طرز تهیه چیپس تورتیلا خانگی که واقعا خوشمزه است


چیپس تورتیلا خانگی یک میان وعده‌ی فوق‌العاده خوشمزه، یک غذای جانبی دلچسب، است؛ هم‌چنین، آن را می‌توان به همراه سس‌های مختلف نیز نوش جان کرد. با این‌که به... نوشته طرز تهیه چیپس تورتیلا خانگی که واقعا خوشمزه است اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

چیپس تورتیلا خانگی یک میان وعده‌ی فوق‌العاده خوشمزه، یک غذای جانبی دلچسب، است؛ هم‌چنین، آن را می‌توان به همراه سس‌های مختلف نیز نوش جان کرد. با این‌که به راحتی قادر هستید به یک فروشگاه مواد غذایی بروید و یک بسته چیپس تورتیلا بخرید، می‌توانید داخل آشپزخانه‌ی خودتان نیز چیپس تورتیلا را به طور کامل درست کنید. نخستین گام در طرز تهیه چیپس تورتیلا خانگی در آشپزخانه‌تان، تهیه تورتیلا است؛ سپس، تورتیلاها را باید برش بدهید و در نهایت، به چیپس تبدیل کنید. برای تهیه‌ی یک چیپس تورتیلای سنتی می‌توانید آن را سرخ کنید، یا برای تهیه چیپس سالم و بدن ضرر می‌توانید آن‌ها داخل فر بپزید.

طرز تهیه چیپس تورتیلا خانگی که واقعا خوشمزه است

طرز تهیه چیپس تورتیلا خانگی که واقعا خوشمزه است

چیپس تورتیلا خانگی

مواد مورد نیاز برای تهیه چیپس تورتیلا

الف. ۲ فنجان روغن (۴۷۰ میلی‌لیتر)
ب. تورتیلا (۱۵ سانتی‌متری)
پ. نمک برای طعم‌دهی

برای تهیه‌ی تورتیلای کاملا خانگی

الف. ۲ فنجان (۲۲۸ گرم) آرد ذرت – اگرچه می‌توانید از آرد گندم نیز استفاده کنید
ب. نصف قاشق چای خوری (۳ گرم) نمک
پ. یک و نیم فنجان (۳۵۳ میلی‌لیتر) آب داغ
ت. روغن، برای سرخ کردن یا پختن
ث. نمک اضافه، در پایان کار

این مواد برای ساخت ۱۲۰ چیپس کافی است.

بخش اول: طرز تهیه چیپس تورتیلا

۱. روغن را داغ کنید

حدود ۲ فنجان (۴۷۰ میلی‌لیتر) روغن را داخل یک قابلمه یا ماهیتابه‌ی بزرگ بریزید. ظرف حاوی روغن را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه روی شعله‌ی نسبتا متوسط قرار دهید تا به دمای ۱۷۷ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد.

الف. اگر دماسنج در اختیار ندارید، می‌توانید منتظر بمانید تا صدای روغن در بیاید – ولی نباید دود کند.
ب. بهترین روغن برای سرخ کردن تورتیلا روغن‌های گیاهی و کانولا به شمار می‌رود.

۲. تورتیلاها را روی هم بگذارید و برش دهید

تورتیلاها را به طور منظم در دسته‌های چهار تایی روی هم بگذارید. این کار کمک‌تان می‌کند به سادگی بتوانید تورتیلاها را به قطعات مثلثی کوچک (مناسب برای چیپس) برش بزنید. با استفاده از یک چاقو تیز تورتیلاها را از وسط نصف کنید، و سپس هر کدام از آن‌ها را به ۳ بخش دیگر تقسیم کنید. این کار را برای همه‌ی تورتیلاها تکرار کنید تا همگی به سایز چیپس دلخواه‌تان برش بخورند.

الف. اگر می‌خواهید چیپس‌های کوچک‌تری داشته باشید، می‌توانید چیپس‌هایی را که در شکل می‌بینید نیز به دو بخش تقسیم کنید.
ب. برای تهیه‌ی چیپس تورتیلا می‌توانید از تورتیلای آماده (در فروشگاه‌های مواد غذایی) و هم‌چنین از تورتیلای خانگی استفاده کنید.

۳. چیپس‌ها را در دسته‌های اندک داخل روغن سرخ کنید

هنگامی که روغن آماده شد، و چیپس‌ها را در اندازه‌های دلخواه بریدید، آن‌ها را در دسته‌های ۱۰ الی ۲۰ تایی داخل روغن بیندازید. دقت کنید چیپس‌ها داخل ماهیتابه روی هم قرار نگیرند – در این صورت، آن‌ها را از هم جدا کنید، زیرا ممکن است همه‌ جای آن‌ها به خوبی سرخ نشود. چیپس‌ها را حدود ۲ دقیقه سرخ کنید تا به رنگ قهوه‌ای طلایی در بیایند. سپس، آن‌ها را برگردانید و اجازه دهید طرف دیگرشان نیز دو دقیقه‌ سرخ شوند.

۴. چیپس‌ها را با استفاده از کفگیر روغن‌گیر از ماهیتابه خارج کنید

وقتی که هر دو طرف چیپس‌ها به رنگ قهوه‌ای طلایی درآمدند، آن‌ها را با احتیاط از داخل روغن خارج کنید. کفگیر را به مدت یک دقیقه روی ماهیتابه نگه دارید تا روغن اضافی آن کاملا خارج شود.

الف. چیپس‌ها را به یک سینی که با یک لایه دستمال حوله پوشیده شده باشد، انتقال دهید. اجازه دهید چیپس‌های سرخ شده مدتی روی سینی حاوی یک لایه دستمال حوله باقی بمانند تا هم به خوبی خنک شوند، و هم این‌که روغن‌های اضافه از آن‌ها خارج شوند – دستمال حوله بر روی سینی می‌تواند روغن اضافه‌ی چیپس‌ها را به خود جذب کند.
ب. فرایند بالا را برای همه‌ی چیپس‌ها تکرار کنید تا تمام برش‌های تورتیلا به خوبی سرخ شوند و روغن اضافه‌ی آن‌ها نیز خارج شود.

۵. مقداری نمک روی چیپس‌های تورتیلا بپاشید و آن‌ها را گرم یا سرد میل کنید

هنگامی که تمام چیپس‌ها کاملا سرخ شدند و با استفاده از دستمال حوله، روغن اضافه‌ی آن‌ها نیز کاملا خارج شد، می‌توانید به اندازه‌ی دلخواه روی آن‌ها نمک بپاشید تا خوش‌طعم‌تر شوند. به محض آن‌که بتوانید چیپس‌های تورتیلا را لمس کنید، این خوراکی‌های خوشمزه آماده‌ی خوردن هستند؛ آن‌ها را می‌توانید به همراه سس مورد علاقه، یا به عنوان بخشی از یک غذا میل کنید.

هم‌چنین، می‌توانید مقداری فلفل، پودر سیر، ادویه، یا سایر چاشنی‌ها و سس‌ها را نیز به چیپس تورتیلا اضافه کنید.

۶. باقی مانده‌ی چیپس‌ها را ذخیره کنید

باقی مانده‌ی چیپس‌های تورتیلا را داخل یک ظرف با درب محکم یا یک کیسه‌ی پلاستیک زیپ‌دار (که‌ بتوان آن را خالی از هوا کرد) نگه دارید. چیپس‌های تورتیلا را می‌توان به مدت ۵ روز در دمای اتاق نگه داشت.

بخش دوم: تهیه تورتیلای کاملا خانگی

۱. آرد ذرت، نمک، و آب داغ را داخل یک کاسه‌ی بزرگ مخلوط کنید

مواد را با استفاده از یک قاشق به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. ماسا هارینا نوعی آرد ذرت نرم است که داخل یک محلول قلیایی خیسانده می‌شود، و معمولا برای تهیه‌ی تورتیلا و سایر غذاهای حاوی ذرت کاربرد دارد.

برای تهیه‌ی تورتیلا می‌توانید از آرد گندم نیز استفاده کنید؛ البته هنگام استفاده از آرد گندم باید میزان آب را به سه‌چهارم فنجان (۱۷۶ میلی‌لیتر) کاهش دهید.

۲. خمیر را ورز دهید

خمیر را به یک سطح صاف، مانند سطح روی کابینت، انتقال دهید. آن را به مدت دو دقیقه به خوبی ورز دهید تا کاملا نرم و ارتجاعی شود – البته، خمیر نباید چسبناک باشد. اگر خمیر بیش از اندازه خشک یا چسبناک شود، با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید مشکل را برطرف کنید:‌

الف. اگر خمیر بیش از اندازه خشک و شکننده به نظر می‌رسد، یک قاشق غذاخوری (۱۵ میلی‌لیتر) آب به آن اضافه کنید.
ب. اگر خمیر بیش از اندازه چسبناک شد، یک قاشق غذاخوری آرد (۷ گرم) به آن بیفزایید.

۳. اجازه دهید خمیر به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کند

خمیر را به کاسه‌ی اولیه بازگردانید. روی کاسه را با یک حوله‌ی مرطوب بپوشانید و به مدت ۱۵ دقیقه در دمای اتاق قرار دهید. وقتی به خمیر فرصت استراحت می‌دهید، آرد می‌تواند آب را جذب کند، و تورتیلای نرم و خوشمزه‌ای به دست بیاید.

البته، اگر ۱۵ دقیقه فرصت ندارید، استراحت دادن خمیر آن‌چنان ضروری نیست؛ به محض درست شدن خمیر می‌توانید تورتیلا را با وردنه صاف کنید. با گذشت زمان آرد (ماسا هارینا) می‌توانید به اندازه‌ی کافی تمام آب را جذب کند، و بافت تورتیلا را مطلوب‌تر کند.

۴. تورتیلا را به استفاده از وردنه صاف کنید

خمیر را به سطح کابینت برگردانید. برای تهیه‌ی هر تورتیلا، حدود ۳ قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) خمیر را جدا کنید. سپس، با دست آن را به شکل یک توپ در بیاورید؛ توپ خمیری را روی سطح صاف بگذارید و با استفاده از وردنه آن را صاف کنید، به طوری که به دایره‌‌ای با ضخامت ۳ میلی‌متر و قطر ۱۵ سانتی‌متر تبدیل شود.

هم‌چنین، می‌توانید با استفاده از یک وسیله‌ی مخصوص قالب‌ریزی تورتیلا، خمیرها را به ‌صورت کاملا دایره‌ای و تمیز شکل دهید.

۵. ماهیتابه را داغ کنید

وقتی تمام تورتیلاها را کاملا به صورت دایره‌ای در آوردید، یک تابه‌ی صاف شیاردار یا یک ماهیتابه‌ی معمولی را روی حرارت بگذارید تا کاملا داغ شود. اجازه دهید ماهیتابه چند دقیقه‌ای روی حرارت بماند. برای آن‌که مطمئن شوید ماهیتابه به اندازه‌ی کافی داغ شده‌ است، چند قطره آب داغ آن بپاشید. اگر آب به سرعت صدا داد و بخار شد، ظرف‌تان به اندازه‌ی کافی داغ شده است.

اگر ماهیتابه‌ی نچسب در اختیار ندارید، با استفاده از برس، یک لایه‌ی نازک روغن به سطح ماهیتابه بمالید.

طرز تهیه چیپس تورتیلا ۶: تورتیلا را بپزید

وقتی ماهیتابه به اندازه‌ی کافی داغ شد، اولین تورتیلای‌تان را داخل آن بیندازید. اجازه دهید تورتیلا به مدت ۱ الی ۲ دقیقه داخل ماهیتابه بپزد تا لبه‌های آن شروع به جمع شدن کنند و سطح آن تا حدودی قهوه‌ای رنگ شود؛ سپس تورتیلا را برگردانید و اجازه دهید طرف دیگر تورتیلا نیز به مدت ۱ الی ۲ دقیقه بپزد. تورتیلا را از ماهیتابه خارج کنید و به یک توری منتقل کنید تا کاملا خنک شود.

این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا تمام تورتیلاها آماده شوند.

بخش سوم: تهیه چیپس تورتیلا کاملا سالم

۱. با استفاده از برس، کمی به تورتیلاها روغن بمالید

کاسه‌ی کوچکی را با ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی‌لیتر) روغن کانولا یا روغن سبزیجات پر کنید. با استفاده از برس مخصوص شیرینی‌پزی یا برس سیلیکونی دو طرف تورتیلا را به یک لایه‌ی بسیار نازک روغن آغشته کنید. هنگام استفاده از برس برای روغنی کردن سطح تورتیلا، حتما لبه‌های تورتیلا را نیز به روغن آغشته کنید؛ با این کار، چیپس‌ها پس از پخته شدن کاملا برشته می‌شوند.

۲. تورتیلاها را روی هم بگذارید، برش بزنید، و روی آن‌ها چاشنی بریزید

تورتیلاها را به شکل منظم در دسته‌های چهار تایی روی هم بچینید. آن‌ها را از وسط نصف کنید، سپس هر یک را نیز به سه قسمت مساوی برش بزنید. چیپس‌ها را در یک لایه روی سینی فر بچینید؛ چیپس‌ها نباید روی یکدیگر قرار بگیرند. پیش از پختن، مقداری نمک با سایر ادویه یا چاشنی‌های مورد علاقه‌تان را به آن اضافه کنید؛ از جمله

الف. فلفل
ب. رزماری
پ. پودر سیر یا پیاز
ت. پودر کاری
ث. پودر لیمو

۳. تورتیلاها را بپزید تا کمی قهوه‌ای رنگ شوند

فر را در دمای ۱۷۷ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید. وقتی فر به اندازه‌ی کافی داغ شد، سینی فر را در طبقه‌ی بالای فر قرار دهید. چیپس‌ها را به مدت ۸ الی ۱۲ دقیقه بپزید، تا سطح آن‌ها به رنگ قهوه‌ای شیرین در بیایند و لبه‌های‌شان برشته شوند و از سطح سینی بالاتر بیایند.

چیپس‌ها را در هنگام پخته شدن با دقت زیر نظر بگیرید، زیرا به دلیل نازکی ممکن است به سرعت بسوزند.

۴. چیپس‌ها را به صورت گرم یا سرد نوش جان کنید

چیپس‌ها را از داخل فر بیرون بیاورید، و به مدت ۱۵ دقیقه در گوشه‌ای بگذارید تا کمی خنک شوند. وقتی چیپس‌ها خنک می‌شوند، مرکز آن‌ها تردتر و برشته‌تر می‌شود. به محض آن‌که چیپس‌ها به اندازه‌ی کافی خنک شوند که قادر باشید به آن‌ها دست بزنید، می‌توانید آن‌ها را نوش جان کنید؛ یا این‌که اجازه دهید کاملا خنک شوند.

باقی مانده‌های چیپس را می‌توانید به مدت ۵ روز داخل یک ظرف با درب محکم نگه دارید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی

منبع: wikihow

طرز تهیه چیپس تورتیلا خانگی که واقعا خوشمزه است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز