استقبال پلیس یونان از پناهجویان با گاز اشک‌آور/ ترکیه: یونان از گلوله جنگی استفاده می‌کند


استقبال پلیس یونان از پناهجویان با گاز اشک‌آور/ ترکیه: یونان از گلوله جنگی استفاده می‌کند

مسئولان ترکیه می‌گویند نیروهای امنیتی و پلیس مرزی یونان با پناهجویان درگیر شده و برای ممانعت از ورود آنها به این کشور، از گاز اشک‌آور و گلوله‌های جنگی استفاده...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع حاضر در مرز یونان با ترکیه می‌گویند پلیس و نیروهای امنیتی یونانی از گاز اشک‌آور و نارنجک‌های دودزا برای متفرق کردن پناهجویان که قصد عبور از مرز را دارند، استفاده می‌کنند.

خبرنگار «رویترز» از گذرگاه مرزی کاستانی گزارش می‌دهد که نیروهای امنیتی یونان و ترکیه در دو سوی مرز، گاز اشک‌آور به سمت هم شلیک می‌کنند و پناهجویان نیز در این میان گرفتار شده‌اند.

پلیس یونان همچنین از دستگاه‌های آب‌پاش برای جلوگیری از ورود پناهجویان از خاک ترکیه به این کشور، آنهم در نیمه فصل زمستان، استفاده می‌کند.

پناهجویانی که قصد ورود به اروپا را دارند در حالی در مرز یونان گرفتار شده‌اند که چند هزار پلیس و نیروی امنیتی در آن سوی مرز مانع ورود آنها هستند و بیش از هزار نظامی ترکیه‌ای نیز در این سو از بازگشت آنها ممانعت می‌کنند.

رویترز به نقل از یک منبع دولتی یونانی نوشت طی هشت روز گذشته حداقل ۳۹۵۰۰ مورد تلاش برای عبور غیرقانونی از مرز انجام گرفته و ۲۸۰ مورد نیز بازداشت شدند.

دولت ترکیه همچنین شامگاه شنبه با انتشار کلیپ ویدئویی، گفت نیروهای مرزی یونان از مهمات جنگی برای ممانعت از ورود پناهجویان استفاده می‌کنند.

به نوشته رویترز، آتن اما با رد این ادعا تاکید کرد پلیس و نظامیانی در مرز هستند، مهمات جنگی در اختیار ندارند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر درباره باز کردن گذرگاه‌ها برای ورود پناهجویان به اروپا گفته بود:‌ «بعد از حمله‌ای که منجر به کشته شدن ۳۶ سرباز ما شد، گذرگاه‌ها را برای پناهجویانی که می‌خواستند به اروپا بروند گشودیم، و این کاملا با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد. اینکه اروپایی‌ها مرزهای خود را به روی پناهجویان می‌بندند و قایق‌های آنها را غرق می‌کنند، با اعلامیه جهانی حقوق بشر منافات دارد».

وزارت کشور ترکیه چند روز پیش با بیان اینکه نمی‌تواند مانع پناهجویانی شود که قصد سفر به اروپا را دارند، از استقرار هزار نظامی در مرز با یونان برای ممانعت از بازگرداندن پناهجویان به داخل ترکیه خبر داده بود. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس