ارزیابی ترسناک سازمان ملل از خسارتهای کرونا


ارزیابی ترسناک سازمان ملل از خسارتهای کرونا

دفتر تجارت و توسعه سازمان ملل اعلام کرد که کرونا به اقتصاد جهانی یک تریلیون دلار خسارت خواهد زد.

به گزارش ایسنا، صرف نظر از پیامدهای ناگوار انسانی شیوع ویروس کرونا در جهان، اقتصاد جهانی نیز متحمل آسیب شدیدی از این ویروس شده است؛ تا جایی که طبق پیش بینی آنکتاد، در سال ۲۰۲۰ اقتصاد جهانی به دلیل شیوع کرونا متحمل خسارت یک تریلیون دلاری خواهد شد.

ریچارد کوزول رایت، مدیر بخش جهانی سازی و استراتژی های توسعه آنکتاد در همین رابطه گفت: پیش بینی ما این است که رشد اقتصادی جهان تا دو درصد کاهش پیدا کند و این به معنای بازگشت سطح تولیدات ناخالص داخلی جهان به ماه سپتامبر خواهد بود.

این سازمان هم چنین در سناریو بدبینانه خود پیش بینی کرده است اقتصاد جهانی متحمل خسارتی معادل دو تریلیون دلار شود. به گفته رایت، اکنون اضطراب در رفتار معامله گران و بازارهای مالی کاملا مشهود بوده و این مساله جدا از ابعاد مربوط به مباحث بهداشتی و درمانی کرونا، خود به یک مشکل دیگر تبدیل شده است.

آنکتاد از دولتها خواسته است که با افزایش مخارج خود جلوی حاکم شدن جو وحشت بر بازارها را بگیرند، چرا که پیامد چنین مساله ای بسیار مخرب تر از شیوع خود کرونا خواهد بود.

انتظار می رود که دولت چین بتواند تا حد مناسبی بتواند از ظرفیت های خود برای تقویت رشد اقتصادی این کشور استفاده کند اما بسیاری از کشورها در برابر پیامدهای کرونا آسیب پذیر هستند و ریسک وقوع رکود در اقتصاد آن ها کاملا جدی است.

به گفته این نهاد وابسته به سازمان ملل، با توجه به قرار داشتن آمریکا در زمان انتخابات ریاست جمهوری و شیوع گسترده کرونا در این کشور، رونمایی از یک بسته کاهش مالیاتی دیگر کاملا محتمل است ضمن آن که بانک مرکزی آمریکا نیز احتمالا نرخ بهره را برای کمک به اقتصاد بیش از پیش کاهش خواهش داد.

آنکتاد هم چنین ریسک وقوع رکود در اقتصادهای اروپایی را کاملا جدی ارزیابی کرده و هشدار داده است کشورهای دارای اقتصاد تک محصولی و یا صادرات محور بیشترین آسیب را از شیوع کرونا متحمل خواهند شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر