عوارض قلقلک دادن نوزاد


عوارض قلقلک دادن نوزاد

بسیاری از والدین نمی دانند که قلقلک دادن نوزاد می تواند مضر باشد و آسیب های جدی از نظر روحی و جسمی به او وارد کند.

بسیاری از والدین نمی دانند که قلقلک دادن نوزاد می تواند مضر باشد و آسیب های جدی از نظر روحی و جسمی به او وارد کند. اکثر افراد درباره قلقلک دادن نوزادان و آسیب های آن اطلاعی ندارند و همین بی اطلاعی می تواند خطر ساز باشد. بهتر است بدانید این کار شما بسیار خطر ناک می باشد و می تواند آسیب های جدی به کودک وارد کند. تحقیقاتی که انجام شده است نشان می دهد که تنها ۳۲ درصد از کودکان از این امر لذت می برند این آمار برای بچه های دیگر حدودا ۳۲ درصد هیچ حالتی ندارند و کاملا خنثی می باشد و حدودا ۳۶ درصد دیگر این امر را دوست ندارند و از آن لذتی نمی برند. در ادامه بر اساس تجزیه و تحلیل هایی که انجام شده است نشان می دهد که چرا قلقلک دادن می تواند خطر آفرین باشد و این خطر ها را در نوزادان بیش تر از افراد عادی می باشد.

آیا قلقلک دادن باعث شادی نوزاد می شود؟
در نظر داشته باشید که هیچ فردی نمی تواند لبخند زدن خود را در هنگام قلقلک دادن کنترل کند حتی اگر از این عمل متنفر باشد. در نوزادان هم چنین می باشد. در واقع قلقلک دادن نوزادان در والدین توهمی بوجود می آورد که آن ها فکر می کنند که کودک از این کار لذت می برد و در حالی که واقعا چنین نمی باشد و می تواند ضرر های بسیاری برای کودک داشته باشد.

شناخت آسیب های قلقلک به نوزاد
مطالعات بسیاری در این مورد انجام شده است که نشان می دهد تعریف یک جوک بامزه و یا بازی کردن با کودک بیش تر از قلقلک دادن می تواند نوزاد را خوشحال کند و احساسات مثبتی را در او بوجود بیاورد.
از دست دادن کنترل
کودکی که قلقلک داده می شود نمی تواند خود را کنترل کند و همین امر می تواند آسیب های زیادی را به او برساند.
در واقع این عمل بسیار توهین آمیز می باشد و حس نا خوشایندی را در کودک ایجاد می کند و ممکن است این اساسات به مدت های طولانی در ذهن کودک باقی بماند.
در نظر داشته باشید که ما تنها برای سر گرمی کودک را قلقلک می دهید اما آثار آن تا مدت ها باقی می ماند.
خندیدن می تواند نوعی از تسلط و سلطه پذیری باشد. و کودک گاها قدر نیست که شما را متوقف کند و به شما بگوید که دیگر این کار را انجام ندهید.
قلقلک دادن نوزاد می تواند آسیب های روانی در آینده او داشته باشد.
قهقهه زدن غیر قابل کنترل
در نظر داشته باشید که گاها بچه ها دچار این مورد می شوند و نمی توانند خنده های خود را کنترل کنند.
بهتر است بدانید که قهقهه زدن می تواند در تنفس کودک اختلال ایجاد کرده و ممکن است در بسیاری از مواقع آب دهان کودک به صورت ناگهانی به گلوی او بپرد و در نهایت می تواند منجر به خفگی شود.
بهتر است راه حلی دیگر برای خنداندن کودک خود پیدا کنید و از آن لذت ببرید.
مسائل روانی
در نظر داشته باشید که قلقلک دادن کودک در سن کم می تواند اثراتی بر روی روان او داشته باشد و می تواند باعث شود که او در همه عمرش نتواند به کسی اعتماد کند.
طبق گفته کارشناس جهانی والدین قلقلک دادن در کودکی می تواند چالش های عاطفی را برای او بوجود بیاورد. او بیان می کند که قلقلک دادن کودکان تجربه بسیار مضری می باشد که نسل به نسل ادامه داشته است.
این وضعیت برای کودکان می تواند تروما ایجاد کند و او از کنار کسی بودن لذت نبرد و احساس ریلکسی نکند.
درواقع تروما یکی از اختلالات روحی می باشد که قلقلک دادن می تواند آن را به همراه داشته باشد که فرد نتواند در کنار شریک زندگی اش احساس نا امنی می کند و نمی تواند به دوست های خودش اعتماد کند.
بسیاری از والدین نمی توانند به خوبی تشخیص دهند که چه چیزی برای کودکانشان خوب می باشد و اعتقاد دارند که قلقلک دادن امری طبیعی می باشد.
شکنجه
در گذشته از قلقلک دادن به عنوان یک شکنجه استفاده می شد. در واقع یکی از سرگرمی های افرادی که شکنجه می داند قلقلک دادن می باشد. باید والدین درک کنند که خندیدن کودک در حین قلقلک دادنش می تواند آسیب هایی به او وارد کند. بهتر است به جای این کار از بازی ها و سرگرمی های دیگری برای این کار استفاده کنید.
قلقلک و آناتومی بدن
قلقلک می تواند اثرات بسیار زیادی بر آناتومی بدن داشته باشد.
کودک نوپا نمی تواند با شما ارتباط برقرار کند و از شما بخواهد که این کار را انجام ندهید و همانطور که می دانید هیچ فردی نمی تواند در برابر قلقلک دادن تاب بیاورد و خنده اش را کنترل کند.
اجبار کردن کودک به این که اجازه بدهد شما او را قلقلک دهید می تواند پیامی بسیار خطرناک از آناتومی بدن او باشد.
از دیدگاه کودکان قلقلک دادن نشانه این است که بزرگسالان حق انجام کارهایی را دارند و نمی توان جلوی آنها را گرفت.
در واقع اگر شما کودک خود را قلقلک ندهید او یاد می گیرد که بزرگ تر ها نمی توانند بدون اجازه به بدن او دست بزنند و همین امر می تواند اعتماد به نفس و عزت نفس را در فرزندانتان افزایش دهد. در واقع اگر شما در سنین پایین تصمیم گیری را در کودک افزایش دهید به آینده او کمک بسیاری کرده اید.
در نظر داشته باشید طبق تحقیقات انجام شده نشان می دهد والدینی که بدون اجازه فرزندشان بدن آن ها را لمس نکرده اند فرزندان آن ها دارای فعالیت های مغزی فعال می باشند.
در واقع کودکان با این کار یاد می گیرند که می توانند بدن خود را کنترل کنند و تصمیمات مهمی بگیرند.

تکنیک هایی برای برقراری ارتباط با کودک

می توانید از راه های دیگری به جز قلقلک دادن کودک برای برقراری ارتباط با او استفاده کنید که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.
اتصال فیزیکی
یکی از مهم ترین کار هایی که می توانید با کودک خود ارتباط برقرار کنید لمس کردن او می باشد. در نظر داشته باشید که همه انسان ها در زندگی خود به نوازش احتیاج دارند و راه های دیگری هم برای برقراری ارتباط با کودک وجود دارد که بسیار کم خطر می باشد و می تواند بسیار موثر باشد.

تکنیک هایی برای جلوگیری از آسیب قلقلک به نوزاد
با کودکان خود شعر تمرین کنید و اگر خیلی کوچک می باشند می توانید برای آن ها شعر بخوانید و گاهی با عوض کردن لحن خود آن ها را بخندانید.
می توانید برای آن ها داستان بخوانید آن ها را با شخصیت های داستان آشنا کنید. البته بهتر است از داستان های شاد و مناسب سن آن ها استفاده کنید.
ماساژ دادن
بسیاری از کودکان ماساژ دادن را دوست دارند و از آن لذت می برند. می توانید به جای قلقلک دادن از این راه کار برای برقراری ارتباط با کودک استفاده کنید. با ماساژ دادن می توانید کودک را آرام کنید و در اضافه وزن او نقش بسیار مهمی داشته باشید
بهتر است برای ماساژ دادن از لوسیون های مخصوص کودک استفاده کنید. اما بهتر است قبل از استفاده از نداشتن آلرژی به این ماده اطمینان حاصل کنید زیرا پوست کودک بسیار حساس می باشد و عدم رعایت نکات مهم می تواند آسیب هایی جبران نشدنی به پوست آن ها وارد کند.
بازی نمایشی
اگر می خواهید آسیب قلقلک به نوزاد شما نرسد و راهی برای سرگرم کردن وی داشته باشید می توانید از این روش استفاده کنید. در این روش می توانید از تکنیک هایی بازی با دن استفاده کنید مانند مسابقه در آغوش کشیدن، حبقه زدن و سایر بازی های نمایشی که با بدن انجام می شود. تنها نکته کلیدی که در این بازی وجود دارد این است که کودک بداند بدنش تا چه اندازه لمس می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا