نیاز صنایع شیمیایی به دانش فنی جدید


هرچند تحریم های اقتصادی، شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور را تحت شعاع قرار داده اند اما اعمال این تحریم ها باعث شده…

نیاز صنایع شیمیایی به دانش فنی جدید

رفع کاستی های صنایع با اتکا به دانش بومی؛

نیاز صنایع شیمیایی به دانش فنی جدید
سیناپرس: هرچند تحریم های اقتصادی، شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور را تحت شعاع قرار داده اند اما اعمال این تحریم ها باعث شده اند تا بخش خصوصی به توانمندی های پژوهشگران ایرانی اعتماد کنند و گامی موثر برای رفع نیازهای جامعه و صنایع مختلف بردارند.

به طبع صنایع شیمیایی و نفتی نیز مانند صنایع دیگر تحت تاثیر این تحریم ها قرار گرفته اند. صنایعی که اکنون با اعمال تحریم ها دچار کاستی ها و چالش های فراوانی شده اند.

دکتر مسعود کمبرانی، رئیس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران در این خصوص به سیناپرس گفت: هم اکنون صنایع شیمیایی به علت تحریم های اقتصادی با چالش ها و مشکلات زیادی مواجه اند. چالش هایی که زمینه عقب افتادگی ایران در برخی زمینه ها را فراهم کرده است.

وی افزود: اکنون صنعت شیمی ایران نیازمند وارد کردن دانش فنی جدید و تکنولوژی های نوین است. هرچند تحریم ها باعث شده اند تا صنعت شیمی ایران به روز نباشد اما اکنون کاستی های صنایع مختلف با کمک و همت تولیدکنندگان داخلی تامین می شود.

وی اظهارداشت: خوشبختانه در سال های اخیر بودجه های دولتی به سمت حمایت از طرح های کاربردی پیش رفته است و شرکت های خصوصی و تولید کنندگان نیز بودجه های خوبی را برای انجام تحقیقات کاربردی اختصاص داده اند و قرار داده هایی نیز با مراکز تحقیقاتی منعقد کرده اند، از اینرو مسیر درست و چشم انداز خوبی برای صنایع و کارخانه های شیمیایی کشور طی چند سال آینده متصور می شود.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی اکنون نقش سازنده ای در کاربردی ساختن طرح های پژوهشی و کاربردی دارد. جهاد دانشگاهی از معدود سازمان هایی است که توانسته با بودجه های اندک و ناچیز دولتی بیش از چهل سال به کار خود ادامه دهد و با فروش محصولات و تکنولوژی های نوین خود، پاسخگوی بخشی از نیازهای جامعه و صنعت باشد. محصولات و فناوری هایی که از نظر کیفیت با نمونه های مشابه خارجی برابری می کنند و از نظر قیمت نیز بسیار مقرون به صرفه تر هستند. این امر نشان دهنده این است که جهاد دانشگاهی زبان بازار را به خوبی می شناسد و نیاز بازار را نیز به درستی درک می کند.

به گفته رئیس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران، اکنون کمتر سازمانی وجود دارد که بتواند با محصولات خود ارتزاق کند. جهاد دانشگاهی از جمله سازمان های دانش محور و فناور محور است که نظام جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری و دولت حساب ویژه ای به روی آن باز کرده اند.

کمبرانی تصریح کرد: در حال حاضر اغلب تحقیقات گروه های پژوهشی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران کابردی هستند و بر اساس نیاز جامعه تولید می شوند. یکی از محورهای گروه پژوهشی این پژوهشکده بحث آب و انرژی است. اهمیت این مساله باعث شد تا پژوهش ها و طرح های مختلفی با کمک پژوهشگران این پژوهشکده در زمینه تولید آب شیرین کن ها و تولید انرژی خورشیدی به انجام برسانیم. به عنوان مثال با تلاش پژوهشگران این پژوهشکده اکنون موفق به طراحی و ساخت آب شیرین کن های HD(رطوبت زدایی - رطوبت زنی) شده ایم.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه انرژی، پژوهشگران گروه مهندسی فرایند این پژوهشکده توانسته اند به دانش فنی تولید برج های خنک کننده هیبریدی دست یابند؛ با کمک برج های خنک کننده هیبریدی مصرف آب در مناطق خشک و کم آب کشور تا حدود 60 درصد کاهش می یابد.

وی اظهارداشت: از دیگر اقدامات یکی از گروه های پژوهشی این پژوهشکده، تولید مواد شیمیایی با مصرف دوگانه( مانند مواد ضد خوردگی دو فاز) است؛ مواد شیمیایی که علاوه بر رفع نیاز صنعت نفت، در صنایع دیگر نیز کاربرد فراوانی دارد.

وی در پایان گفت: اکنون پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران تنها پژوهشکده ای است که قادر به تولید ماده سلنیوم سولفاید (ماده موثره شامپوهای ضد شوره) است؛ محصولی که حدود دو سال پیش صد درصد از کشورهای خارجی تامین می شد. این درحالی است که اکنون این محصول وارد نمی شود و ما توانسته ایم نیاز کارخانه های شامپو سازی را با کیفیت بسیار خوب و قیمت مناسب تر رفع کنیم.

گزارش: فرزانه صدقی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


منشا صدای انفجار در گناوه چه بود؟