سقوط ارزش سهام آرامکو در پی افت قیمت نفت


سقوط ارزش سهام آرامکو در پی افت قیمت نفت

افت ارزش سهام آرامکو به پایین‌تر از میزان ارزش‌گذاری عرضه اولیه آن سبب آسیب به برنامه اقتصادی عربستان می‌شود.

سقوط ارزش سهام آرامکو در پی افت قیمت نفت

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، با ظهور جنگ قیمتی در بازار نفت و در پی آن تخریب چشم‌انداز شرایط سعودی آرامکو، ارزش سهام این شرکت برای نخستین بار به میزانی پایین‌تر از عرضه اولیه آن رسید.

در مقایسه با عرضه اولیه سهام آرامکو در ۱۱ ماه دسامبر (۲۰ آذرماه) به ارزش ۳۲ ریال عربستان، ارزش آن با ۹.۱ درصد افت به ۳۰ ریال کاهش یافت.

بازارهای خاورمیانه، روز یکشنبه (۱۸ اسفندماه)، با آغاز جنگ تمام عیار قیمت نفت در پی کاهش قیمت‌گذاری نفت خام عربستان سعودی، سقوط کرد و بیشترین کاهش را در بیش از ۳۰ سال در رده‌های اصلی خود رقم زد.

این افت در شرکت آرامکو عربستان عاملی برای شکست دولت ولیعهد محمد بن سلمان محسوب می‌شود که پارسال برای رهایی از اقتصاد متکی به نفت، عرضه عمومی اولیه‌ای به ارزش ۲۹ میلیارد دلار را جشن گرفته بود.

کاهش قیمت‌گذاری آرامکو نخستین پاسخ به عدم توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس» در روز جمعه (۱۶ اسفندماه) محسوب می‌شود. پس از شکست مذاکرات اوپک‌پلاس، قیمت نفت به کمترین میزان آن از سال ۲۰۰۸ سقوط کرد.

ادوارد بل، مدیر ارشد اقتصاد بازار امارات گفت: نتیجه نشست اوپک پلاس نقطه مقابل برنامه‌ریزی انجام‌شده برای تعمیق کاهش تولید در راستای جبران کاهش تقاضای ناشی از گسترش ویروس کرونا بود.

وی گفت: نخستین پیامد این بند از اطلاعیه آرامکو که همه‌ تصمیم‌ها در زمینه تولید توسط دولت اتخاذ خواهد شد و نه شرکت، اکنون قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / بمباران 2 مرکز نظامی اسرائیلی توسط حزب‌الله لبنان