مقدمات مباحث مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن + فیلم


نخستین قسمت از مجموعه آموزشی ارائه نکاتی درباره مقامات موسیقایی در هنر تلاوت قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی منتشر شد.

مقدمات مباحث مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن + فیلم

به گزارش ایکنا، نخستین قسمت از فیلم‌های ارائه نکات آموزشی مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن منتشر شد.

علاقه‌مندان می‌توانند ساعت ۱۷ روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است.

قسمت اول: مقدمات مباحث مقامات در هنر تلاوت

موسیقی دارای دو رکن اصلی است. یکی بحث نُت‌ها و اصوات و به اصطلاح فرکانس‌هایی است که این تشکیل ملودی‌ها و نغمات را می‌دهد و بحث دوم نیز چگونگی قرارگیری این اصوات در کنار یکدیگر از لحاظ زمانی است که این مورد ریتم و یا ایقاع نام دارد.

بحث نت‌ها و اصوات، کاملا در هنر تلاوت قرآن کریم نیز وجود دارد که تشکیل ملودی‌ها و نغمات را می‌دهد. اما به معنای موسیقایی، چیزی به نام ریتم در هنر تلاوت قرآن وجود ندارد. ریتم، همان تناوب نت‌ها در بازه‌های مشخص است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای در این زمینه داشته باشیم، آواز ایرانی به معنای کلی دارای کشش و ریتم آزاد است و هنر تلاوت نیز به این شکل اجرا می‌شود، یعنی فاقد ریتم موسیقایی در معنای خود است.

در بحث مقامات و گام‌های موسیقایی آنچه عموماً مطرح می‌شود، این است که مقامات موسیقایی، دارای هشت نت پشت سر هم با فواصل فرکانسی خاص است که به این‌ها گام‌های دیاتونیک یا هفت نغمه‌ای می‌گویند که نت هشتم، تکرار نت اول در یک اُکتاو بالاتر است و به اصطلاح فرکانس نت هشتم دو برابر نت اول است. همه مقامات موسیقایی که در هنر تلاوت قرآن به کار می‌رود نیز دارای همین تعریف هستند.

در قسمت‌های بعدی، بحث الحان و مقامات و چگونگی شکل‌گیری نت‌ها در کنار هم در هر مقامی به تفصیل پرداخته می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا