کرونای لجباز و زمزمه مناجاتیان


کرونای لجباز و زمزمه مناجاتیان

تهران- ایرنا- حیف نیست ایام پربرکت ماه رجب را در گوشه خانه بنشینیم و حسرت بخوریم چرا نمی‌توانیم در جلسات دعا و نماز جمعه و به ویژه مراسم معنوی اعتکاف شرکت کنیم؟

این سوال و در واقع افسوس یکی از مصداق های حال و روز مردم امروز ماست که برای مقابله با ویروس لجباز کرونا و ریشه کن کردن آن مجبور هستند از حضور در هر اجتماعی به ویژه مراسم مذهبی خودداری کنند.

ویروس کرونا که نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد، تاکنون به بیش از۹۵ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند و به گفته مسئولان وزارت بهداشت تاکنون (شنبه) ۴ هزار و ۷۴۷ نفر در کشور ما به این ویروس مبتلا شده و آمار فوتی ها به ۱۲۴ نفر رسیده است. البته بیش از ۹۰۰ نفر نیز بهبودی یافته‌اند.

از همان زمان که اخبار شیوع کرونا در کشور منتشر شد، بسیاری از مردم به ویژه جوانان خود را آماده می کردند با شرکت در مراسم لیله الرغائب (اولین شب جمعه ماه رجب) خود را در مسیر نسیم رحمت الهی قرار داده و آمادگی لازم را برای شرکت در برنامه اعتکاف کسب کنند؛ اما اخباری از گوشه و کنار کشور به گوش می رسید که ممکن است برگزارکنندگان این مراسم برای جلوگیری از شیوع کرونا از برپایی لیله الرغائب خودداری کنند.

هرچند به جا آوردن اعمال لیله الرغائب در منزل و خلوت تنهایی بیشتر به دل می چسبد؛ طعم اعتکاف را نمی توان در منزل چشید که باید در مسجد باشد ولی شنیدن این خبر که ممکن است اعتکاف هم تعطیل شود، کام بسیاری از جوانانی را تلخ کرد که از مدت ها قبل خود را برای سه روز خلوت و راز و نیاز با معبود در مسجد به عنوان یکی از رویش های انقلاب، آماده می کردند.

در اولین روزهای آخرین ماه سال در برخی استان ها شنیده شد که مراسم اعتکاف به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از شیوع کرونا در دهه سوم ماه مبارک رمضان برگزار می شود که سنت پیامبر اکرم (ص) نیز همین بود و حجت الاسلام مصطفی جلالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در اولین روز از ماه رجب این احتمال را رد نکرد و گفت: اگر بیماری پیشرفت داشته باشد، سلامتی مؤمنان را در اولویت قرار می‌دهیم و بر اعتکاف رمضانیه تمرکز می‌کنیم.

حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها نیز با تاکید براینکه حفظ سلامتی از واجبات موکد دینی است، ضمن حمایت از این برنامه ریز، آن را یک تصمیم هوشمندانه‌ای دانست که می‌تواند سلامتی افراد را در این وضعیت حفظ کند.

زمزمه برگزار نشدن نماز جمعه هم از دو هفته به گوش می رسید که در اولین هفته ماه رجب نماز جمعه در بسیاری از استان ها برگزار نشد و حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری نیز از برگزار نشدن نماز جمعه در کل کشور خبر داد.

مراسم اعتکاف، زیارت حرم های امام رضا (ع)، حضرت معصومه (ع) و سایر بزرگان دین، نمازهای جمعه و جماعت یکی پس از دیگری تعطیل شدند و به دنبال هشدار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مراجع تقلید اعلام کردند نظر کارشناسان و مسئولان بهداشت حجت است و باید آن را رعایت کرد.

برای مقابله با این بیماری جدید همه به خط شدند و بسیاری نیز به صورت آتش به اختیار در واقع گل کاشتند. پزشکان و پرستاران در خط مقدم این جبهه قرار گرفتند و با جانفشانی و ایثار خود توانستند با شعار «ما کرونا را شکست می دهیم» به مقابله با این ویروس اجنبی بپردازند.

پیام محبت آمیز و دلسوزانه رهبر معظم انقلاب، امید خط مقدم را دو چندان کرد و هیات های مذهبی و موسسات مردم نهاد برای جلوگیری از شیوع این بیماری ضمن تعطیل کردن برنامه های مناسبتی این ایام از فرصتی به نام فضای مجازی استفاده کردند تا مردم فیض این مناسبت ها را از دست ندهند.

رونق جلسات مذهبی در فضای مجازی

در این روزها که همه چیز مجازی شده؛ یعنی از درس های مدرسه و دانشگاه گرفته تا گردشگری و ورزش و کارهای اداری، برنامه ها و مناسبت های مذهبی هم رنگ و بوی مجازی به خود گرفته و هیات هایی که به طور مرتب در ماه رجب برنامه داشتند، تلاش می کنند از طریق فضای مجازی مانند اینستاگرام ارتباط خود را همچنان با مخاطبان خود حفظ کنند.

برخی هیات ها از همان شب اول ماه رجب که مصادف با میلاد امام باقر (ع) بود، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت مسائل بهداشتی جلسات خود را تعطیل کردند ولی برخی مانند هیات عاشوراییان در مسجد سپهسالار از پامنبری های خود خواستند در شب نهم ماه رجب و میلاد جواد الائمه (ع) در صفحات اینستاگرام به فیض سخنرانی و مداحی برسند.

برخی دیگر نیز برای مقابله با این ویروس نفس گیر، آستین ها را بال زده و آتش به اختیار در تاریکی های شب مشغول ضدعفونی کردن مکان های عمومی شدند. مثلا اعضای هیأت حداث الحسین(ع) با ایجاد یک ساز و کار منسجم و پای‌کار آوردن دیگر هیأت‌های سطح تهران، فضاهای عمومی شهر از جمله ایستگاه‌های اتوبوس و عابربانک‌ها را در هنگامی که من و شما در خواب ناز به سرمی بریم، ضدعفونی می‌کنند.

رسانه ها نیز در این ایام دست به کار شده و تلاش می کنند جای خالی برنامه های مذهبی همچون اعتکاف را در خانه های مردم پر کنند. شبکه قرآن و معارف سیما با شعار خدا، همیشه همه جا را مطرح کرد و قرار شد در ایام اعتکاف ارتباط زنده با حرم مطهر رضوی و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی فضای معنوی در خانه های مردم ایجاد کند. یعنی همانگونه که از سخنرانی ها، تلاوت های قرآن، توسل ها و حتی اعمال ام داود را که به عنوان معتکف در مسجد لذت می بردند، حالا طی روزهای هجدهم تا بیستم اسفند از تلویزیون می بینند و به یاد آن ایام در کنار خانواده با خدا ارتباط برقرار می کنند.

در این میان برخی پیشنهاد داده اند هزینه هایی را که قرار بود در این محافل هزینه کنند، خرج مقابله با این ویروس شیطانی شده و بسته های پیشگیری از کرونا را به ویژه برای مناطق محروم خریداری کنند.

حجت‌الاسلام علی سرلک استاد حوزه و دانشگاه گفت: مساجد هزینه‌های برپایی اعتکاف را صرف تهیه اقلام بهداشتی از قبیل ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی کنند و به صورت نذری در اختیار قشر متوسط و کسانی که به علت زیاده‌خواهی محتکرین به دستشان چیزی نرسیده، قرار دهند.

حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز با راه انداختن پویش ملی به توان ما اعلام کرد: در دورانی که همه متوجه می‌شویم، باید نگاهمان بیشتر به آسمان باشد و بابت کوتاهی‌ها و اشتباهاتمان استغفار کنیم و بیشتر مراقب هم باشیم، یکی از عوائد این توجهات معنوی، امیدهای افزون‌تر و طراوت‌های بیشتری است که ای کاش حسرتش را نمی‌خوردیم و امسال هم می‌توانستیم در اجتماعات دینی مثل اعتکاف و راهیان نور و نمازهای جماعت و مجالس اهل بیت(ع) که هر سال از آنها بهره مند بودیم، شرکت می‌کردیم.

این زمستان هم می گذرد و سیاهی آن به کرونا خواهد ماند؛ اما همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمود این بلا و تهدید را با دستاوردهای مردمی به نعمت و فرصت تبدیل می کنیم که بخشی از آن نیز ابتکارها و برنامه هایی است که هیات های مذهبی به صورت خودجوش پدید آوردند و این دستاوردها را در حافظه تاریخی کرونای سال ۹۸ می سپارند که چگونه مردم ایران در آخرین روزهای زمستان با رعایت مسائل بهداشتی و بلند کردن دست نیاز و دعا، پشت کرونای نفرین شده را به خاک مالیدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی