در خانه می‌مانم


در خانه می‌مانم

کمپین «من در خانه می‌مانم»، هشتگی است که این روزها با توجه به شیوع گسترده کرونا ویروس از مردم دعوت می‌کند که برای پیشگیری از این بیماری در خانه بمانند.

امروز، ۱۷ روز است که ایران با یک بحران بزرگ بهداشتی دست به گریبان است، هفده روزی که با التهاب برای همه همراه بوده و روز به روز بالارفتن آمار مبتلایان، مردم را بیش از پیش نگران می کند.

به گزارش ایسنا، از همان نخستین روزهای شیوع کرونا در ایران، وزیر بهداشت مرتبا از مردم خواست خود را قرنطینه خانگی کنند و با کاهش تردد در شهر از گسترش بیشتر این بیماری همه گیر جلوگیری کنند. ستاد مبارزه با کرونا در ایران سریع دست به کار شد و راهکارهایی برای گذر از این التهاب اتخاذ کرد.

تعطیلی مدارس و دانشگاه ها اولین اقدام برای کاهش تجمعات بود. کاهش ساعات کاری ادارات و تایید بر دورکاری کارمندان تصمیمی بود که شاید روزهای آخر سال را با کاهش هرچه بیشتر این بیماری سپری کنیم. بسیاری از بازارها، مراکز خرید، اصناف، تفرجگاه ها، اماکن گردشگری، هتل ها، مهمانسراها و ... تعطیل شدند و خدمات انجام نمی دهند.

در این میان، بسیاری از مردم دست به قرنطینه خانگی زدند تا با دور ماندن از تجمعات در شهر، از ابتلا به این بیماری در امان بمانند. گفته می شود در بسیاری از شهرهای چین، مردم به صورت خودجوش در خانه ماندند تا از شیوع این ویروس جلوگیری کنند و نتیجه آن توقف نسبی این ویروس در این کشور شده است و حالا مردم ایران نیز می خواهند با اقدامات فرهنگی این چنینی مانعی برای جولان این ویروس مرموز باشند.

ایرانیان در فضای مجازی ویدئوها، پوسترها، عکس ها و مطالب بسیاری به اشتراک می گذارند، از روحیه دادن به پزشکان و پرستاران که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند تا کمپین های «سفر ممنوع» و «عید را در خانه بمانیم».

حالا کمپینی تشیکل شده تحت عنوان «در خانه بمانیم» که خانه را امن‌ترین جا برای پیشگیری از انتقال کرونا ویروس معرفی می‌کند و مردم را دعوت به درخانه ماندن می‌کند. هشتگی که این روزها ترند شبکه های اجتماعی شده تا مردم با ماندن در خانه از منفی بودن تست کرونا اطمینان حاصل کنند.

بسیاری از کاربران از این طرح استقبال کرده و می گویند فقط برای انجام کارهای ضروری به خارج از خانه می روند. به گفته این دسته از کاربران، افرادی که پس از تعطیلی مدارس و ادارات به شهرهای شمالی کشور سفر کردند برای خود، خانواده و اطرافیان خود ارزشی قائل نیستند و درصدد شیوع این ویروس به شهرهای دیگر ایران هستند. پیشنهاد این دسته از کاربران ماندن در خانه، نرفتن به مسافرت و استفاده از ماسک در محافل عمومی و رعایت بهداشت است.

در خانه می‌مانم

می خواهم تاثیر مثبتی در کتابخوانی داشته باشم

مریم که دانشجوی دانشگاه اصفهان است در این باره به ایسنا، می گوید: دانشگاه ما سوپرگروهی در شبکه اجتماعی تلگرام دارد که اکثر دانشجویان دانشگاه اصفهان در آن عضو هستند. از چند روز پیش پوستری در کانال ها و گروه های دانشجویی دست به دست می شد که از همه می خواست به کمپین «در خانه می مانم» بپیوندند.

او ادامه می دهد: من هم با دیدن این پویش مردمی به آن پیوستم تا علاوه براینکه کمکی در جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری باشم، از جان خودم و خانواده ام در برابر این ویروس محافظت کنم.

این دانشجو با بیان اینکه چند روزی است در خانه هستم و تنها در موارد معدود و ضروری از خانه خارج شده ام، می گوید: در خانه ماندن به من کمک کرد بتوانم کارهای عقب مانده ام را انجام دهم و فضای آرام بخش و راحت تری در خانه و در کنار اعضای خانواده ام داشته باشم.

او ادامه می دهد: این چند روز فرصتی بود، کارهای عقب افتاده ام را انجام بدهم، درس هایم را مرور کنم و فضایی بهتر از بیرون در داخل خانه برای خودم بسازم.

به گفته این دانشجو روزهای در خانه ماندن با اقدامی مثبت همراه است.

او می افزاید: حداقل اینکه توانسته ام سرانه مطالعه کشورم را بالا ببرم و این برایم بسیار ارزش دارد، اینکه بجای تاثیر منفی در گسترش بیماری بتوانم تاثیری مثبت در مطالعه داشته باشم.

مریم وقت گذراندن با خانواده را راهی برای کاهش ترس و استرس خود می داند و می گوید: تصمیم دارم این کار را تا فروکش کامل بیماری در کشور ادامه دهم.

سپیده- دانش آموز سال آخر دبیرستان است و می گوید: این در خانه ماندن برای من فرصت است. تمام تلاشم را می کنم در کنکور بهترین رتبه را کسب کنم. می خواهم پزشک شوم و همچون پزشکان و پرستارانی که این روزها با این بیماری مبارزه می کنند به مردم کشورم کمک کنم.

برای حمایت از پزشکان و پرستاران در خانه می مانم

سعید - دانشجوی دیگری است که او هم از تجربه در خانه ماندنش به ایسنا، می گوید: این روزها مجبوریم برای کاهش شیوع بیماری در خانه بمانیم. این کار نه تنها برای حفظ سلامتی خودمان بلکه برای حمایت از پزشکان، پرستاران و کادر درمانی که در بیمارستان ها با مرگ دست و پنجه نرم می کنند، یک وظیفه انسانی است.

او ادامه می دهد: به عقیده من مردم نه تنها برای محافظت از خود باید در خانه بمانند، بلکه برای کاهش کار پزشکان و پرستارانی که این روزها از جانشان گذشته اند، موظفند در خانه بمانند و از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

او اضافه می کند: فضای این روزهای تلویزیون شکل آموزشی به خود گرفته و دانش آموزان را در حالت مدرسه حفظ می کند. بقیه افراد خانواده هم باید بتوانند با حفظ روحیه و در کنار هم با خانه ماندن این بیماری را شکست دهند.

سعید با بیان اینکه همه ما در خانه هایمان کتاب هایی داریم که تاکنون نخوانده ایم، تاکید می کند: این چند روز سعی کردم در خانه از کلاس های مجازی استفاده و نرم افزارهای مجازی را پیگیری کنیم.

اگر تا آخر تابستان هم طول بکشد در خانه می مانم

مارال- دانشجوی دیگری است که از تجربیاتش به ایسنا، می گوید: تا قبل از کرونا هم هیچ وقت بدون پد الکلی بیرون نمی رفتم، کلا آدم وسواسی هستم و روزی چند بار دستهایم را می شستم. حالا با شیوع این بیماری سعی کردم اصلا از خانه خارج نشوم.

او با بیان اینکه در خانه ماندن را اصلا دوست ندارم و من را اذیت می کند، تاکید می کند: بیشتر از دو هفته است، اصلا از خانه بیرون نرفتم و این خانه ماندن من را اذیت می کند، چرا که اهل معاشرت هستم و خرید برایم لذت بخش است.

مارال ادامه می دهد: با این وجود، به در خانه ماندن ادامه می دهم و اگر قرار باشد تا آخر تابستان هم در خانه بمانیم، به قرنطینه خانگی ادامه می دهم و به تمام دوستان و اطرافیانم هم توصیه می کنم تا قطع شدن این زنجیره انتقال بیماری در خانه بمانند.

این دانشجو با تاکید براینکه جان خودم و اطرافیانم خیلی برایم مهم است، می گوید: این کمپین ها نباید در حد حرف باشد و باید همه به آن عمل کنند. من حتی با دوستانم که رعایت نمی کنند و بیرون می روند هم صحبت کرده و از آنها می خواهم در خانه بمانند. سعی می کنم در خانه بمانم و با مردمی که می بینم رعایت نمی کنند، ارتباط نداشته باشم.

مارال ادامه می دهد: در خانه با اعضای خانواده ام بازی های فکری انجام می دهیم، فیلم می بینم، ورزش می کنم، موزیک گوش می دهم و کتاب می خوانم تا اوقات در خانه ماندن را سپری کرده باشم.

برای حفظ سلامت خودم و عزیزانم در خانه می مانم

امیر که دانشجوی دکتری است، دوران تعطیلی دانشگاه را فرصتی برای مرور درس هایش می داند و به ایسنا، می گوید: بخشی از در خانه ماندنم، به کارهای روزانه ای که همیشه انجام می دادم مربوط می شود و بخش دیگری از زمانم را برای انجام کارها و تکالیف زیادی که اساتید در نظر گرفته اند از سرچ و ترجمه مقاله تا تهیه پاور پوینت و... اختصاص می دهم.

او می گوید: در خانه ماندن فرصتی شده تا برنامه های تلویزیون، سریال ها، فوتبال و مستندهای ورزشی و طبیعت را بیشتر دنبال کنم.

این دانشجو ادامه می دهد: روزهای پایانی سال و بحث سنتی خانه تکانی امسال تقریبا بهانه ای برای فرار از دست مادران برایمان نگذاشته و بیشتر از هر سال درگیر این قضیه شده ام. سعی می کنم به جای بیرون رفتن به مادرم در کارهای خانه کمک کنم، هم از ویروس در امان می مانیم و هم مادرمان را خوشحال می کنیم.

امیر در پاسخ به این پرسش که تا کی به این روند ادامه می دهید؟ می گوید: سعی می کنم تا زمانی که مسئولان بهداشتی وضعیت سفید اعلام کنند، از خانه خارج نشوم. تقریبا الان بیش از یک هفته هست که در خانه هستم و تنها یکبار ۳۰ دقیقه برای خرید و کار ضروری بانکی از خانه خارج شدم.

به گفته او این وظیفه تمام ما ایرانیان است که اگر سلامتی خود و عزیزانمان برایمان مهم است در خانه بمانیم. این هفته اعتکاف شروع می شود، بهتر است همه فکر کنیم این هم اعتکاف ۲ هفته ای هست و یا ماه رمضانی هست که روزه می گیریم و باید بتوانیم به آن عمل کرده و از این دوران بحران گذر کنیم.

کرونا بیشتر از دو هفته است که به کشور وارد شده و براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت در روز جمعه (شانزدهم اسفند) کل موارد ابتلای قطعی کروناویروس جدید در کشور ۴۷۴۷ و مجموع موارد فوتی آن ۱۲۴ نفر گزارش شده و تعداد بهبودیافتگان این بیماری ۹۱۳ تن اعلام شده است. امید است با قرنطینه خانگی و کاهش حداکثری تردد و تعاملات در شهر در قطع زنجیره انتقال این بیماری بکوشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی