افزایش تقاضای مصرف گوشت ناشی از شایعه قرنطینه‌سازی شهرها


تهران (پانا) – رئیس اتحادیه دامداران با اشاره به افزایش تقاضای مصرف گوشت ناشی از شایعه قرنطینه شهرها به دلیل کرونا می‌گوید مقصر گرانی گوشت دامداران نیستند و حضور دلالان و واسطه‌ها در این گرانی به گونه‌ای است که ردپایی از خود باقی نمی‌گذارند.

افزایش تقاضای مصرف گوشت ناشی از شایعه قرنطینه‌سازی شهرها

تهران (پانا) – رئیس اتحادیه دامداران با اشاره به افزایش تقاضای مصرف گوشت ناشی از شایعه قرنطینه شهرها به دلیل کرونا می‌گوید مقصر گرانی گوشت دامداران نیستند و حضور دلالان و واسطه‌ها در این گرانی به گونه‌ای است که ردپایی از خود باقی نمی‌گذارند.

سعید سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد: « بیماری کرونا و شایعه قرنطینه شدن شهرها مهمترین دلیلی است که مصرف و ذخیره‌سازی گوشت توسط مردم را افزایش داده است وگرنه دلیل منطقی برای افزایش قیمت گوشت قرمز وجود ندارد. قیمت دام زنده در هیچ کجای ایران تغییری نداشته است.»

وی افزود:‌ « توزیع و قیمت برخی از کالاها از جمله گوشت در تهران قواعد خاص خود را دارد. قیمت گوشت در شمال و جنوب تهران نیز با هم متفاوت است. کالاهایی که مردم احساس می‌کنند در صورت قرنطینه‌سازی باید ذخیره‌ کنند با تقاضای بالایی همراه است که می‌تواند یکی از دلایل گران‌شدن این کالاها در روزهای اخیر باشد.»

سلطانی گفت: « با افزایش تقاضا عرضه برای شهر 13 میلیونی کافی نیست. قیمت گوشت نیز مانند همه کالاها تابع عرضه و تقاضا است و مانند شیر نیست که سازمان حمایت روی آن نظارت دارد.»

رئیس اتحادیه دامداران با بیان اینکه قیمت دام زنده تغییری نداشته است،‌ گفت:‌ « در برخی از استان‌ها متوسط قیمت گوساله 28 هزار تومان و گوسفند 36هزار تومان است و با این اوصاف باید گوشت گوساله 60 هزار تومان و گوشت گوسفند حداکثر 80 هزار تومان به دست مردم برسد. تفاوت قیمت‌ها سودی است که چوبدار و واسطه کسب می‌کند و به دست تولیدکننده و دامدار نمی‌رسد.»

وی افزود:‌ « قصاب‌ها نیز دام را به صورت مستقیم نمی‌خرند و بازارگردان بازار واسطه‌هایی هستند که حاشیه سود خود را تعیین می‌کنند و نرخ‌هایی برای گوشت تعیین می‌کنند که با قیمت تمام‌شده تولید دام فاصله معنادار دارد.»

سلطانی تصریح کرد:‌ « عرضه‌کنندگان دام چوبداران و دلالان هستند و به همین دلیل در اوج تقاضا از شرایط به وجود آمده استفاده می‌کنند.»

اجرای کامل قانون تعاون فاصله تولید و مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد

وی در پاسخ به این پرسش که چه مکانیزمی‌ می‌تواند فاصله بین تولید و مصرف‌کننده را کاهش دهد گفت:‌ « قانون تعاون مهمترین قانونی است که می‌تواند فاصله تولیدکننده و مصرف‌کننده را کاهش دهد. اتحادیه مرکزی دامداران 25 سال است که تاسیس شده است و این شبکه با سرمایه این بخش راه‌اندازی شده است. تمامی مراکز استان‌ها دفاتر اتحادیه‌ها وجود دارد. کارخانه خوراک دام و انبار توسط این اتحادیه‌ها ایجاد شده است.»

سلطانی خاطرنشان کرد:‌ « تاکنون از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده نشده است. خدمات دولت به دامداران نیز از دست آنها گرفته شده است و کار به دست کسانی داده شده است که نه سنخیت و نه اهلیت دارند. در اساسنامه اتحادیه دامداران که منشعب از اساسنامه سال 1350قانون تعاون است بازارسازی و بازاررسانی محصولات پیش‌بینی شده است.»

وی افزود: « ابزار کار هیچ‌گاه در دست تعاونی دامداران نبوده است. برای تعاونی‌های دامداری صرف نمی‌کند که بخواهند پولی را صرف کنند و در مزایده غرفه‌های شهرداری شرکت ‌کنند. شرایط باید به صورت سهل و آسان فراهم شود تا فاصله بین مصرف‌کننده و تولیدکنندگان دام کاهش یابد.»

رئیس اتحادیه دامداران اظهار کرد:‌ « مقصر گرانی گوشت دامداران نیستند و حضور دلالان و واسطه‌ها در این گرانی به گونه‌ای است که ردپایی از خود باقی نمی‌گذارند. از ابتدا تا پایان سال گوشت می‌تواند با یک نوسان حداکثر 5 درصدی به دست مصرف‌کنندگان برسد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06