مبارزه با کرونا به سبک هیئت‌های مذهبی


مبارزه با کرونا به سبک هیئت‌های مذهبی

بچه هیئتی‌ها و دل‌دادگان مکتب اباعبدالله(ع) که فداکاری را از عباس‌ابن‌علی(ع) و نوع‌دوستی و پرستاری را از زینب(س) آموخته‌اند و عمری است پای منبر درس فداکاری و از خودگذشتگی بوده‎اند، امروز که کشور در بحران است و بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور به شیوه‎های مختلف پای کار آمده‎اند.

مبارزه با کرونا به سبک هیئت‌های مذهبی

به گزارش ایکنا؛ بیش از دوهفته از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد؛ روز‌های سختی که جدا صحنه‌های نارحت‌کننده و تاسف‌بار در اقدام برخی افراد سودجو و بی‌وجدان برای احتکار و گرانفروشی لوازم بهداشتی و پیشگرانه، تصاویری از ایثار و فداکاری را هم با خود به همراه داشت. در این مدت طبق اعلام وزارت بهداشت مدارس، دانشگاه‌ها و بسیاری از محافل مذهبی و مراسمات دینی کشور تعطیل شد و هشدار‌های بهداشتی در صدر اخبار کشور قرار گرفته است.

در این میان خبر برگزار نشدن برخی هیئت‎های مذهبی واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. بعد از اعلام این خبر تعدادی از هیئت‌های مذهبی تهران و شهرستان‌ها با انتشار اعلامیه در صفحات خود از برگزار نشدن هیئت به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر دادند. این هیئت‌ها با بیان اینکه حفظ جان و سلامتی محبین اهل بیت ضروری است، اعلام کردند به دلیل احتمال شیوع این ویروس و به خطر افتادن جان مردم تا اطلاع ثانوی مراسم‌هایشان برگزار نخواهد شد. البته هیئت‌های دیگری نیز اعلام کردند ضمن رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه برنامه هفتگی و مناسبتی خود را برگزار خواهند کرد.
اما هیئت مذهبی محل اقدام، حماسه و ایثار است؛ بچه هیئتیها عمری است پای منبر درس فداکاری و از خودگذشتگی را فرا گرفته‌اند؛ و امروز که کشور در بحران است مگر می‌شود دل‌دادگان مکتب اباعبدالله(ع) در میانه بحران شانه خالی کنند؟! کسانی که فداکاری را از عباس‌ابن‌علی(ع) و نوع‌دوستی و پرستاری را از زینب(س) آموخته‌اند. بر همین اساس و بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور بچه‌های هیئت پای کار آمدند.

حالا هیئت‌های تهران و برخی از شهرستان‌ها تقسیم کار هم کرده‌اند؛ در هر منطقه یک هیئت مسؤل دریافت مواد ضدعفونی از وزارت دفاع و پخش و توزیع آن میان هیئت‌های دیگر شده است. بچه هیئتی‌های تهران حالا در مناطق مختلف شهر روز‌ها به ارائه اقلام بهداشتی به صورت رایگان میان مردم و شب‌ها مشغول ضدعفونی معابر، عابربانک‌ها و سطح شهر هستند و هر هیئت عهده‌دار پاکسازی مناطق خودش شده است.

یکی از این هیئت‌ها و مراکز مذهبی قرارگاه جهادگران سلامت حضرت نرجس خاتون(س) است که با اعلام آمادگی روحانیون، علما، هیئت‌ها، مداحان و حوزه علمیه برای کمک‌رسانی به امر مبارزه با شیوع ویروس کرونا تشکیل شد؛ قرارگاهی که تمامی اقداماتش ذیل هماهنگی با وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها انجام می‌شود.
مبارزه با کرونا به سبک هیئت‌های مذهبی

این قرارگاه طی چند طرح سراسری برای مشارکت هیئت‌های مذهبی در زمینه مبارزه با بیماری کرونا فعالیت‌هایش را آغاز و اعلام آمادگی کرده است. اولین طرح این قرارگاه «نذر سلامت» است که طی آن هیئتی‌ها می‌توانند نذورات خود را برای تهیه اقلام و لوازم بهداشتی جهت مبارزه با بیماری کرونا به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۹۹۱۰۲ به نام قرارگاه جهادگران سلامت واریز کنند و یا از طریق کددستوری *۸۸۷۷*۸# اقدام کنند.
مبارزه با کرونا به سبک هیئت‌های مذهبی

براساس گزارش ایکنا، دومین طرح این قرارگاه «جهاد دوزندگی» است که در این قالب برای تأمین پوشاک، لباس مخصوص بیمار و ملحفه بیمارستانی فراخوانی ارائه شده است که این قرارگاه از تمامی خیاط‌ها، کارگاه‌های خیاطی و تولیدی‌های پارچه برای مشارکت دعوت کرده است. طرح بعدی این قرارگاه با عنوان «خادم سلامت و محله» است که بنا دارد با شناسایی نقاط آلوده‌خیز هر محله مانند عابر بانک‌ها و ... با تهیه محلول‌های مورد تأیید وزارت بهداشت به پاکسازی و ضدعفونی این سطوح بپردازد.


توزیع اقلام بهداشتی رایگان از سوی هیئتی‌ها


موکب شباب الامام الخامنه‌ای از دیگر فعالیت‎‌هایی است که برخاسته از دل هیئت‌های مختلف است. این موکب در سه ایستگاه به توزیع رایگان اقلام بهداشتی بین مردم برای مبارزه با کرونا می‌پردازد. مسئولان هیئت معتقدند برای مقابله با کرونا باید تجربه ریشه‌کنی فلج‌اطفال را اجرایی کرد. این موکب با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور تصمیم گرفته تا به کمک‌رسانی به مردم در زمینه توزیع اقلام بهداشتی مانند ماسک، مایع ضدعفونی کننده دست و سطوح و دستکش بپردازد و برای این امر تاکنون سه ایستگاه در سطح پایتخت برپا کرده است.
مبارزه با کرونا به سبک هیئت‌های مذهبی

ایستگاه اول در شهر پرند، روبروی مسجد امام حسینی(ع) واقع در فاز ۲، میدان ایمان، ضلع شمالی برپاست، ایستگاه دوم با نام موکب شباب الامام الخامنه‌ای روبروی مسجد شهدا واقع در بزرگراه شیخ فضل‌الله، نرسیده به پل ستارخان، خیابان سازمان آب قرار دارد و در نهایت ایستگاه سوم نیز در مسجد چهارده معصوم(ع) واقع در یافت‌آباد، میدان الغدیر، خیابان مرتضی زندیه، میدان شهید پژوتن واقع است.
مبارزه با کرونا به سبک هیئت‌های مذهبی

هیئت سائلین امیرالمؤمنین(ع) نیز دیگر هیئتی است که برای مقابله با ویروس کرونا علاوه بر تعطیلی جلسات هفتگی هیئت، با کمک جوانان به ضدعفونی کردن معابر عمومی غرب تهران می‎پردازد. البته هیئت‌های مختلف دیگری هم در سراسر کشور برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، اقدامات گسترده‌ای را انجام داده‎اند و برخی هم‎ برنامه‌های هفتگی خود را کنسل کرده و هیئت مجازی خود را راه‎اندازی کرده‎اند.

‎برای مثال هیئت فدائیان حسین(ع) با مداحی سیدرضا نریمانی اعلام کرده از این پس به‌صورت مجازی اجرای برنامه خواهد داشت. یا مثلاً دو نفر از منبری‌های معروف تهران، حجج اسلام محمود ریاضت و ناصر خلج اعلام کردند در فضای مجازی سخنرانی می‌کنند. برنامه مناجات‌خوانی حاج مهدی رسولی در زنجان هم به‌صورت حضوری لغو شده و علاقمندان می‌توانند برنامه‌ها را در فضای مجازی دنبال کنند.
مبارزه با کرونا به سبک هیئت‌های مذهبی

آری عشق به حسین(ع) انسان را به نهایت محبت و دلدادگی می‎رساند و اینجاست که عشق به همه خوبی‌ها نزدیک می‎شود و آنان که دل‌داده اباعبدالله و عاشق ایثار و شهادت هستند، یکدل و بدون هیچ توقعی پا در عرصه فداکاری و خدمت به خلق خدا گذاشته‌اند. حالا ویروس کرونا باعث شد تا در کنار پزشکان و پرستاران و کادر درمان، که شبانه‌روز، خستگی ناپذیر و پرتلاش در حال خدمت‌رسانی به بیماران هستند، عیار ادعای عاشقی هیئتی‌ها و جهادگران و خادمان ملت نشان داده شود. جماعتی که برای از خود گذشتن سر از پا نمی‎شناسند و وسط معرکه عشق آماده فداکاری هستند تا دین و مملکتشان سالم و پابرجا باشد.
مبارزه با کرونا به سبک هیئت‌های مذهبی
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کیمیا علیزاده، عضو تیم ملی بلغارستان شد