از پاسخ رئیس مرکز اداره امور قرآنی اوقاف به موحدامین تا برنامه بقاع متبرکه برای مقابله با کرونا


ممنوعیت مراسم‌های غیرضروری و توزیع نذرورات بدون بسته‌بندی در بقاع متبرکه، اعلام آمادگی جمعی از روحانیون و مداحان برای خدمت‌رسانی به مردم و اعزام حافظ مسلط بر قرائات ده‌گانه به کویت برای اولین بار ازجمله اخبار حوزه قرآن و معارف در 11 اسفند ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در یازدهمین روز از آخرین ماه زمستان:

اعزام‌ها به مسابقات بین‌المللی قرآن تابع قوانین کشور میزبان است/ برای اولین بار حافظ مسلط بر قرائات ده‌گانه به کویت اعزام می‌کنیم

از پاسخ رئیس مرکز اداره امور قرآنی اوقاف به موحدامین تا برنامه بقاع متبرکه برای مقابله با کرونا

«مهدی قره شیخلو» در مجله تلویزیونی «مصباح» شبکه قرآن و معارف سیما در پاسخ به اعتراض «موحدامین»، قاری بین المللی کشور برای عدم اعزام به مسابقات بین المللی قرآن کریم دیگر کشورها، اظهار کرد: اعزام نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به کشورهای دیگر باید قانونمندتر و شفاف تر شود البته این بدین معنا نیست که در گذشته نبوده اما نیاز به شفافیت بیشتر است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: وقتی دوستان گلایه ای دارند، وظیفه ما است که به آنها پاسخ بدهیم. زمانی که آقای موحدامین گلایه خود را مطرح کرد از ایشان دعوت شد تا به مرکز بیاید و جلسه ای حدودا یک ساعت و نیم با حضور استاد عباس سلیمی به عنوان مشاور قرآنی رئیس سازمان، برگزار شد. هم ایشان گلایه های خود را مطرح کرد و هم ما دلایل خود را بیان کردیم. در پایان جلسه برداشت ما این بود که مسئله برطرف شده است اما ظاهرا گلایه های ایشان ادامه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه درباره اعزام نماینده به مسابقات بین المللی دیگر کشورها همه علل و عوامل دست ما نیست، تصریح کرد: برای مثال قانون مسابقات بین المللی قرآن مالزی است و در دعوت‌نامه تصریح شده کسانی امکان حضور در آن را دارند که در سه سال گذشته به عنوان متسابق در رقابت های ما حضور نداشته باشند. درباره مسابقات کویت بیش از 10 سال است که قاری اعزام می کنیم و آنها ما را مخیر می کنند بین دو رشته قرائت و حفظ کل همراه با تسلط بر قرائت 10 گانه.

قره شیخلو ادامه داد: در طول 10 سال گذشته کسی را نداشتیم که هم حافظ کل باشد و هم بر قرائت ده‌گانه مسلط باشد، امسال برای اولین بار دو نفر از حافظان کل قرآن (آقایان شجاع زویداد و حسنی) توانسته اند اجازه قرائت ده‌گانه را بگیرند و این فرصتی است که در این رشته که هیچ وقت شرکت کننده نداشتیم عرض اندام کنیم. آقای حسنی شرایط سنی را نداشت و آقای زویداد را برگزیدیم شاید سال آینده این شانس و فرصت را نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای 10 سال به این رقابت ها قاری اعزام کردیم و امسال برای اولین بار قرار است حافظ به مسابقات بین المللی کویت اعزام کنیم، گفت: درباره مسابقات روسیه نیز سقف سنی 35 سال است و آقای موحدامین 36 ساله است و امکان اعزام ندارد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه ابراز کرد: از این رو، علل همیشه در دست ما نیست و ما بر اثر دعوتنامه و آیین نامه ها محدودیت هایی داریم که به ناچار سراغ دیگران می رویم. ما درصدد استفاده از ظرفیت قاریان هستیم و اگر شرایط مهیا باشد از استعداد و ظرفیت آقای موحدامین استفاده می کنیم.

قره شیخلو در پایان خاطرنشان کرد: وقتی من ریاست اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه را عهده دار شدم از دو سه روز بعد دعوتنامه مسابقات بین المللی قرآن کریم از کشورهای مختلف یک به یک به مرکز رسید لذا ناگزیر به پاسخ های موردی بودیم چون زمان پاسخ به این دعوتنامه ها نیز محدود است. قطعاً چارچوبی برای اعزام ها خواهیم داشت و اطلاع رسانی می کنیم که جامعه هدف مطلع باشند.

راه‌اندازی قرارگاه جهادگران سلامت با همراهی طلاب حوزه‌های علمیه

از پاسخ رئیس مرکز اداره امور قرآنی اوقاف به موحدامین تا برنامه بقاع متبرکه برای مقابله با کرونا

قرارگاه جهادگران سلامت، متشکل از سازمان تبلیغات اسلامی، خانۀ طلاب جوان، تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب و مؤسسۀ امیر بیان، فعالیت خود را با همکاری وزارت بهداشت و درمان، از 7 اسفند آغاز کرده است.

بنابر این گزارش، در پی فراخوان قرارگاه در جهت همکاری طلاب و عموم مردم به عنوان همراه بیمار در بیمارستان و توزیع اقلام بهداشتی و همچنین خرید مایحتاج سالمندان، و استقبال فوق العاده، قرارگاه در دو شاخه فعالیت های خود را سامان داده است:
تامین و اعزام نیروی انسانی
رسانه
شاخۀ تامین و اعزام نیروی انسانی، با توجه به زمینه های تعیین شده، مسؤولیت سامان دهی داوطلبین را انجام می دهد. همان طور که توضیح داده شد، حضور به عنوان همراه بیمار، توزیع اقلام بهداشتی، تامین مایحتاج گروه های آسیب پذیر مانند سالمندان و بیماران ریوی و تنفسی و همراهی با اعضای خانه بهداشت از جمله زمینه های فعالیت داوطلبین است.
تا امروز حدود 200 نفر از طلاب و دیگر اقشار در برنامۀ همراه جهادی بیمار فعالیت خود را شروع کرده اند. در پی استقبال کادر درمانی بیمارستان، بیمارستان دومی نیز تقاضای حضور داوطلبان را نموده که اعزام به آن بیمارستان نیز از شب قبل آغاز شده است.
بسته بندی و توزیع اقلام بهداشتی با مسؤولیت نواحی بسیج در مناطق پردیسان و نیروگاه نیز کار دیگری است که با همراهی طلاب انجام شده است.
با توجه به فراخوان های قرارگاه، داوطلبین زمینۀ مورد علاقۀ خود را پیامک کرده و شاخۀ اعزام، هماهنگی های حضور داوطلبین و مشارکت آنها را صورت می دهد.
بخش رسانه ای قرارگاه نیز در تلاش است تا به نحو شایسته ای فعالیت های این جهادگران را اطلاع رسانی کند.
اعلام آمادگی جمعی از روحانیون و مداحان برای خدمت‌رسانی به مردم
از پاسخ رئیس مرکز اداره امور قرآنی اوقاف به موحدامین تا برنامه بقاع متبرکه برای مقابله با کرونا

جمعی از طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه، هیئات مذهبی، مجموعه‌های فرهنگی ـ تربیتی و پایگاه‌های بسیج شهر تهران در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت نوشتند: نظر به شیوع گسترده بیماری کرونا آمادگی خود را به منظور مشارکت مردمی و خدمت رسانی اعلام می‌داریم.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

مَنْ أَصْبَح لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍالکافی، ج ٢، ص ١٦٤

حضور محترم جناب دکتر نمکی (وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی)

و خدمت مبارک جهادگران عرصه بهداشت و درمان کشور

با سلام و احترام؛

جهاد خدمت رسانی به مردم در حوادث و مشکلات، از اصلی ترین دستورات اهل بیت عصمت -صلوات الله علیهم- و زیباترین خاطرات به یامانده از سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران با وفای ایشان است که در حوادث گوناگون حامی و مددکار مردم بوده‌اند.

نظر به شیوع گسترده بیماری کرونا و نیاز ملی به بسیج همگانی نهادهای دولتی و مردمی جهت همیاری همه جانبه در مقابله با این بیماری «جمعی از طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه، هیئات مذهبی، مجموعه‌های فرهنگی-تربیتی، و پایگاه‌های بسیج شهر تهران» بر اساس تکلیفی شرعی و وظیفه ای ملی، آمادگی خود را به منظور مشارکت مردمی و خدمت رسانی انسانی نسبت به کنترل، پیشگیری و درمان این بیماری، در قالب اقداماتی چون پرستاری و مراقبت از بیماران، توزیع اقلام بهداشتی و هرگونه اقدام تأیید شده دیگر از سوی نهادهای پزشکی تحت نظارت ستاد ویژه مبارزه با کرونا، اعلام می‌دارد.

امید است با صلاحدید و موافقت دستگاه بهداشتی-درمانی کشور و تحت نظارت ستاد مربوطه، این توفیق در حمایت و خدمت به هم میهنان عزیز ایران اسلامی، نصیب این جمع گردد.

از خداوند متعال توفیق روز افزون همه جهادگران عرصه خدمت به مردم را مسئلت داریم. والله الموفق

از طرف: آیت‌الله محمدباقرتحریری، حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق، حجت‌الاسلام والمسلمین سید میرهاشم حسینی، حاج محمود کریمی، حاج علی حاج قربانعلی دولابی، حاج محمدمهدی سماواتی، حاج نریمان پناهی، حاج عبدالرضا هلالی، حاج حسین هوشیار، حاج میثم مطیعی، کربلایی محمدحسین پویانفر و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران، حوزه‌های علمیه مروی و توابع، حوزه علمیه آیت الله حق شناس (فیلسوف الدوله-امین الدوله)، هیأت رایة العباس (رزمندگان شمیرانات)، هیأت مکتب الحسین (رزمندگان اسلام)، هیأت الرضا (ع)، هیأت میثاق باشهدا و بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)، هیأت عشاق الحسین (ع)، هیأت بیت الحسین (ع)، هیأت رهروان نور (بیت النور)، هیأت ریحانه النبی (سلام الله علیها)، موکب مردمى شباب الامام الخامنئى، هیأت فرزندان روح الله (سعادت آباد)، هیأت رهروان ولایت و بسیج دانشجویان و طلاب مدرسه عالی شهید مطهری (ره)، گروه جهادی محبین الائمه (ع)، هیأت احرارالعباس (ع)، هیأت عشاق الزهراء (قیطریه)، هیأت کریم آل طه (کانون دانش‌پژوهان نخبه)، هیأت زوار الزهراء (نازی آباد)، هیأت خدام الرضا (مؤسسه فرهنگی طلوع حق)، هیأت محبان المهدی، حوزه بسیج دانشجویی شهید صیاد شیرازی، مجموعه فرهنگی-تربیتی رضوان، هیأت مکتب المهدی، هیأت منتظرین، دارالقرآن شهید سامانی، مجتمع فرهنگى-مذهبی مسجدالرضا (ع)، مؤسسه خیریه برکات و...

این جهاد ادامه دارد

آستان امام‌زادگان پایتخت روزانه چند بار ضدعفونی می‌شود/ ممنوعیت مراسم‌های غیرضروری و توزیع نذرورات بدون بسته‌بندی
از پاسخ رئیس مرکز اداره امور قرآنی اوقاف به موحدامین تا برنامه بقاع متبرکه برای مقابله با کرونا

«مجتبی عبداللهی» در گفت وگو با خبرنگار گروه قرآن ومعارف خبرگزاری شبستان پیرامون تدابیر در نظر گرفته شده در امامزادگان استان تهران برای رعایت موارد بهداشتی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: مطابق دستورالعمل ارسالی و برای حفظ سلامتی زائران، امامزادگان و بقاع متبرکه استان تهران هر دو ساعت یکبار ضدعفونی می شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران بیان کرد: بر اساس این دستورالعمل توصیه شده که زائران این مکان های مقدس از بوسیدن ضریح جلوگیری و محدودیت هایی با ایجاد موانع برای نزدیک شدن آنها به ضریح در نظر گرفته شده است.

عبداللهی تاکید کرد: مواد ضدعفونی کننده نیز در امام زادگان برای ضدعفونی کردن دست های زائران در این اماکن مقدسه در نظر شده است. ضمن اینکه تمام کفشداری‌های بقاع متبرکه موظف هستند به طور مرتب کفشداری‌ها را ضدعفونی کرده و از کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف برای نگهداری کفش زائران استفاده کنند. همچنین استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای برای نگهداری کفش ها درامام زادگان ممنوع شده است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان تهران خاطرنشان کرد: از برگزاری مراسم‌های مختلف و اجتماعات غیر ضروری تا اطلاع ثانوی درامامزادگان و بقاع متبرکه خوداری می‌شود. علاوه بر آن از توزیع هر گونه غذای نذری و نذورات فاقد بسته‌بندی تا زمان اعلام رفع خطر آلودگی در این مکان های مقدس جلوگیری به عمل می آید.

استقبال کم‌نظیر از پویش ملی ختم قرائت سوره حمد/ قرائت بیش از ۱۳ میلیون مرتبه ام‌ّالکتاب

پویش قرائت سوره مبارکه حمد به جهت دغدغه برای سلامتی مردم و آرامش‌بخشی در جامعه با حلول ماه رجب در فضای مجازی شبکه ، سامانه پیامکی و سایت شبکه قرآن و معارف سیما آغاز به کار کرد و با اعلام عمومی از شبکه‌های مختلف سیما برای شرکت مردم در این پویش ، با استقبال و مشارکت بسیار خوب مردم متدیّن مواجه شد که با اعلام و ثبت تعداد قرائت های خود از سوره مبارکه حمد در این پویش معنوی مشارکت داشتند.

از پاسخ رئیس مرکز اداره امور قرآنی اوقاف به موحدامین تا برنامه بقاع متبرکه برای مقابله با کرونا

بنابر این گزارش، تا امروز (یکشنبه، 11 اسفند ماه) 170 هزار و 437 نفر با تعداد 13 میلیون و 386 هزار و 489 مرتبه در این ختم سوره مبارکه حمد مشارکت کرده اند.

به منظور مانع تراشی در اجرای این حرکت قرآنی در شامگاه پنجشنبه، 8 اسفند ساعت 18:57 حمله سایبری به سامانه آنلاین ختم سوره مبارکه حمد به نیت اختلال روی کانتر اعداد شرکت کنندگان صورت گرفت که بلافاصله توسط همکاران پرتلاش رسانه های نوین معاونت سیما دفع و بعد از اصلاح ، این سامانه روی سایت شبکه قرآن و معارف سیما قرار گرفت.

گفتنی است، پیگیری عوامل این کارشکنی از طریق رسانه های نوین معاونت سیما و مرکز صیانت و حفاظت سازمان صدا و سیما از مراجع قضایی و پلیس فتا در حال پیگیری است.

علاقمندان به مشارکت در پویش ختم سوره مبارکه حمد می توانند به اینجا مراجعه کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری