احتکار کنندگان کالاهای بهداشتی زیر ذره‌بین تعزیرات


احتکار کنندگان کالاهای بهداشتی زیر ذره‌بین تعزیرات

مدیر مجتمع گشت‌های ویژه تعزیرات تهران درباره اقدامات تعزیرات برای برخورد با احتکار کنندگان کالاهای بهداشتی و پزشکی توضیحاتی داد.

احتکار کنندگان کالاهای بهداشتی زیر ذره‌بین تعزیرات

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمانان این هفته برنامه بحث روز رادیو ایران از آخرین برنامه‌های تعزیرات و شهرداری تهران در مقابله با کرونا و تبعاتش گفتند.

با گذشت حدود دو هفته از ورود کرونا و حواشی پیش آمده در پیرامون این موضوع؛ برنامه بحث روز این هفته گروه سیاسی رادیو ایران با حضور حسین ایزدی؛ مدیر مجتمع گشت‌های ویژه تعزیرات تهران و سید عبدالرضا حسینی کارشناس حوزه اجتماعی و از مدیران حوزه شهری به بررسی نقش مشارکت اجتماعی مردم و نهاد‌های نظارتی در راه مقابله با بیماری کرونا پرداخت.

ایزدی در این برنامه از لغو بخشنامه ۲ اسفند وزارت بهداشت خبر داده و گفت: بر اساس این بخشنامه داروخانه‌های سطح تهران از فروش ماسک منع شده بودند که این بخشنامه اشکالات زیادی همچون خروج بیش از ۲ هزار داروخانه از چرخه عرضه این کالای پرتقاضا داشته و از سوی دیگر باعث افزایش قیمت این کالا و سوداگری در فروش آن می‌شد که دیروز با پیگیری‌های ما و چند نهاد دیگر این بخش نامه لغو شد.

وی به کشفیات در این زمینه نیز اشاره کرده و افزود:متاسفانه در زمینه زنجیره تامین مشکلات و ایراداتی وجود دارد که زمینه را برای احتکار فراهم می‌کند. با این حال در سطح تهران تاکنون در مجموع پنج میلیون ماسک کشف شده که بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در اختیار هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت قرار گرفته است.

مدیر مجتمع گشت‌های ویژه تعزیرات همچنین از بخشنامه دادستان کل کشور به سازمان تعزیرات در ب بخشنامه دادستان ابلاغ کردند که علاوه بر برخورد‌های تعزیراتی با محتکران پرونده آنان تحت عنوان اخلال در نظام اقتصادی در اختیار دستگاه قضائی قرار می‌گیرد. همچنین مجازات‌هایی برای کسانی که در این شرایط از نیاز مردم سوء استفاده اقتصادی می‌کنند در حد افساد فی الارض در نظر گرفته شده که می‌تواند حتی شامل اعدام نیز شود. ضمن آن که کالای احتکار شده از اختیار دارنده آن خارج گشته و در اختیار شبکه توزیع می‌شود.

وی در پایان رو به کسانی که از فضا به وجود آمده سوء استفاده می‌کنند، توصیه کرد: بهتر است این افراد همین الان اموال احتکاری را در اختیار هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت قرار دهد. هم اکنون همه نهاد‌های امنیتی و انتظامی همچون سازمان اطلاعات سپاه؛ پلیس امنیت اقتصادی و حتی بسیج اصناف پای کار آمده اند و با سازمان تعزیرات برای مقابله با سوء استفاده کنندگان از فضای به وجود آمده همکاری دارند. ضمن اینکه مردم هم می‌توانند به وسیله سامانه ۱۳۵ گزارشات مردمی خود را به صورت تلفنی در اختیار سازمان تعزیرات قرار داده و از طریق سایت به همین نشانی حتی عکس و فیلم خود را از محل اختفای کالا‌های احتکاری در اختیار سازمان تعزیرات قرار دهند.

کمک روانشناسی به تهرانی‌ها در مقابله با کرونا

سید عبدالرضا حسینی کارشناس ارشد حوزه ارتباطات و امور اجتماعی و رییس اداره حریم شهری شهرداری منطقه ۲ نیز مهمان دیگر برنامه بحث روز بود.

وی با اشاره به اینکه هر پدیده و رخدادی یک پیوست اجتماعی دارد، از حضور فعال سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران در بسیج ملی مبارزه با کرونا خبر داد و گفت: سمن‌ها کمک یار حاکمیت‌ها در مقابله با چنین بحران‌هایی هستند. یکی از کارکرد‌های آن‌ها ورود اطلاعات به شکلی مویرگی به دست مردم عادیست تا جامعه هدف آن‌ها که پیش از بحران با آن‌ها در ارتباط بودند از طریق این کانال آگاهی‌های لازم را دریافت کنند. این سازمان‌ها در مواقع بحرانی کار‌هایی رو فراتر از اقدامات معمول خود که در شرایط عادی انجام می‌دهند را نیز عهده دار شوند که مادر روزگار فعلی از آن به عنوان کار‌های جهادی نام می‌بریم.

حسینی: در تهران ۳۵۲ محل وجود دارد که هر محله کانون‌هایی را در حوزه سلامت و آموزش دارد. این کانون‌ها از طریق کانال‌های خود پیام‌های آموزشی و بهداشتی را مه مردمان محلات حوزه خود ارسال می‌کنند. همچنین این کانون ها، پیام‌هایی را که از طریق شبکه ساز مان بهداشت جهانی دریافت می‌کنند از طریق بستر شبکه‌های خود در اختیار مردم قرار می‌دهند.

این مدیر حوزه شهری از برنامه‌هایی در سطح تهران برای کاهش استرس ناشی از فضای به وجود آمده از شیوه کرنا خبر داد و گفت: اداره کل سلامت شهرداری در تفاهم نامه‌ای با سازمان نظام روانشناسی برنامه‌هایی را جهت کاهش اثرات روانی شیوع بیماری کرونا در برای کاهش فضای استرس مردم در سطح تهران در دستور کار قرار داده است.

کارشناس ارشد علوم ارتباطات سواد رسانه را در بحران‌هایی نظیر رخداد شیوع کرونا کلید دانست و یادآور شد: امروزه در سازمان‌های جهانی در خواندن و نوشتن نمی‌دادنند و سواد استفاده از رایانه و مدیریت عاطفی خانواده هم بخش مهمی از سواد است که در این میان سواد رسانه یکی ازمهمترین بحث هاست. بحث سواد رسانه‌ای در کشور ما از دهه ۸۰ شروغ شده در اتفاق اخیر بسیار مهم می‌نماید. مردم ما که نشان داده اند در این عرصه هم بایستی به سواد رسانه‌ای تجهیز شده و از آن بهره ببرند.

وی در اینباره افزود عدم زودباورپذیری؛ تامل به جای واکنش هیجانی به ویژه در برابر پیام‌هایی که د رفضای مجازی با آن روبه رو می‌شویم؛ عدم ارسال سریع محتوا‌های بی پایه برای دیگران و نیز حفظ آرامش در برابر پیام‌های رسانه‌ای از الزامات سواد رسانه‌ای در چنین بحران هاییست.

حسینی در پایان با قدردانی از همکاری مردم با حاکمیت در بحران‌های یک سال اخیر خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال که ماجرای سیل در برخی نواحی کشور پیش آمد تا فضای پر التهابی که پیرامون حادثه شهادت سردار پرافتخار اسلام شهید سلیمانی مردم نشان دادند که پای کارند از این رو ضمن قدردانی از زحمات رسانه‌ای نهادی، چون صداوسیما که در ماجرای بیماری کرونا خوب وارد گود شد، می‌طلبد که بخش‌های رسانه‌ای دولت هم در جهت کمک به روشنگری رسانه‌ای آنگونه که شایسته مردم ایران است، پرقدرت‌تر وارد عمل شوند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...