تاثیر استرس و تلقین‌پذیری بر کروناویروس جدید


تاثیر استرس و تلقین‌پذیری بر کروناویروس جدید

رئیس نظام روان‌شناسی استان زنجان گفت: استرس، مکانیزم دفاعی بدن را تضعیف می‌کند.

اباذر چراغی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به واسطه استرس، اظهار کرد: وقتی فردی دچار استرس می‌شود، مکانیزم بدن خود به خود در برابر ویروس‌ها ضعیف می‌شود، به طوری که افراد دارای استرس بالا بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها قرار می‌گیرند و امکان اینکه این استرس بالا مکانیزم دفاعی بدن را ضعیف کند، بالا است.

وی با تاکید بر اینکه افراد باید به توصیه‌های وزارت بهداشت توجه کنند تا بتوانیم به بهترین شکل از بحران شیوع ویروس کرونا عبور کنیم، افزود: در این خصوص افراد باید مدیریت استرس داشته باشند و به همه دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در رابطه با مدیریت استرس توجه کنند؛ زیرا با مدیریت استرس می‌توان به بیماری غلبه کرد.

چراغی در رابطه با وسواس و تلقین، تصریح کرد: تلقین منجر به وسواس می‌شود، خود وسواس نیز مشکلاتی را برای فرد به وجود می‌آورد، بنابراین افراد باید تلقین‌پذیری منفی را کنار بگذارند. تلقین‌پذیری در مواردی از طریق خود افراد خانواده به وجود می‌آید و فضای خانواده را متشنج می‌کند و در موارد دیگری نیز از طریق فضای مجازی و گروه‌های خاصی این تلقین‌پذیری در افراد به وجود می‌آید، افرادی که دچار تلقین‌پذیری و وسواس هستند باید مراقبت کنند، زیرا احتمال اینکه تلقین‌پذیری به وسواس تبدیل شود، بسیار زیاد است.

رئیس نظام روان‌شناسی استان زنجان در رابطه با ایجاد برنامه‌های متنوع برای کودکان در خانه، ادامه داد: والدین می‌توانند برای کودکان در خانه برنامه‌های مشخصی داشته باشند تا اوقات فراغت و وقت‌های خالی خود را پر کنند. والدین نیز می‌توانند روانشناس خود در خانه بوده و به عنوان فردی برای مدیریت استرس اعضای خانواده‌شان باشند.

چراغی با اشاره به اهمیت در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی (شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون) برای پیشگیری از ویروس کرونا، اظهار کرد: شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون مشکلی برای افراد دچار وسواس و تلقین‌پذیر ایجاد نمی‌کند. ویروس کرونا در هوا معلق نیست و افراد باید بهداشت فردی خود را رعایت کنند و تا حتی‌الامکان از تجمع بپرهیزند و در خانه نیز برنامه مدون خود را داشته باشند و توصیه‌های وزارت بهداشت را در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا جدی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه داشتن اعتماد به نفس بالا و باور به توانمندی خود می‌تواند در رابطه با کاهش و پیشگیری از ویروس کرونا موثر باشد، خاطرنشان کرد: بیماری کرونا جدید درمان و واکسن ندارد و افراد باید با رعایت بهداشت فردی و آداب تنفسی از ابتلا به این ویروس پیشگیری کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس