کرونا قیمت برخی اقلام را در تربت‌حیدریه افزایش داد


کرونا قیمت برخی اقلام را در تربت‌حیدریه افزایش داد

تربت‌حیدریه- ایرنا- با شیوع ویروس کرونا گزارش‌هایی از کمیابی یا افزایش قیمت برخی اقلام بهداشتی نظیر ژل ضدعفونی و ماسک منتشر شد اما قیمت برخی اقلام خوراکی از جمله صیفی‌جات هم افزایش یافته که این امر موجب گلایه شهروندان تربت‌حیدریه شده است.

با شیوع ویروس کرونا برخی پزشکان اقلامی از قبیل لیموترش، سیر و زنجبیل را برای افزایش ایمنی بدن توصیه کردند که افزایش تقاضای این اقلام از سوی مردم افزایش قیمت آنها را در پی داشته است.

به عنوان مثال قیمت هر کیلو گرم پیاز در تربت‌حیدریه که پیش از این حدود ۲۰ هزار ریال بود هم اکنون به ۷۵ هزار ریال افزایش یافته یا قیمت لیموترش با افزایش چهار برابری نسبت به هفته گذشته به کیلویی ۴۰۰ هزار ریال رسیده است و سیر هم کیلویی تا ۴۵۰ هزار ریال در بازار این شهرستان فروخته می‌شود.

یک شهروند تربت‌حیدریه در یکی از فروشگاه‌های میوه و تره بار با گلایه از افزایش قیمت اقلام گفت: تعدادی لیموترش خریداری کرده‌ام که قیمت هر عدد ۴۰ هزار ریال است و این امر به هیچ عنوان منطقی نیست.

صاحب‌ این میوه فروشی نیز گفت: هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم لیموترش در بازار تربت‌حیدریه ۱۰۰ هزار ریال بود اما ناگهان این قیمت افزایش پیدا کرد و اکنون به حدود ۳۵۰ هزار ریال رسیده است.

وی که خواست نامش فاش نشود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر کیلو گرم سیر را ۲۲۰ هزار ریال می‌خرم و به قیمت ۳۰۰ هزار ریال می‌فروشم و وقتی مشتری از قیمت زیاد سیر ناراضی است به مغازه‌های دیگر می‌رود ولی وقتی قیمت فروش آنها را ۴۵۰ هزار ریال می‌بیند برمی گردد و از من خرید می‌کند.

وی ادامه داد: هر کیلو گرم زنجبیل را هفته گذشته ۵۵۰ هزار ریال می‌فروختیم اما این هفته به ۶۵۰ هزار ریال افزایش یافته است ضمن اینکه قیمت پیازی که در منطقه خودمان تولید می‌شود تا چهار برابر افزایش یافته و به هرکیلو تا ۸۰ هزار ریال رسیده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت‌حیدریه نیز گفت: در هفته گذشته، ماموران این اداره در واحد نظارت و بازرسی به میدان میوه و تره بار مراجعه کردند و برای تعدادی از افرادی که این ارزاق را بیشتر از نرخ سود مصوب به فروش می‌رساندند پرونده تخلف تشکیل داده و آنها را به مرجع قضایی معرفی کردند.

مهدی عباسپور افزود: با همه تلاش صورت گرفته، امکان دارد قیمت عرضه این محصولات از مبداء افزایش یافته باشد که در این صورت با احتساب سود قانونی، قیمت نهایی نیز افزایش پیدا می‌کند که در این صورت تا حدودی از دست ما خارج است.

وی ادامه داد: برای چهار واحد صنفی به علت گرانفروشی سیر و لیموترش در میدان میوه و تره بار تربت‌حیدریه، پرونده تخلف با مبلغ ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال تشکیل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: وظیفه کنترل قیمت بازار با اداره صنعت، معدن و تجارت است ضمن اینکه مشکلی برای تولید این محصولات کشاورزی در منطقه وجود ندارد و محصولاتی مانند سیر و پیاز در منطقه خودمان نیز تولید می‌شود.

محمدرضا عباسپور افزود: جهاد کشاورزی در ۱۶ محصول کشاورزی قیمت تضمینی دارد که در صورت کاهش قیمت بازار، آنها را با قیمت تضمینی خریداری می‌کند اما در اقلامی مانند پیاز، سیر و لیمو ساز و کاری برای تعیین قیمت فروش در مبداء نداریم و این موضوع به تقاضای بازار و توافق میان خریدار و کشاورز بستگی دارد.

به هر حال به نظر می‌رسد در شرایطی که مردم برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و طبق توصیه های پزشکان به مصرف سیر، پیاز و زنجبیل تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند، مسوولان و متولیان امر برای جلوگیری از افزایش قیمت این اقلام فکر اساسی بکنند تا این خوراکی‌ها ارزانتر به دست مصرف کننده برسد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری مشهد واقع است.

بر اساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۳۳۶ نفر از شهروندان استان خراسان رضوی که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا بوده‌اند برای تشخیص دقیق نوع بیماری مورد آزمایش تخصصی قرار گرفته‌ و از این میان ۲۵ نفر بر اساس نتایج آزمایش تخصصی، مبتلا به ویروس کرونا شناخته شده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام