آیا دود اسپند تاثیری در مهار کردن ویروس کرونا دارد؟


یک فوق تخصص ریه از بی تاثیر بودن دود اسپند بر نابودی ویروس کرونا گفت.

صراط:

این نکته را فراموش نکنید که در انجام هر کاری باید حد اعتدال را رعایت کرد حتی اگر برای سلامت بدن ما مفید باشد. دود کردن اسپند نیز از این قاعده خارج نیست. هر چند همه ما می‌دانیم که دود اسپند برای سلامتی مان مفید است، اما زیاده روی در مصرف آن به علت دود غلیظ حاصل از آن بسیار مضر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران مبتلایان به حساسیت یا آلرژی‌های تنفسی در برابر بسیاری از عوامل محیطی بسیار آسیب‌پذیرند و نسبت به آن‌ها واکنش شدید نشان می‌دهند. این عوامل نه تنها شامل عوامل حساسیت زا بوده، بلکه ممکن است عوامل تحریک‌کننده‌ای مانند بو‌های تند، دود غلیظ، استشمام انواع عطرها، هوای گرم یا هوای سرد را نیز شامل شود.

دود غلیظ اسپند باعث می‌شود که نایژه‌های فرد مبتلا به آلرژی و آسم، با سرعت واکنش نشان دهند و با ایجاد اسپاسم و انقباض، موجب تشدید علائم آسم شوند. استفاده مکرر و طولانی مدت از دود اسپند حتی برای کسانی که به مشکلات ریوی مبتلا نیستند هم می‌تواند به راحتی باعث آسیب به ریه‌ها و در نتیجه بروز آسم شود.

کودکانی که به آلرژی یا آسم مبتلا هستند علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب باید هوای منزل را برای فرزندان خود پاک نگه دارند، برای مثال از دود کردن اسپند پرهیز کرده و هنگام آشپزی سیستم تهویه آشپزخانه را به گونه‌ای در نظر بگیرند که هوای داخل اتاق آلوده و منجر به تحریک حساسیت کودک نشود.

سید علی جواد موسوی فوق تخصص ریه در گفتگو با خبرنگاران حوزه بهداشت و درماندرباره عدم تاثیر دود اسپند بر مهار کردن ویروس کرونا گفت: هر نوع دودی مانند دود عود، سیگار، قلیان، اسپند و دود غذای پخته شده به هر صورت برای ریه بد است.

او افزود: همه مردم اعتقاد دارند که دود اسپند هر نوع ویروس و میکروبی را نابود می‌کند ممکن است این واقعیت وجود داشته باشد، اما هنگام بروز دود، اکسیژن کاهش یافته و به سیستم ایمنی بدن به خصوص ریه‌های هر موجود زنده‌ای آسیب می‌رساند.

جواد موسوی تصریح کرد: دود اسپند همانطور که میکروب‌ها را نابود می‌کند باعث آسیب به ریه‌های انسان هم می‌شود و این نکته بسیار اهمیت دارد. به همین علت افراد باید بدانند که ضرر دود کردن اسپند از فواید آن بیشتر است.

این فوق تخصص ریه اظهار کرد: هیچ مطالعه علمی برای اینکه میکروب بتواند با میزان دود اسپند از بین برود وجود ندارد و اگر هم میکروب را از بین ببرد باعث آسیب به سلول‌های زنده، افزایش خطر آسم و افزایش خطر ابتلا به برونشیت خواهد شد.

جواد موسوی در پایان گفت: دود اسپند به عنوان فاکتور ایجاد کننده آلودگی هوا در داخل منزل باعث آسیب به ریه‌های انسان می‌شود و باید انتظار بروز هر نوع سرطانی را داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس