سودان تابعیت 13 هزار نفر را لغو می کند


سودان تابعیت 13 هزار  نفر را لغو می کند

تهران- ایرنا- رییس شورای حاکمیتی سودان امروز (سه شنبه) دستور لغو تابعیت 13 هزار خارجی که در زمان ریاست جمهوری عمر البشیر رییس جمهور مخلوع تابعیت این کشور را گرفته بودند، صادر کرد.

به گزارش روزنامه "السودانی"، "عبدالفتاح البرهان" با توصیه " الطریفی ادریس دفع الله" وزیر کشور سودان این دستور را صادر کرده است.

این حکم شامل بررسی تمام گذرنامه های اعطا شده به خارجی ها در سال های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۹ در داخل و خارج کشور می شود.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه افزود که مقامات تمام اقدامات قانونی، فنی و اداری را برای اجرای این حکم به کار می بندند.

در این گزارش به علت و اهداف تصمیم اشاره ای نشد اما شورای حاکمیتی سودان از زمان بدست گرفتن زمام امور، اقدامات بسیاری در راستای تغییر ساختار و روند امور کشور انجام داده است.

پیش از این نیز در ماه فوریه (بهمن/ اسفند) کمیته مقابله با فساد و استرداد اموال سودان، هیأت مدیره‌ بانک مرکزی سودان به همراه ۱۱ بانک دولتی این کشور را منحل کرد و هشت تن از مدیران این بانک‌ها نیز از سمت خود برکنار شدند.

در ماه ژانویه (آذر/ دی) نیز کمیته مبارزه با فساد سودان تمام اموال و دارایی حزب کنگره ملی که ریاست آن را عمر البشیر رییس جمهوری مخلوع این کشور برعهده داشت، مصادره کرد.

پیش از آن نیز دولت سودان تصمیم به انحلال دفتر اجرایی، کانون وکلا و انحلال تشکلات و اتحادیه‌های کارگری و همچنین اتحادیه کارفرمایان گرفت.

کمیته مقابله با فساد و استرداد اموال سودان شنبه شب گذشته از برکناری یکصد و ۹ نفر از سفیران و دیپلمات‌های سودانی به اتهام ارتباط با "عمر البشیر" رییس جمهوری مخلوع این کشور خبر داد.

"محمد الفکی سلیمان" سخنگوی شورای حاکمیتی سودان و نایب رییس کمیته مقابله با فساد و استرداد اموال در کنفرانس مطبوعاتی در خارطوم گفت: برخی از این دیپلمات‌ها توسط شخص البشیر منصوب شده و برخی دیگر را حزب کنگره ملی منصوب کرده بود.

با روی کارآمدن دولت جدید سودان، حزب کنگره ملی سودان به ریاست "البشیر" منحل شد.

کشور سودان سال‌ها در حاکمیت عمر حسن البشیر" بود تا اینکه وی ۲۲ فروردین ۹۸ با دخالت ارتش این کشور سرنگون و پس از آن، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال عبدالفتاح البرهان قدرت را در دست گرفت.

شورای حاکمیتی سودان متشکل از ۱۱ عضو است که ۶ عضو غیرنظامی و پنج عضو نظامی دارد و اداره سودان را به مدت سه سال تا برگزاری انتخابات بر عهده دارد. ریاست این شورا بر عهده ژنرال البرهان است.

وی برای ۲۱ ماه ریاست شورای حاکمیتی سودان را بر عهده دارد؛ سپس یکی از اعضای غیر نظامی این شورا به مدت ۱۸ ماه ریاست شورای حاکمیت را بر عهده می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی