دعوت از مردم به 14 روز ماندن در خانه


دعوت از مردم به 14 روز ماندن در خانه

یزد - ایرنا - اردکانی‌ها و میبدی های عزیز، بیایید دست در دست هم دهیم و بحران بیماری کرونا را تمام و 14 روز تلاش کنیم در خانه بمانیم و موضوع را با کمترین هزینه با قرنطینه خانگی خود سپری کنیم. 

عزیزان برای حل این بحران سه اصل زیر لازم است توسط مردم انجام شود و از مسوولان درخواست می کنیم نظارت فرمایند: از خانه مطلقا خارج نشویم، مطلقا مهمان نپذیریم و در صورت خروج از خانه حتما ماسک بزنیم و دستکش به دست داشته باشیم.

برای تبیین این سه اصل چند مورد زیر ارائه می شود: مطلقاً ۱۴ روز در خانه بمانیم.

در هنگام خروج از خانه مدام دستهایمان را بدون دلیل به صورت کامل بشوییم؛ مطلقا در هیچ زمانی دست هایمان را به صورت مان نزنیم.

در داخل خانه نیز سعی کنیم از شستن دست هایمان غافل نشویم و تمام کارهای اداری را به بعد موکول کنیم؛ به اداره و کار بویژه رئیسمان بگوییم جان عزیزانم را بیشتر از کار دوست داریم.

ترجیحاً ارتباط با داروخانه ها ،آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و مطب پزشکان قطع کنیم ،مطلقا به آرایشگاه و رستوران و بانک نرویم، به سالمندان در صورت عدم ضرورت مطلقا سرنزنیم و ترجیحا احوالشان را تلفنی جویا شویم.
به گونه ای نان خرید کنیم که مستقیم از تنور بدون تماس با هیچ چیز حتی دست شسته شده شاطر، درون کیسه پلاستیکی مان قرار گیرد (حتی اگر خمیر شود بهتر است تا آلوده شود).

در خرید نان کارت بانکی به همراه داشته باشیم؛ خجالت را کنار بگذاریم و بلافاصله پس از کشیدن کارت با الکل یا ماده ضدعفونی دیگر کارت مان را ضدعفونی کنیم.

رابطه مان را با هر کس این بحران را جدی نگرفته است قطع کنیم؛ انسانی که درک درست از شرایط ندارد لایق دوستی و تعامل با ما نیست؛ مطمئن باشیم که در ادامه زندگیمان از این فرد بی توجه ضربه خواهیم خورد.

به هیچ وجه بدون دستکش به پمپ بنزین نرویم؛ در باک را باز کنیم؛ از متصدی بخوایم بنزین برایمان بزند؛ بدون تماس دست با هیچ شی ای پس از بنزین زدن توسط متصدی در باک را ببندیم؛ کارت بانکی مان را شخصا بکشیم؛ از متصدی بخواهیم مبلغ و رمزمان را وارد کند.

فعلا نگران رمزمان در پمپ بنزین نباشیم و نگران ابتلا به کرونا باشیم

در ادامه سریعا دستکش را به شیوه ای از دستمان خارج کنیم که هیچ تماسی با سطح روی دستکش نداشته باشد و بعد سریعا دستمان و کارتمان را ضدعفونی کنیم.

در بیرون از خانه اسپری ضدعفونی به همراه داشته باشیم و علی رغم داشتن دستکش و ماسک، هرجایی را که خواستیم دست بزنیم من جمله دستگیره های ماشین و موتور را ضدعفونی کنیم.

در صورت عدم وجود علائم کرونا خود را سالم ندانیم؛ ممکن است ناقل باشیم اما اطلاع نداشته باشیم، تمام امور به غیر از هدف حفظ جان خود و عزیزان مان را به بعد از ۱۴ روز جابه جا کنیم.

بیشترین ویروس و میکروب در اداره ها، آرایشگاه ها، آزمایشگاه ها،پست بانک، دفاتر خدمات ارتباطی، بانک،‌ و اماکن شلوغ و... هست؛ کرونا در کمین ما نشسته است.

در هنگام خرید دستکش و ماسک داشته باشیم و از مغازه داری خرید کنیم که اصول بهداشتی را رعایت کرده است و به هیچ وجه برای عید خرید نکنیم. آجیل و مواد خوراکی درباز فوق العاده خطرناک هستند.

در خانه برای خود و خانواده مان سرگرمی ایجاد کنیم و در ایجاد محیط امن برای اهل خانه مان دقت کنیم و از منزل و شهر خارج نشویم.

پذیرش مهمان در این ایام نه تنها ظلم به مهمان بلکه ظلم به خودمان و مردم شهرمان است، در هنگام خرید با رعایت کلیه مقررات بهداشتی از مغازه های خلوت خرید کنیم.

به دنبال محلول ضد عفونی و ماسک نباشیم چون خانه ما امن ترین جا برای ماست.

مطمئن باشیم این ماسک هایی که در به در دنبالشان هستیم هیچ به درد ما نمی خورد دل خوشیم که ماسک و دستکش داریم و به بازار می رویم به بانک می رویم به آرایشگاه می رویم به خرید می رویم؛ جز آنکه خودمان را بیشتر در معرض ویروس قرار دهیم کاری نمی کنیم.

اگر اطلاع یافتیم فردی نسبت به موارد بهداشتی بی تفاوت است ،نگوییم به ما ربطی ندارد؛ کاملا به ما ربط دارد و مانند این است که با تفنگ به ما و عزیزان مان شلیک می کند. به وی تذکر بدهیم و در صورتی که رعایت نکرد به ۱۴۹۰ اطلاع دهیم.

هر وسیله ای که از بیرون خریدیم را درون یک کیسه بزرگ بگذاریم؛ به محض ورود به خانه در محل امن، کیسه را ضدعفونی نماییم و پس از آن تک تک اقلام درون کیسه را ضد عفونی نماییم و پس از ضد عفونی کامل درون محوطه خانه بشویم.

دست هایمان را مدام بشوییم و شب ها دست های مان را چرب کنیم.

اگر فردی علائم خفیف داشت در منزل استراحت کند و در صورت تشدید علائم سریعا به ۱۴۹۰ اطلاع دهیم و دستگیره های منزل را روزی چند دفعه ضد عفونی کنیم.

همچنین رییس مرکز بهداشت اردکان دیروز ( دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگاران از ثبت ۲۶ مورد مثبت قطعی افراد به بیماری کووید ۱۹ (کرونا) در این شهرستان خبر داده بود و تاکید هم کرد: اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت نکنند، احتمال افزایش مبتلایان وجود دارد.

دکتر محمدرضا اعلایی اظهار امیدواری کرد که با مشارکت و بسیج همگانی ، همگرایی و هم‌افزایی بین سازمان‌ها بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان این بیماری را مهار کنیم.

وی بابیان اینکه برای کنترل بیماری های تنفسی ابتدا روش‌های انتقال بیماری را باید شناخت، اضافه کرد: ویروس کرونا حدود سه ماه قبل در ووهان چین شناسایی‌ شد، هنوز راه‌های قطعی انتشار آن را نمی‌دانیم و مردم نباید نگران باشند، آنها با رعایت نکات بهداشت فردی و تبدیل آن به رفتار همگانی خود را در برابر این بیماری قرنطینه کنند، زیرا بر اساس اصل کلی ویروس‌ عموما از طریق ریز قطره ترشح ریه، دهان، بینی و از طریق سطوح آلوده منتشر می‌شود، تنها راه جلوگیری از انتشار آن قطع زنجیره انتقال است.

رییس مرکز بهداشت اردکان اظهارداشت: ورودی‌های بیمارستان نشان می‌دهد که این چرخه هنوز فعال است و روزهای آینده می‌تواند موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا افزایش پیدا کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد دیروز گفته بود که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۴ نفر در استان جان خود را از دست دادند.

ابراهیم سلمانی افزود:همچنین آزمایش ۹۰ نفر از افراد بستری مثبت قطعی است و از مردم خواست، برای پیشگیری از شیوع کرونا در خانه بمانند و از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند، زیرا رعایت نکات بهداشتی و توجه به توصیه‌ نیروهای درمانی و پزشکان در مبارزه با این ویروس موثر است.

ویروس کووید ۱۹ ، نخستین‌بار حدود سه ماه قبل در ووهان چین شناسایی شد و تاکنون در بیش از ۱۰۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به‌راحتی با مشارکت شهروندان و راهکارهای ساده ای مانند شست و شوی مکرر دست‌ها با صابون، استفاده از ماسک و دستکش در بیرون خانه و تعویض به هنگام آن، مصرف مایعات گرم، دست ندادن و روبوسی نکردن با دیگران، خودداری از تماس دست با چشم‌ها، بینی و دهان، حفظ فاصله یک و نیم متری با افراد بیمار و ماندن بیماران در خانه می‌توان از میزان شیوع و ابتلای کرونا جلوگیری کرد.

علایم ابتلای به ویروس کرونا شامل تب، سرفه، تنگی نفس، علایم گوارشی و در موراد شدید عفونت ریه (پنومونی)، سندرم تنفسی حاد و نارسایی کلیه است .

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!