پرستاران خانه در برابر کرونا


پرستاران خانه در برابر کرونا

شهرکرد- ایرنا - مراقبت و آموزش‌های عمومی و همگانی بهداشت و سلامتی برای زنان خانه‌دار به عنوان گروه مهمی از جامعه برای پیشگیری از بیماری کرونا لازم و ضروری است.

به گزارش ایرنا، مراقبت در برابر ویروس کرونا در منزل به عنوان یک از مکان‌های خصوصی جدای از مکان‌های عمومی نیز ضرورت دارد که این امر مهم بر عهده زنان خانه‌دار است.

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران ۲۰ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۷۸۷ نفر در ایران خانه‌دار در کشور است که این جمعیت ۵۲.۶ درصد از جمعیت غیر فعال از نظر اقتصادی را شامل می‌شوند.

بر این اساس،تعداد زنان خانه‌دار شهری ۱۵ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۲۴۵ نفر و شمار زنان خانه‌دار روستایی ۵ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۵۴۱ نفر اعلام شده‌ است.

با توجه به گسترش ویروس کرونا در کشور و همچنین چهارمحال و بختیاری نقش زنان به خصوص زنان خانه‌دار در مهار این بحران مانند بیشتر بحران‌ها و چالش‌ها مهم است.

مادران و زنان با تدابیر مختلف برای حفظ بهداشت و بالا بردن ایمنی بدن خانواده از جمله انتخاب سبد غذایی درست و رعایت اصول بهداشتی و آموزش بهداشت فردی می‌توانند در پیشگیری از ابتلای اعضای خانواده خود به ویروس کرونا نقشی مهم دارند.

زنان در مدیریت استرس بیماری کرونا در خانه تاثیرگذار هستند

یکی از زنان خانه‌دار چهارمحال وبختیاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا در استان گفت: علاوه بر اجرای طرح‌های بهداشت فردی و خود مراقبتی و رعایت بهداشت در منزل، مدیریت استرس به عنوان یکی از راه‌های مقابله، پیشگیری و کنترل بیماری است که مادران در مدیریت استرس در خانه و خانواده نقش مهم دارند.

عاطفه صیادی افزد: با توجه به اینکه استرس و نداشتن اعتماد به نفس موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و توان مقابله با بیماری را کاهش می‌دهد مدیریت این امر مهم در خانه یک اصل مهم برای افزایش سلامت خانواده است.

وی اظهار داشت: زنان باید محیط خانه را مدیریت کنند که از حالت کساد و بی‌حوصلگی افراد در خانه جلوگیری شود تا زمینه حضور بیشتر افراد در ساعات بیشتر در خانه فراهم شود.

این زن خانه‌دار که دارای مدرک مهندسی کامپیوتر است و دوره‌های تخصصی کمک‌های اولیه را نیز طی کرده است، به ارائه آموزش‌های لازم برای مقابله و پیشگیری با ویروس کرونا و همچنین درمان در منزل از سوی رسانه‌های جمعی تاکید کرد و گفت: ارائه این آموزش‌ها تا حد مطلوب در رسانه‌ها در دست اجراست.

به گفته وی، اجرای این آموزش‌های اولیه پیشگیری،برای همه افراد خانواده سخت است و تعدادی از فرزندان و یا افراد خانواده به‌دلیل سخت بودن این اصول، از اجرای آن سرباز می‌زنند که این امر همراهی زنان و مادران برای اجرا کامل مراقبت‌ها را می‌طلبد.

وی به تکرار روش‌های پیشگیری از بیماری کرونا از سوی رسانه‌های جمعی تاکید کرد و گفت: ارائه این آموزش‌ها نیاز به تکرار بیشتر و با روش‌های مختلف دارد.

این مادر خانه‌دار با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال افزود: به طور تقریبی همه مردم با روش‌های پیشگیری آگاهی و آشنایی دارند، اما تاکنون شیوع ویروس را جدی نگرفتند.

وی اظهار داشت: برخی از مردم هنوز مانند سال‌های گذشته به دنبال خرید شب عید هستند که این امر سلامت فرد و خانواده را به خطر خواهد انداخت.

این امدادگر زن خانه‌دار به آگاه‌سازی در خصوص در خانه ماندن و حاضر نشدن در اماکن پرتردد برای همه تاکید کرد و گفت: باید به مردم اطلاع رسانی شود که با توجه به گسترش این بیماری که همه درگیر این شرایط هستند خرید کردن و دیدو بازدید معناندارد.

این مادر ۴۵ ساله افزود: با ارایه آموزش‌های متنوع با موضوعات آموزشی در حوزه سلامت و رعایت بهداشت فردی و سلامت روان احتمال قبول از طرف خانواده‌ها افزایش پیدا می‌کند.

پرستاران خانه در برابر کرونا

افزایش تامین سلامت بدن با سبدغذایی سالم در خانواده

یک مادر خانه‌دار دیگر به اهمیت تغذیه در کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مختلف به خصوص کرونا تاکید کرد و گفت: مادران خانواده با فراهم آوردن سبد غذایی سالم برای اعضای خانواده در افزایش سیستم ایمنی بدن اعضای خانواده نقش مهمی دارند.

فرشته کیانی افزود: براساس توصیه کارشناسان که در کلاس‌های کمکهای اولیه برای مادران توضیح داده‌اند، مادران و زنان خانه‌دار باید با رعایت شرایط پخت غذای سالم و بهداشتی، خودداری از مصرف غذاهای نیمه‌پخته مانند گوشت، ماهی، مرغ و تخم‌مرغ عسلی و کم کردن مصرف سرخ‌کردنی‌ها و فست‌فودها سلامت خانواده را افزایش دهند.

وی با اشاره به آموزش‌هایی که فرا گرفته است، افزود: مادران باید اعضای خانواده را به مصرف صبحانه‌ کامل مانند عدسی، تخم مرغ، لوبیا و استفاده بیشتر از سبزیجاتی مانند هویج و کدو حلوایی ترغیب کنند.

وی به ایجاد محیط امن، شاد مفرح در خانه تاکید کرد و گفت: در این روزها که توصیه می‌شود در خانه بمانیم مادران باید خانه را به عنوان امن ترین نقطه دنیا برای اعضای خانواده شاد و مفرح کنند.

پرستاران خانه در برابر کرونا

انجام اقدامات نظافتی و رعایت اصول بهداشتی در خانه

یک مادر خانه‌دار دیگر نیز بر رعایت اصول بهداشتی فردی و گروهی در محیط‌های مختلف به خصوص خانه و خانواده در راستای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا تاکید کرد و گفت: پیشگیری از گسترش کرونا باید از خانه شروع شود.

زرافشان ندیمی افزود: زدن ماسک، استفاده از ژل‌های آنتی باکتریال، پوشیدن دستکش و حاضر نشدن در اماکن عمومی در پیشگیری اراین بیماری وموثر است اما رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی منزل در برابر کرونا باید در منازل جدی گرفته شود.

وی اظهار داشت: به منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در خانه باید اصول و قوانین بهداشتی از جمله شست وشوی مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون به مدت ۲۰ ثانیه انجام شود، تمام سطوح منزل از جمله دستگیره درب به عنوان کانون استقرار ویروس باید ضدعفونی و دستمال ضدعفونی در بسته‌ها زباله درب بسته گذاشته شود.

وی گفت: باید در مواقعی که بیرون از خانه هستیم صورت خود را لمس نکنیم و هنگام ورود به منزل پس از خارج کردن لباس از بدن، به شست و شوی دست‌ها و صورت پرداخته و به ضدعفونی کردن گوشی و لوازم شخصی بپردازیم.

این زن خانه‌دار،به شست و شوی مرتب لباس‌ها، تمیز کردن توالت، حمام و دستشویی، آشپزخانه، بیرون گذاشتن کفش از منزل و ممانعت از رفتن به میهمانی و دعوت کردن میهمان به خانه و تهویه و فیلتر کردن هوای خانه تاکید کرد.

پرستاران خانه در برابر کرونا

رعایت اصول بهداشتی در پیشگیری از بیماری موثر است

یک کارشناس بهداشت محیط نیز گفت: رعایت نکات بهداشت محیط و سلامتی در منزل و مکان‌های خصوصی برای افرادی که فرد بیمار دارند باید با احتیاط بیشتر انجام شود.
محبوبه کرمی اظهار کرد: زنان خانه‌دار برای ضدعفونی کردن سطوح به خصوص حمام، دستشوی، راه پله، دستگیره‌های درب و پنجره می‌توانند از محلول آب و وایتکس استفاده کنند.
به گفته وی، برای تهیه این محلول به ازای هر لیتر آب، ۲۰ سی سی وایتکس بکار گرفته شود.
این کارشناس بهداشت محیط ادامه داد: در زمان استفاده از این محلول باید به طور حتم فضا باز باشد که استنشاق گاز وایتکش یا کلر برای ریه‌ها مشکل ساز نشود.
وی افزود: برای دیگر سطوح مانند کابینت‌ها در آشپزخانه می‌توان از شیشه پاک‌کن‌های معمولی نیز استفاده کرد.
کرمی تصریح کرد: شستشوی دست‌ها تا ۲۰ بار در طول شبانه‌روز و هربار شستشو برای ۲۰ ثانیه به افراد توصیه میشود.
به گفته وی، دستمال‌های کاغذی استفاده شده و ماسک ها نباید در فضای اتاق رها شود و ضروری است در کیسه پلاستیکی در سطل درب دار انداخته شود.

به گفته مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز به منظور ارائه آموزش‌های مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا برنامه‌های آموزشی از طریق رسانه‌های جمعی انجام شده است.

علی درخشان گفت: توزیع آب ژاول در مراکز بهداشتی و درمانی برای منازل و همچنین ارائه آموزش به زنان در صورت مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی برای تهیه مواد ضدعفونی کننده در دست اجراست.

پرستاران خانه در برابر کرونا

چهارمحال وبختیاری با کمترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا مواجه است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از شناسایی ۷۳ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در این استان تا روز گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد جواب آزمایش ۵۰ نفر منفی اعلام شده و آزمایش مابقی بیماران هنوز اعلام نشده است.

مجید شیرانی افزود: تاکنون جواب آزمایش یک نفر از در استان مثبت بوده که این فرد از ۵ روز گذشته در بیمارستان بستری شده بود.

وی گفت: از آخرین استان‌هایی هستیم که با شیوع ویروس کرونا مواجه شده‌ایم اما پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده تعداد بیماران بیشتری شناسایی شود.

شیرانی خاطر نشان کرد: با تدابیر به کار گرفته شده، این استان در وضعیت با ثبات‌تری نسبت به سایر استانهای کشور قرار دارد و امید می‌رود با کمترین تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا مواجه شویم.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به حدود ۵۰ کشور سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌و شوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل