سرگردانی مردم برای تهیه لوازم پیشگیری از کرونا


سرگردانی مردم برای تهیه لوازم پیشگیری از کرونا

اصفهان – ایرنا – انتشار اخبار شیوع ویروس کرونا در بسیاری از شهرها و افزایش تقاضای عمومی برای خرید ماسک و مواد ضدعفونی کننده موجب سردرگمی مردم برای تهیه این لوازم در فضای حقیقی و مجازی شده است.

وضعیت داروخانه‌های سراسر شهر اصفهان و صف‌های خرید ماسک، ژل ضدعفونی، مواد گندزدا و دستکش‌های طبی بیانگر این است که نگرانی مردم از شیوع کرونا با کمبود و یا نبود نیازهای اولیه برای پیشگیری از این بیماری دوچندان شده است.

افزایش تقاضا برای خرید این لوازم پیشگیری با افزایش عرضه آنها در داروخانه‌ها همراه نیست و بسیاری از مردم پس از مراجعه به داروخانه یا مراکز عرضه تجهیزات بهداشتی با اعلام کمبود یا تمام شدن این اقلام مواجه شده و به ناچار در اینترنت به دنبال تهیه این لوازم هستند.

بسیاری از داروخانه ها با نصب برگه‌ای با عنوان "ماسک و دستکش تمام شد" از عرضه لوازم مورد نیاز مردم برای پیشگیری از کرونا سرباز زده اند.

هرچند که برخی از داروخانه‌ها پیش از این در یک رفتار ضد اجتماعی و به دور از انسانیت ماسک ها و مواد صدعفونی کننده را به قیمت مضاعف به شهروندان عرضه می کردند تا حدی که یک ماسک عادی بدون فیلتر از ۵۰۰ تومان تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی و ماسک‌های فیلتر دار عادی نیز تا ۱۵ هزار تومان به فروش می رسید.

بر این اساس بسیاری از شهروندان به دلیل کمیاب و یا نایاب شدن اقلام مقابله با بیماری کرونا به فضای مجازی روی آورده اند و با قیمت‌های گزاف مجبور به خرید این محصولات هستند.

یک شهروند اصفهانی با نگرانی شدید از نبود لوازم پیشگیری از کرونا در سطح مراکز بهداشتی و داروخانه‌ها گفت: سه روز است که مداوم به حداقل ۱۰ داروخانه مراجعه کرده‌ام ولی هیچ کدام حاضر به عرضه این لوازم نشدند و با پاسخ نداریم و نیست مواجه شدم.

مریم پورحسینی در گفت و گو با ایرنا افزود: حتی برای تهیه ماسک به عنوان یکی از ملزومات مورد نیاز پیشگیری از این بیماری به مراکز عرضه لوازم صنعتی نیز مراجعه کرده ام ولی موفق به تهیه نشدم.

وی اظهار داشت: این در حالیست که مسوولان هیچ مکان مشخصی برای توزیع این لوازم بین مردم مشخص نکرده اند و همین امر موجب نگرانی بیشتر مردم شده است.

شهروند دیگری نیز که با کودک خردسالش مشغول خواهش از یک فروشگاه عرضه لوازم بهداشتی برای دریافت ماسک بود گفت: حتی ماسک ساده نیز موجود نیست و متصدیان داروخانه‌ها از عرضه این لوازم خودداری می‌کنند و هیچ مرجعی نیز با آنها برخورد نمی کند.

حسین قاسمی در گفت و گو با ایرنا افزود: این در حالیست که هر روز خبر از کشف انبارهای احتکار ماسک و مواد ضدعفونی در رسانه ها منتشر می شود ولی معلوم نیست این اقلام کشف شده چگونه در جامعه توزیع می شود.

وی یادآور شد: در این راستا برخی از شبکه‌های اجتماعی به عرضه اینترنتی لوازم پیشگیری از کرونا پرداخته اند و معلوم نیست در چه شرایط بهداشتی این عرضه صورت می گیرد.

این در حالیست که مدیرکل تعزیرات حکومتی اصفهان چند روز پیش از برطرف شدن کمبودها در بخش مواد ضد عفونی کننده به زودی در شطح شهرها خبر داد و گفت: به اندازه کافی ماسک در اختیار مبادی توزیع قرار خواهد گرفت.

غلامرضا صالحی افزود: عرضه ماسک و مایع ضدعفونی کننده از طریق واحدهای مجازی که از طرف علوم پزشکی و یا وزارت صنعت‌، معدن و تجارت مشخص شدند، امکان پذیر است و هر واحد تولید کننده نیز مکلف است تولید خود را از این مسیر در اختیار واحدهای توزیع کننده قرار دهد تا به دست مردم برسد.

وی در مورد نرخ ماسک و مایع ضدعفونی کننده یادآور شد: نرخ آنها مطابق با نرخ اعلام وزارت بهداشت و درمان است و هرگونه اقدام که منجر به عدول از نرخ شود تخلف و به کسانی که احتکار، گران فروشی انجام دهند و یا بخواهند با امتناع از عرضه کالا قحطی مصنوعی در بازار ایجاد و سلامتی مردم را تهدید کنند، به جد برخورد می‌شود.

سرهنگ"سید مصطفی مرتضوی رییس پلیس فتای استان اصفهان در این باره گفت: همزمان با شیوع بیماری کرونا، شایعات و اخبار غیر واقعی مبنی بر شیوع این بیماری در استان اصفهان در فضای مجازی منتشر شد که این موضوع باعث تشویش و نگرانی برای مردم را فراهم کرد.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی در گفت و گو با ایرنا افزود: در بین این نگرانی‌ها متاسفانه افرادی هم سودجویی کرده و با تبلیغات کاذب و یا با سوء استفاده از بستر فراهم شده اقلام بهداشتی را با قیمت گزاف در فضای مجازی به فروش می‌رسانند که در این زمینه نیز پلیس فتا استان وارد عمل شده و با جدیت با این گونه افراد برخورد قانونی می شود.

وی به مردم توصیه کرد:در این شرایط سعی کنند در مقابل اخبار و شایعات نگرانی کاذب به خودشان راه ندهند و در صورت مشاهده هرگونه اخبار جعلی و غیر واقعی را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع رسانی کنند و اخبار صحیح در خصوص شیوع این بیماری را فقط از طریق مراجع رسمی و پایگاه‌های خبری مورد تائید پیگیری کنند.

.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول