قله های شهرستان گرگان


گرگان مرکز سرسبز و زیبای استان گلستان که با کوههای بلندی محاصره شده است .در این مقاله سعی داریم شما را قله های شهرستان گرگان آشنا سازیم تا کوهنوردانی که دوست دارند در سفر هم به کوه پیمایی بپردازند با کوههای منطقه آشنایی پیدا کنند . تل‌انبار کوه تل انبار از مکان های گردشگری گرگان […] نوشته قله های شهرستان گرگان اولین بار در جامع ترین پایگاه...

گرگان مرکز سرسبز و زیبای استان گلستان که با کوههای بلندی محاصره شده است .در این مقاله سعی داریم شما را قله های شهرستان گرگان آشنا سازیم تا کوهنوردانی که دوست دارند در سفر هم به کوه پیمایی بپردازند با کوههای منطقه آشنایی پیدا کنند .

تل‌انبار

کوه تل انبار از مکان های گردشگری گرگان است. اگر از شهر گرگان به سمت جنوب رو برگردانیم، رشته کوهی را می‌بینیم که شهر را همچون کمانی در برگرفته است. بلندترین قله این رشته کوه تل انبار نام دارد. به ارتفاع ۳۰۸۰ متر این رشته کوه یکی از منابع اصلی تأمین آب شهر گرگان است که متشکل از دره‌های متعددیست که انتهای این دره به آبشار دوقلو زیارت ختم می‌شود. کوه جنگل تل انبار در فاصله ۲۳ کیلومتری جنوب گرگان و در ۶ کیلومتری شمال غربی روستای چهارباغ قرارگرفته است. ارتفاع آن از سطح دریا ۳۰۳۰ ‏متر است و سرچشمه رودهای چهار باغ، سوته رود و خاصه رود می‌باشد.
قله تل انبار بلندترین قله مشرف به روستای زیارت است. همچنین مرتفع ترین نقطه منطقه حفاظت شده جهان نما محسوب می شود.

قله های شهرستان گرگان

کوه گاوکشان

این کوه در سی و هفت کیلومتری جنوب گرگان و در فاصله شش کیلومتری جنوب شرقی روستای شاه کوه پایین قرار گرفته است. ارتفاع این کوه حدود سه هزارو هشتصدو سیزده متر است. کوه گاو‌کشان سرچشمه رودهای سرتنگه‌، چهارده و آب ترودبان می باشد. دامنه‌های شمالی این کوه به شهرستان گرگان ودامنه‌های جنوبی آن به شهرستان‌های شاهرود و دامغان مشرف است.

قله گاوکُشان بلندترین قله استان گلستان است که در رشته کوه کهکشان قرار دارد.برای رفتن به این قله دو راه وجود دارد از استان گلستان شهرستان گرگان جاده توسکستان به سمت شاهرود بعد از روستای چهارباغ به دوراهی برخورد کرده و به سمت شاهکوه سفلی میرسیم.

راه بعدی از شاهرود، جاده مُجن به سمت گرگان می آییم و بعد از حدود ۶۵ کیلومتر به دوراهی میرسیم و به سمت شاهکوه سفلی میرویم.روستای شاهکوه در ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر گرگان قرار دارد. کوه سیاه‏ پوش و کوه ترکه چال از دیگر کوه‏های اطراف این روستا هستند. کوه گاوکشان و کهکشان در ۶ کیلومتری جنوب شرقی روستا واقع شده ‏است.

بر فراز قله، قلل مرتفع دیگری نیز دیده می شود. در سمت شرق، قله کهکشان و قله زیبای شاهوار، در قسمت جنوب رشته کوه سفید طزره با قله های سر به فلک کشیده، در قسمت جنوب غربی کوه های نمازگاه و سر تنگه و در قسمت غرب قله امامزاده ابوالقاسم و در صورت مساعد بودن هوا قله دماوند نیز قابل مشاهده است.
در سمت شمال نیز روستاهای شاهکوه پایین و شاهکوه بالا دیده می شود. همچنین در راه رسیدن به قله یخچال های طبیعی مملو از برف به چشم می خورد.

قله های شهرستان گرگان

کوه چلبه

کوه نیمه جنگلی چلبه در فاصله سی و یک کیلومتری جنوب شرقی گرگان و در ۵ کیلومتری غرب روستای سیاه‌ مرزکوه دهستان کتول قرار گرفته است. ارتفاع این کوه حدود دوهزارو هشتصدوچهل متر و سرچشمه رود باغشاه رودبار و سیاه مرزکوه می‌باشد.

کوه زیلان

کوه جنگلی زیلان در بیست و هفت کیلومتری جنوب شرقی گرگان و در فاصله هشت کیلومتری جنوب غربی روستای خولین دره در دهستان کوهپایه قرار دارد. ارتفاع این کوه حدود دوهزارو هشتصدوده متر و سرچشمه رودهای چل‌چلی، امام‌زاده قتور و خولین‌دره می‌باشد.

کوه پیرگرده

کوه جنگلی پیرگرده در فاصله بیست و پنج کیلومتری جنوب شرقی گرگان و در ۸ کیلومتری روستای چهار باغ قرار گرفته است. ارتفاع این کوه سه هزارودوچهار متر است و سرچشمه رودهای چهار باغ، آب قزاق و باغشاه می‌باشد.
این کوه که از کوه‌‌هاى بلند استان به شمار مى‌رود، در شمال روستاى خورجهان، از توابع دهستان انگوران واقع شده است و ۳۰۹۹ متر ارتفاع دارد. رودخانه‌هٔاى انگوران‌‌چاى، ‌ تخته‌یورد و دربند از این کوه سرچشمه مى‌گیرند.
دامنه‌هاى جنوبى این کوه به دهستان انگوران، و دامنه‌هاى شمالى آن به دهستان اوریاد مشرف است.

قله های شهرستان گرگان

کوه سرچال

این کوه در بیست و نه کیلومتری جنوب شرقی گرگان و در فاصله سه کیلومتری جنوب روستای چهار باغ دهستان کوهپایه قرار گرفته و حدود دوهزارو هفتصدوسی متر ارتفاع دارد.با توجه به ارتباط علم کوه با کوه‌های اطراف و وجود دیواره و گرده، برای رسیدن به آن راه‌های بسیاری وجود دارد. مسیرهای رایج صعود به علم کوه را می‌توان به مسیر کوهپیمایی جنوبی، یک مسیر کوهنوردی شمالی و یک مسیر دیواره‌نوردی تقسیم‌بندی کرد.

مسیر جبهه جنوبی؛ مسیر کوهپیمایی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، تنگ گلو و حصار چال از سمت جنوبی به قله علم‌کوه می‌رسد، ساده‌ترین مسیر صعود به قله است؛ که معمولاً با شب مانی در دشت حصار چال همراه است.
مسیر جبهه شمالی؛ مسیر کوهپیمایی شمالی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، پناهگاه سرچال، علم‌چال و گردنهٔ سیاه سنگ از سمت شرق به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر به عنوان یکی از سخت‌ترین مسیرهای کوهپیمایی در ایران محسوب می‌شود و غالباً با یک شب مانی در پناهگاه سرچال همراه است.
مسیر گرده آلمان‌ها؛ مسیر کوهنوردی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، پناهگاه سرچال، علم‌چال و گرده آلمان‌ها دقیقاً از سمت شمال به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر از لحاظ زمانی کوتاه‌تر از مسیر سیاه سنگ است ولی نیازمند ابزار فنی می‌باشد و مانند آن، غالباً با یک شب مانی در پناهگاه سرچال همراه است.
مسیر دیواره شمالی؛ مسیر دیواره‌نوردی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، پناهگاه سرچال، علم‌چال و دیواره شمالی به قله می‌رسد که با توجه به تعدد مسیرهای دیواره علم صعود متفاوتی خواهد بود.

قله های شهرستان گرگان

کوه تاور نرآب

کوه جنگلی تاور آب در بیست و یک کیلومتری جنوب شرقی گرگان و در فاصله ۵ کیلومتری شمال روستای چهار باغ و در بالای روستایی به نام «زیارت» قرار دارد. این کوه حدود دوهزارو نهصدوپنجاه متر ارتفاع دارد و سرچشمه‌ رودهای چهارباغ خاصه رود و آب قزاق می‌باشد
دامنه شمالی این کوه که مشرف بر شهر گرگان است پوشیده از جنگل است. جاده گرگان شاهرود که رشته کوه البرز را قطع می کند، از خط الرأس این کوه عبور می کند.

زرشک کوه

کوه نیمه جنگلی زرشک‌کوه دربیست و چهارکیلومتری جنوب گرگان و در فاصله هفت کیلومتری شرق روستای حاج‌آباد واقع شده است. ارتفاع این کوه حدود دوهزارو هفتصدوهفتاد متر و سرچشمه سوته‌ رود و خاصه رود می‌باشد.

قله های شهرستان گرگان

کوه سرلیسه

این کوه نیمه جنگلی در بیست و شش کیلومتری جنوب گرگان و در فاصله پنج کیلومتری شمال روستای شاه‌کوه پایین دهستان کوهپایه واقع شده است. ارتفاع کوه سرلیسه دوهزارو نهصدوده متر است.

کوه میلانه

این کوه در بیست و چهار کیلومتری جنوب غربی گرگان و در دو کیلومتری شمال روستای حاجی‌آباد قرار گرفته است. ارتفاع این کوه جنگلی دوهزاروهفتصدوسیوپنج متر است و سرچشمه رودخانه پاییز بن رودبار نیز می‌باشد.

کوه جهان نما

این کوه در ارتفاعات جنوبی شهر گرگان و جنوب شرقی کردکوی واقع شده و جزو سلسله جبال البرز شرقی محسوب می‌شود. این کوه سه هزارو هشتادو شش متر ارتفاع دارد و نام خود را از روستایی که در دامنه آن واقع شده، گرفته است. کوه جهان‌نما یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش استان گلستان است.

کوه هلالان

این کوه در چهل و دو کیلومتری جنوب غربی گرگان و در فاصله هشت کیلومتری روستای زردوان قرار گرفته است. ارتفاع این کوه از سطح دریا حدود دوهزاروهشتصدوپنجاه متر است. دامنه‌های شمالی این کوه به شهرستان گرگان و دامنه جنوبی آن به شهرستان دامغان مشرف است و در شمار قلل البرز شرقی محسوب می‌شود

قله های شهرستان گرگان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مصدومیت عالیشاه تا چه حد جدی است؟