احتکار شده ماسک در دیجی‌کالا را کشف کند و طبق صورت‌جلسه این سازمان 34 هزار ماسک ضبط شد. در یکی از شبکه‌های تلویزیونی به این مساله اشاره شد اما دیجی‌کالا در توضیحات خود ضمن تایید این مساله، احتکار را تکذیب کرد. در توضیحات این شرکت آمده است: «در حالی ‌که همکاران عملیات ما، با وجود نگرانی‌ شیوع ویروس کرونا، در حال آماده‌سازی و ارسال ماسک‌های سفارش گذاشته شده مشتریان دیجی‌کالا بودند، ماموران سازمان تعزیرات حکومتی به مرکز پردازش دانش مراجعه کردند و بدون توضیح ۳۴ هزار عدد ماسک فروخته شده به مشتریان دیجی‌کالا را جمع‌آوری کردند. در حالی ‌که طبق صورت‌جلسه سازمان تعزیرات ۳۴ هزار ماسک موجود بوده است، این عدد در گزارش مغرضانه شبکه تلویزیونی ایران‌کالا، به دروغ ۵ میلیون عدد عنوان شد. در ضمن همه این ۳۴ هزار عدد ماسک در چندین روز پیش به فروش رفته و به نوبت در حال آماده‌سازی و ارسال به مشتریان بوده‌ است. ضمنا دیجی‌کالا در راستای مسؤولیت اجتماعی خود از فروش این ماسک‌ها هیچ انتفاع مالی نداشته و این ماسک‌ها را با قیمت خرید به فروش رسانده است. بر این اساس هرگونه ادعای احتکار و سوءاستفاده از ارائه این خدمات به هموطنان در سراسر ایران، بی‌اساس، مغرضانه و کذب کامل است... ضمن عذرخواهی از ۸ هزار مشتری عزیز دیجی‌کالا که از نقاط دور و نزدیک کشور این ۳۴ هزار ماسک‌ را خریداری کرده بودند، اعلام می‌کنیم این ماسک‌ها هم‌اکنون در اختیار معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت قرار دارد و در نتیجه قادر به ارسال سفارش شما نیستیم. اطمینان خاطر می‌دهیم در اسرع وقت مبالغ پرداخت شده به‌صورت کامل به مشتریان توسط دیجی‌کالا عودت داده می‌شود».
* رسیدگی قاطع به تخلف یکی از فروشگاه‌های اینترنتی

با وجود تکذیبیه دیجی‌کالا اما سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرده پرونده احتکار این شرکت جدی است و خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد. یکی از معضلات در برخورد با احتکار‌کنندگان، خلأ قانونی است و احتکار‌کنندگان با وجود پرداخت هزینه می‌توانند باز هم سود کلانی را به جیب بزنند. سیدیاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات با تایید خلأ قانونی تعزیراتی گفت: خیلی از احتکارکنندگان حاضرند چند برابر جریمه در نظر گرفته شده سازمان تعزیرات را بپردازند و باز هم به کار خود ادامه دهند، چون در چنین شرایطی سود کلانی نصیب آنها خواهد شد. برای رفع این خلأ بزرگ قرار است با همکاری قوه‌قضائیه پرونده احتکار‌کنندگان ماسک و اقلام بهداشتی را با صدور کیفرخواست به مراجع قضایی ارسال کنیم تا احتکار‌کنندگان در ردیف مفسدان اقتصادی قرار گیرند و محاکمه شوند. به همین علت به احتکارکنندگان توصیه می‌کنیم برای اینکه دادگاهی نشوند، اصلا به فکر انبار اقلام بهداشتی نیفتند.
وی در رابطه با پرونده احتکار دیجی‌کلا گفت: به محض مراجعه همکاران ما به انبار این شرکت و فروشگاه اینترنتی، آنها ادعا کردند هیچ‌گونه ماسک و اقلام بهداشتی در انبارهای‌شان موجود نیست اما وقتی همکاران ما به اتفاق بازرسان وزارت صنعت و 2 نفر از همکاران وزارت بهداشت وارد انبار‌های این شرکت شدند، در حین بازدید به مقادیری ماسک برخوردند. همین که آنها وجود ماسک را انکار کردند، اختفا به قصد گرانفروشی محسوب می‌شود و این فروشگاه اینترنتی درباره بحث تعداد ماسک‌ها قصد شانتاژ دارد و قاعدتا هیچ کارشناسی نمی‌تواند در وهله نخست تعداد دقیق را حدس بزند و نیاز به بازشماری داشت و طبق بررسی نهایی ۵۴ هزار ماسک در این انبار وجود داشته است. رایگانی گفت: بعد از اینکه این ماسک‌ها کشف شد، کارکنان این شرکت ادعا کردند این کالا‌ها را برای مشتری ثبت سفارش کرده‌اند و در حال ارسال هستند که اولاً این ثبت سفارش غیرقانونی است و طبق صورت‌جلسه‌ای که از نمایندگان وزارت بهداشت تنظیم کرده‌اند این ارز، غیرقانونی است و دوم اینکه شرکت یک بسته ۱۲ عددی ماسک را به قیمت ۲۹۹ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسانده بود که قیمت هر ماسک حدود ۲۵ هزار تومان بوده است و جالب اینکه این ماسک‌ها را به مصرف‌کننده اصلی هم نفروخته بودند، بلکه به خرده‌فروش‌ها عرضه کردند که در عمل گرانفروشی محرز است. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، این شرکت حق و اجازه عرضه ماسک را نداشته است و همان‌طور که هفته قبل هم در نشست خبری عرض کردم، هیچ‌کسی خارج از چارچوب وزارت بهداشت حق عرضه ماسک، اقلام بهداشتی، شوینده و مواد ضدعفونی‌کننده را ندارد. وی گفت: دیروز هم وزارت بهداشت اعلام کرد برای نیرو‌هایی که در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا هستند با کمبود ماسک مواجهند و یک مجموعه‌ای که با خرید و اعتماد مردم به این درجه از اعتبار رسیده است، نباید در این شرایط عاملی شود تا این اقلام با قیمت چند برابر قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده اصلی برسد.


فانوس : انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسم سحر قریشی در روزنامه صداوسیما سانسور شد