بیت‌کوین، اوراق قرضه و طلا: چرا بازارها با ترس، صعودی می‌شوند؟


طی یک ماه اخیر و با توجه به ترس های ناشی از شیوع ویروس کرونا، بازارهای اقتصادی دنیا نوسانات کم‌سابقه ای را شاهد بودند.

طی یک ماه اخیر و با توجه به ترس های ناشی از شیوع ویروس کرونا، بازارهای اقتصادی دنیا نوسانات کم‌سابقه ای را شاهد بودند.

به گزارش سایت طلا به نقل از کوین‌دسک، بیت کوین هنوز خیلی جوان‌تر از آن است که به عنوان پناهگاه امن در نظر گرفته شود چرا که جریان آن هنوز شکل نگرفته است. البته این بدان معنا نیست که سرانجام به این نقطه (تبدیل بین کوین به پناهگاه امن برای سرمایه گذاران) نخواهیم رسید. جریان بیت کوین عامل اصلی روند قیمتی آن است و با گذشته زمان نیز تغییر می کند. داستان درباره این نیست که بیت کوین «چیست» بلکه در این باره است که بیت کوین«چه خواهد شد».

یک جریان جالب‌تر در دیگر بازارها در حال ظهور است. این مساله در مورد تمامی بازارها صدق می کند. به عنوان مثال، همه می دانیم که باید اوراق قرضه را در سبد سرمایه گذاری های خود داشته باشیم چرا که به ما ثبات و درآمد ارائه می دهد. در این نوع سرمایه گذاری، هیچ راهی برای حرکت منفی و ضرر وجود ندارد.

این هفته بازده بدهی های ۳۰ساله و ۱۰ساله دولت آمریکا به پایین ترین سطح خود تاکنون رسید. حتی طلا رفتار عجیبی داشت. ما این فلز باارزش را نمونه نهایی سرمایه گذاری به عنوان «پناهگاه امن» می پنداریم اما تغییر ساختار بازار ابهاماتی را در این زمینه ایجاد کرده است. هفته گذشته بهای طلا تنها در یک روز شاهد کاهش ۵ درصدی بود که چنین سقوطی در ۷ سال گذشته بی سابقه بوده است. دلیل آن شاید فشارهای شدیدی باشد که از مواضع مختلف اعمال می گردد. علاوه بر این، شاید برایمان خوشایند نباشد به یاد آوریم که طلا در اوج روند بازار در سال ۲۰۰۸، شاهد سقوطی ۳۰ درصدی بود.

بیت‌کوین، اوراق قرضه و طلا: چرا بازارها با ترس، صعودی می‌شوند؟

نقش طلا به عنوان یک پناهگاه امن کاملا مبتنی بر گفته‌هاست: این فز زرد و براق، کیفیت مطلوبی دارد، عرضه محدودی دارد و وزن سنگین آن، خوب است! البته شاید این روزها سنگین‌وزن بودن مانند سابق شاخصه چندان موثری به شمار نیاید. حتی اگر هم بپذیریم که طلا دارای خواصی منحصربفرد است باز هم موقعیت آن به عنوان یک پناهگاه امن برای سرمایه های جهانی، فراهم نیست.

حال چرا روایت ها در بازار اینقدر ناگهانی تغییر می کند؟ در واقع همیشه تغییر وجود داشته اما نه با سرعتی که ما امروز شاهد هستیم. ما اکنون شاهد نابودی فرضیات در زمان ترس هستیم. ما درباره اقتصاد، سیستم بانکداری، وضعیت اقلیمی، شرایط زندگی، سیاست، آموزش و خودکارسازی مشاغل نگران هستیم. آسیب پذیری و نگرانی ما در خصوص سلامتی‌مان و مسری بودن بیماری ها رو به افزایش است.

در زمان ترس، ما به آنچه می دانیم و به آن اطمینان داریم، بازمی گردیم. نویسنده مقاله «روان‌شناسی اجتماعی ترس» در سال ۱۹۴۴، می نویسد:‌ما اگر ماهیت ترس را نشناسیم آن را برای خود فرض می کنیم. با این فرضیه هاست که ما دست به عمل می زنیم. ما فرض کردیم که نرخ بهره هرگز منفی نخواهد شد. فرض کردیم که بهای مسکن هرگز کاهش نمی یابد، سود همیشه خوب است و شبکه های اجتماعی ما را آزاد می گذارند.

بنابراین اکنون و در مواجهه با بسیاری از خطرات که ما هنوز در تلاش برای درک آنها هستیم، به فرضیاتی می پردازیم که دیگر به آنها اعتمادی نداریم. همانطور که درباره بسیاری از ابتکارات جدید و پیچیده انتظار می رفت، جریان بیت کوین نیز در حال تغییر است.

سایر خبر های مفید در 3 روز گذشته

از کرونا تا دلار | 4.9 هزار سفر به کدام استان ها ممنوع است؟ | 3.9 هزار قیمت روزانه گوشی موبایل سامسونگ | 4.6 هزار چین در حال خرید معادن طلا در سراسر جهان! | 4.7 هزار پیری چه زمانی آغاز می شود؟ | 25.5 هزار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس