کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی(ع) مشهد از منابع 40 زبان گردآوری شده است


کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی(ع) مشهد از منابع 40 زبان گردآوری شده است

مشهد- ایرنا - معاون کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی (ع) مشهد گفت: در این کتابخانه تخصصی غیر از متون فارسی و عربی، اسناد و منابع مختلف بیش از 40 زبان زنده دنیا شامل اردو، انگلیسی، ترکی استانبولی، چینی، بنگالی و تاجیکی در دسترس است.

دکتر مهدی مجتهدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کتابخانه آیینه تمام نمایی از آثار و پژوهش‌های مرتبط با حضرت علی (ع) در ۶ موضوع مختلف شامل زندگانی، فضائل، مناقب، سخنان، غدیر، امامت و شیعه شناسی است که به بیش از ۱۱۰ موضوع فرعی نیز تقسیم شده است.

وی ادامه داد: در این زیر مجموعه‌ها منابع بر اساس شاخص‌های دیگری همچون آثارشیعه شدگان، مولفان اهل تسنن و غیر مسلمان نیز قابل استفاده است.

او بیان کرد: اگر فعالیت‌های موسسات تخصصی و سایر سازمان‌ها و شخصیت‌ها درباره امیرمؤمنان (ع) در ایران و سایر کشورها بررسی شود، خواهیم دید که وجود یک مرکز تخصصی با هدف گردآوری تمامی منابع و اسناد مربوط به حضرت علی (ع) از هر نوع و هر زبان، متعلق به هر دوره تاریخی، در همه سطوح، یکی از ضرورت‌های مهم برای محققان است و اکنون با پشتوانه حدود ۲۰ سال پژوهش و تلاش، این کتابخانه به عنوان اولین و جامع‌ترین مرکز منابع و اسناد مربوط به حضرت علی (ع) است.

مجتهدی به پیشینه تاسیس این کتابخانه و هزینه تاسیس آن از یک سوم اموال مرحوم حاج ابوالقاسم مجتهدی به عنوان بانی کتابخانه اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۷۲ شمسی، پژوهشی بر روی منابع کتاب الغدیر و چند اثر هم‌راستا با این کتاب انجام شد که حاصل کار فهرست بلند بالایی از منابع اهل تسنن بود که در ابعاد گوناگون به فضائل امیرالمؤمنین (ع) اذعان شده بود.

وی افزود: با تداوم کار و گردآوری منابع، سرانجام در ایام غدیر سال ۱۳۷۹ نخستین کتابخانه تخصّصی امیرالمؤمنین علی (ع)، با هدف تشکیل گنجینه مستند منابع درباره آن امام به طور رسمی در شهر مشهد افتتاح شد.

او ادامه داد: با گسترش هرچه بیشتر فعالیت‌های این کتابخانه، محققان، مراکز و مؤسسات علمی بیشتری با آن آشنا شده‌اند و به همین دلیل موجب شده از این کتابخانه و موسس آن در همایش های مختلف از جمله همایش بین المللی امام علی (ع) در ترکیه، همایش امام علی (ع) و میراث در سال ۱۳۸۹، همایش آیت الله العظمی مرعشی نجفی و جشنواره پژوهشی شهاب و نخستین دوسالانۀ بین المللی نهج البلاغه در سال ۱۳۹۷ با اهدای نشان ولایت در کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی (ع) در سال ۱۳۹۸ قدردانی شود.

معاون کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی (ع) مشهد گفت: نوارهای ویدئویی و کاست‌های صوتی، لوح‌های فشرده گوناگون اعم از نرم افزارهای تخصصی و پژوهشی، آثار چند رسانه‌ای و داده‌های دیجیتالی مختلفی در بخش مستقلی از این کتابخانه فراهم آمده است.

مجتهدی افزود: همچنین در این مرکز نزدیک به هزار عنوان کتاب در رده سنی کودک و نوجوان در اختیار محققان این حوزه قرار دارد.

وی ادامه داد: بخشی شامل تصویر نسخ خطی نیز در این کتابخانه موجود است که بیشتر آنها اسکن و برخی نیز برای سهولت در استفاده، صحافی شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پایان‌نامه‌های دانشگاهی نیز با تنوع فراوان در رشته‌های تخصصی از داخل و خارج کشور در بخش دیگری از این مجموعه گردآوری شده است تا در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

مجتهدی افزود: در قسمتی دیگر از این کتابخانه آثار هنری خوشنویسی، طراحی، نگارگری و نقاشی در قالب پوستر، کارت، فایل تصویری و همچنین کتاب‌های هنری نفیس و کتاب‌های چاپ شده از روی نسخ‌خطی نفیس گردآوری شده و حتی آثار حجمی متنوع کم نظیری برای دوستداران آن حضرت فراهم آورده شده است.
وی ادامه داد: یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های موجود درباره آثار مربوط به حضرت علی (ع)، عدم آشنایی مردم، به ویژه نسل جدید با منابع مهم در این زمینه است و یکی از مهمترین این آثار، کتاب ارزشمند مرحوم علّامه امینی یعنی "الغدیر فی الکتاب والسنة والأدب" است.

معاون کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی (ع) گفت: این کتابخانه به غیر از چاپ متون تحقیقی و احیای نسخ خطی، کتاب‌ها و جزوه‌هایی را نیز برای عموم مردم به خصوص مجموعه‌هایی مناسب برای کودکان و نوجوانان را به چاپ رسانده‌ است که به ۴۰ عنوان می‌رسد.

مجتهدی افزود: مهمترین اثری که باید از آن نام برد چاپ جدیدی از متن نهج البلاغه است که بر اساس نسخه های ابن سکون حلی، عالم بزرگ شیعه در قرن ششم هجری مورد تصحیح قرار گرفت که با همکاری آستان مقدس علوی در نجف اشرف منتشر شده است. این چاپ می‌تواند به عنوان متن معیار نهج البلاغه مورد استفاده دیگر پژوهشگران و مترجمان نهج البلاغه برای ویرایش بر اساس این متن نیز قرار گیرد.

وی ادامه داد: گردآوری بیش از ۱۱۰ هزار عنوان مدرک موجود با همیاری مؤلفان، محقّقان، مترجمان و تمام اهل قلم امکان پذیر است لذا از اهدا، فروش و یا امانت برای تهیه کپی از آثار استقبال می کنیم.

محققان علاوه بر استفاده حضوری از منابع کتابخانه در ساعات اداری، برای دسترسی به اطلاعات منابع این کتابخانه می‌توانند به آدرس www.imamalislib.com مراجعه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش