روستای راژان ارومیه


روستای راژان ، روستایی است از توابع بخش سیلوانا و در شهرستان ارومیه استان آذربایجان غربی واقع شده است .این روستا از نظر بعد جغرافیایی در ارتفاع زیادی نسبت به سایر جاهای منطقه قرار دارد و به همین دلیل است که در زمستان بسیار سردتر است و همه‌ساله تپهٔ «کَوی زَر» آن در زمستان باعث […] نوشته روستای راژان ارومیه اولین بار در جامع ترین پایگاه گردشگری و...

روستای راژان ، روستایی است از توابع بخش سیلوانا و در شهرستان ارومیه استان آذربایجان غربی واقع شده است .این روستا از نظر بعد جغرافیایی در ارتفاع زیادی نسبت به سایر جاهای منطقه قرار دارد و به همین دلیل است که در زمستان بسیار سردتر است و همه‌ساله تپهٔ «کَوی زَر» آن در زمستان باعث راهبندان‌های بسیار خطرناک می‌شود.

روستای راژان ارومیه

بیشتر افراد مسن و پیر در منطقه بر این عقیده‌اند که کلمه راژان تغییر یافته کلمه «رزان» (در کردی به معنی باغ و باغچه) است و دلیل آن را وجود درختانی وحشی در سراسر این روستا (و به احتمال قوی در این منطقه) در زمان‌های گذشته دانسته‌اند.به دلیل ایجاد سد چای در منطقه و به زیر آب رفتن چندین روستا . اهالی این روستاها در روستای راژان اسکان گزیدند به همین دلیل راژان دارای نفوس بیشتری نسبت به سایر روستاهای منطقه می‌باشد.

روستای راژان یکی از مناطق دیدنی ارومیه به حساب می آید. از جاهای دیدنی نزدیک به راژان می توان به کوه خلیل، سایت پاراگلایدر، آبگرم هفت آباد، آبشار سوله دوکل و پیست اسکی خوشاکو اشاره کرد.

روستای راژان ارومیه

روستای راژان دارای امکاناتی در سطح وسیع یک شهرک می‌باشد، امکاناتی همچون:
وجود دفترپست بانک
وجود مخابرات
تالارپذیرایی مراسم و جشن ها
کتابخانه عمومی(دارای اینترنت رایگان و محل مناسب جهت مطالعه)
دفاتر پیشخوان و خدمات اینترنتی وکافی نت
وجود تعدادبیشماری فروشگاه
مدارس ابتدایی،راهنمایی،دبیرستان
نانوایی نان لواش،سنگک،نان روغنی،بربری
اداره ثبت احوال
اداره آموزش و پرورش
ساختمان بهداشت روستایی

این روستا در دهستان دشت قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۷۱۱ نفر (۵۲۶ خانوار) بوده‌است.علت رشد جمعیت آن مهاجرت روستاهای (دوله پسان، خری، هلوری و تعدادی هم از اهالی روستای میرآباد)که به دلیل احداث سد شهر بند، روستاهای آنان خراب شدند و در محله‌ای در راژان به نام سه راه راژان مستقر شدند، می‌باشد. جمعیت روستای راژان جمیتی جوان است به‌طوری‌ که می‌توان گفت حدود۶۰٪ جمعیت آن جوان و مابقی خردسال، کودک، میانسال و پیر می‌باشند.

هم اکنون این روستا که نزدیک به ۱۰۰۰ خانوار را در خود جای داده است جمعیتی حدود ۶۰۰۰ نفر دارد. روستای راژان بزرگترین روستای مرگور می باشد. اهالی این روستا کردزبان هستند و به کار کشاورزی و دامداری مشغولند. فاصله نزدیک کوهای اطراف راژان و دسترسی آسان به این کوههای در فصل بهار و تابستان گردشگران و کوهنوردان زیادی را به سمت خود می کشاند.

روستای راژان ارومیه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟