رویای بازاریان پشت سد کرونا ماند/ خرید اینترنتی راهی برای جبران رکود بازار


رویای بازاریان پشت سد کرونا ماند/ خرید اینترنتی راهی برای جبران رکود بازار

بازاری که در سال‌های قبل در چنین ایامی برای کسبه سکه بود و بازاریان از صبح زود تا پاسی از شب وقت سرخاراندن نداشتند، اکنون این روزها را یکی پس از دیگری در رکود و کسادی سپری می‌کنند، شاید بیش‌ترین قشری که در روزهای کرونایی دچار ضرر شدند در ابتدا بازاریانی بودند که یکسال خود را برای فروش شب عید آماده کرده بودند.

به گزارش ایسنا، هر سال هفته‌های پایانی اسفندماه تب و تاب آغاز سال نو در زیر پوست شهر حس می‌شد، شلوغی خیابان‌ها در روزهای پایانی سال به اوج خود می‌رسید به گونه‌ای که جای سوزن انداختن در معابر، مراکز خرید و بازارهای روز نبود، اما امسال ما در حالی سال نو را آغاز می‌کنیم که کشورمان درگیر مهمانی ناخوانده از کشور چین به نام کرونا است.

بازاری که در سال‌های قبل در چنین ایامی برای کسبه سکه بود و بازاریان از صبح زود تا پاسی از شب وقت سرخاراندن نداشتند، اکنون این روزها را یکی پس از دیگری در رکود و کسادی سپری می‌کنند.

طبق رسومات ایرانیان پیش از آغاز سال نو اقدام به خرید لباس نو، آجیل، شیرینی و یا حتی تعویض برخی از وسایل خانه می‌کردند و این‌گونه به استقبال سال نو می‌رفتند، بازاریان نیز از ماه‌ها قبل خود را برای استقبال از مشتریان و کسب درآمد آماده می‌کردند، شاید بیش‌ترین قشری که در روزهای کرونایی دچار ضرر شدند در ابتدا بازاریانی بودند که یکسال خود را برای فروش شب عید آماده کرده بودند.

البته هنوز جمعیت اندکی از مردم چهارمحال و بختیاری بی توجه به هشدارها در مجتمع‌های تجاری حضور پیدا کرده و اقدام به خرید ملزومات شب عید می‌کنند، این در حالیست که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده‌اند پیک بیماری کرونا ویروس از روزهای پایانی اسفند و ابتدای فروردین‌ماه است، بنابراین باتوجه به این موضوع باید شاهد کسادی هرچه بیش‌تر بازار در روزهای آتی باشیم.

بازاریان شهرکردی هرساله چند ماه قبل از آغاز سال نو اقدام به تهیه اجناس برای مغازه‌های خود و فروش شب عید می‌کردند و بسیاری از کسبه پرداخت هزینه این اجناس را به تولیدکنندگان به روزهای پایانی سال و یا ابتدای سال آینده موکول می‌کردند، اما بنظر می‌رسد با وضعیت به وجود آمده در کشور برای پاس کردن چک‌های خود با مشکل مواجه می‌شوند و قطعا مسئولان باید چاره‌ای برای وضعیت این قشر بیاندیشند.

امروز با توجه به افزایش شبکه‌های اجتماعی به نظر می‌رسد بازاریان می‌توانند اجناس خود را به صورت اینترنتی تبلیغ و به فروش برسانند، شاید این مسئله تنها راه‌حل برای جبران بخشی از کسادی بازار در ماه‌ اخیر و ماه آینده باشد و مردم بدون نگرانی اجناس مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی سفارش و خریداری کنند.

خبر خوش برای بازاریان/ تخفیف مالیاتی برای کسبه در ماه اسفند و فروردین

فرج‌الله رحمتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس در چهارمحال و بختیاری به غیر از واحدهای صنفی عرضه موادغذایی، بهداشتی و شوینده مابقی اصناف ما در حالت رکورد و نیمه رکورد هستند.

مدیر روابط‌عمومی اتاق اصناف شهرکرد با بیان اینکه وضعیت پیش آمده برای کسبه در تمام کشور یکسان است، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تشدید ضرر به بازاریان اقداماتی از جمله پیگیری برای تأخیر در پرداخت اقساط وام‌ها در اسفندماه و فروردین‌ماه و تخفیف‌های مالیاتی برای اصناف از سوی رئیس اتاق اصناف در حال پیگیری است.

وی با اشاره به راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی در چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: در حال حاضر ۱۱ فروشگاه اینترنتی در استان فعال است، سایر کسبه نیز می‌توانند در صورت تمایل اقدام به فروش اینترنتی اجناس خود در این دوران کنند.

بازگشت بارهای آجیل و خشکبار به تولیدکنندگان/ خرید آجیل نزدیک به صفر است

خدارحم مرادی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: خرید آجیل و خشکبار در استان باتوجه به شیوع کرونا نزدیک به صفر است.

وی در خصوص بحث فسادپذیری خشکبار و تنقلات، توضیح داد: بیش‌تر اصناف خشکبار و آجیل خریداری شده را به تولیدکنندگان بازگشت می‌دهند.

منصور کیانی رئیس اتحادیه پوشاک چهارمحال و بختیاری نیز از کاهش چشمگیر و نزدیک به صفر خرید پوشاک در چهارمحال و بختیاری در هفته‌های اخیر خبر داد و اظهار کرد: تدوام این وضعیت می‌توانند موجب به وجود آمدن مشکلات متعددی برای کسبه شود.

وی گفت: مسئولان باید در اسرع وقت چاره‌ای برای این موضوع بیاندیشند، زیرا در صورت فرارسیدن موعد چک‌های اصناف و زمان پرداخت اجاره این مشکلات برای آن‌ها دوچندان می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی