کارگران امسال منتظر افزایش حقوق نباشند


کارگران امسال منتظر افزایش حقوق نباشند

جلسه تعیین دستمزد شورای عالی کار این هفته نیز تشکیل نمی‌شود و از آنجایی که تنها هفت روز کاری تا پایان امسال باقی مانده است، به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری در خصوص میزان افزایش حقوق کارگران به سال آینده و پس از پایان تعطیلات موکول خواهد شد.

به گزارش گلستان ۲۴؛ سبد هزینه معیشت کارگران در جلسه روز پنجم اسفند ماه مشخص شد، اما پس از گذشت دو هفته هنوز جلسه تعیین میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹ تشکیل نشده است.

سبد معیشت هر خانوار کارگری در کشور حدود چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تخمین زده شده و در حال حاضر حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۸ معادل ۱٫۵ میلیون تومان بوده است.
اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر باید به بحران کرونا که الان کل کشور درگیر آن هستند و بسیاری از کارگاه‌ها را تعطیل کرده توجه کرد، اولویت باید حل و برطرف کردن این مشکل باشد.
وی در خصوص تشکیل این جلسه پیش از پایان سال گفت: اگر این جلسه در سال آینده و پس از تعطیلات اعمال شود هیچ اتفاقی نمی‌افتد و فرقی ندارد. اولویت فعلی کشور باید ابتدا حل بحران کرونا، سپس به چرخش درآوردن اقتصاد داخلی و سوم چرخیدن اقتصاد خارجی و صادرات باشد. مسئولان اگر صلاح بدانند این جلسه در سال آینده تشکیل شود.
نماینده کارفرمایان معتقد است اگر الان سماجت یک طرفه کنیم ممکن است آفت‌های دیگری نیز به وجود آید.
طبق آخرین اظهارنظرهای علی خدایی و فرامرز توفیقی دو نماینده کارگران در شورای عالی کار ، افزایش حقوق در سال آینده باید فاصله ایجاد شده بین سبد هزینه معیشت خانوار در سال گذشته و امسال یعنی یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان باشد.
اما آهنی‌ها معتقد است باید دولت تدابیری بیندیشد که شرایط زندگی بهتری برای کارگران ایجاد شود و به نحوی سوبسید‌های برای این قشر در نظر بگیرد چون واحدهای کوچک الان اصلا توان ندارند و ترس از ریزش و بیکاری وجود دارد.
اگر نماینده‌های کارگران به دنبال افزایش حداقل حقوق کارگران حداقل به میزان اعلام شده تورم هستند. با توجه به پایه حقوق ۱٫۵ میلیون تومانی سال ۹۸ در صورت لحاظ کردن تورم ۳۸ درصدی دی ماه در افزایش حقوق برای سال بعد احتمالا پایه حقوق سال ۹۹ برای کارگران به رقمی حدود ۲٫۱ میلیون تومان نزدیک شود. حال نیز با توجه به کاهش تورم در بهمن ماه به ۳۷ درصد به نظر می‌رسد با لحاظ کردن تنها تورم، حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹ بیش از دو میلیون تومان شود.
با توجه به اظهارات نماینده کارفرمایان و این که زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده که جلسه تعیین دستمزد کارگران تشکیل شود، شاید تصمیم‌گیری در این خصوص در نیمه دوم فروردین ماه سال آینده انجام شود. منبع/تجارت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403