بیش از 3 هزار اصله نهال جنگلی در جهرم کاشته شد


بیش از 3 هزار اصله نهال جنگلی در جهرم کاشته شد

شیراز-ایرنا- افزون بر سه هزار اصله نهال طی روزهای گذشته به مناسبت هفته منابع طبیعی در شهرستان جهرم کاشته شد، این اقدام به گفته مسوولان با رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از شیوع کرونا انجام شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیرداری جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در هفته منابع طبیعی نهال‌های اکالیپتوس، توت، سرو و اکاسیا در سطح ۱۱ هکتار از اراضی تپه نورالشهدا با مشارکت شهرداری جهرم و تیپ نیروی المهدی(عج) کاشته شد.

مسعود طاهری قیری افزود: همچنین یکهزار و ۱۰۰ اصله نهال در ۵ هکتار از میدان تیر با مشارکت پادگان آموزشی شهید دستغیب و یکهزار و ۷۰۰ اصله نهال دیگر نیز با همکاری مردم در مناطق مختلف شهرستان کاشته شده است.

به گفته وی ۵۰۰ اصله نهال از نوع سیاه درخت نیز در ارتفاعات غربی شهر جهرم کاشته شد.

وی بیان کرد: درختکاری در این شهرستان تنها به اسفندماه ختم نمی شود بلکه با توجه به شرایط اقلیمی موجود و میزان بارندگی های مناسب دراین شهرستان از آبان ماه سال جاری آغاز و تاکنون ادامه دارد.

وی با تأکید برمشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد در حفاظت و توسعه نهال کاری افزود: هفته منابع طبیعی فرصتی مناسب برای استفاده از توان دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردم‌نهاد و نیز مشارکت اقشار مختلف در سرسبزی و احیای طبیعت است.

رییس اداره منابع طبیعی جهرم بیان کرد: افتتاح آبخیزداری گلدامچه، دیدار با امام جمعه شهرستان، دیدار با قضات دادگستری از جمله برنامه‌های هفته منابع طبیعی بود که به علت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا لغو و به زمان دیگری موکول شده است.

رییس دانشگاه جهرم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در هفته‌ منابع طبیعی، با همکاری معاونت دانشجویی و معاونت مالی اداری دانشگاه جهرم، ۴۰۰ اصله نهال بادام کوهی(الوک)،‌ سرو، بنه و... به نیت شهدای گمنام و به منظور محوطه‌سازی فضای دانشگاه جهرم و یادمان شهید گمنام این دانشگاه در حال کاشت است.

کامبیز مینایی افزود: علت انتخاب این درختان، بومی‌بودن این گونه‌ها در مناطق مختلف جهرم، از جمله جنگل‌ چاتیز در مجاورت دانشگاه است که با توجه به اقدامات برخی سودجویان در سال‌های اخیر از شمار آن‌ها کاسته شده است.

رییس دانشگاه جهرم اظهار کرد: تسطیح محوطه‌ و حفر گودال برای غرس این نهال‌ها به اتمام رسیده و عملیات کاشت آن‌ها با توجه به رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از بیماری کرونا بدون تشریفات روز درختکاری در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: خوشبختانه در زمینه‌ درختان بومی و کوهستانی، تحقیقات بسیاری خوبی به همت برخی اساتید گروه کشاورزی دانشگاه جهرم در زمینه‌ تولید روغن از درخت بنه انجام شده است که با توجه به درجه‌ بالای آنتی‌اکسیدان و تحمل گرمای بسیار زیاد این روغن، تجاری‌سازی آن در دستور کار این دانشگاه قرار دارد.

وی نارنج را از مرکبات بومی جهرم و از نمادهای معروف این شهر یاد کرد و گفت: کاشت درختان ثمرده در سال‌ گذشته نیز در محوطه‌ دانشگاه جهرم انجام شده است و این اقدام ادامه‌دار خواهد بود.

هفته منابع طبیعی در ایران از ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه و نخستین روز هفته منابع طبیعی، روز درختکاری نامگذاری شده است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ جدید مرتضی گودرزی بنام آینه بندون