کرونا بازار را بی‌رمق کرد/ ایجاد پویش مردمی تأمین معیشت و سلامت اقشار آسیب‌پذیر جامعه


کرونا بازار را بی‌رمق کرد/ ایجاد پویش مردمی تأمین معیشت و سلامت اقشار آسیب‌پذیر جامعه

در این پویش از مردمی که از نظر سلامت و معیشت تأمین هستند، خواسته شده برای نذر سلامتی خود، به تأمین معیشت و سلامت اقشار آسیب‌پذیر جامعه کمک کنند چراکه اگر معیشت و سلامت این افراد به خطر افتد، سلامت تمام جامعه تهدید خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، چند وقتی است که هر چه می‌گوییم و می‌شنویم همه حول یک موضوع است. تمام گفت‌وشنودهایمان، احوالپرسی‌هایمان، برنامه‌ریزی‌ها و دغدغه‌هایمان و ... همه و همه کرونایی شده است. ویروس کوچکی که تأثیر بزرگی بر زندگی همه مردم کشور و همچنین جهان گذاشته است. در حالی که اصلا به چشم نمی‌آید؛ اما تا چشم کار می‌کند چیزی جز تهدیدات کرونایی نمی بیند، مگر مردمی نگران و بعضا در ابتلا و سوگ عزیزانشان گریان.

کرونا در حالی زندگی مردم را زیر و رو کرد که تا یکی دو ماه گذشته و قبل از آمدنش، مردم به نوروز درپیش‌رو دل‌خوش و برنامه‌ریزی‌های متعددی کرده بودند. همه جشن گرفتن این عید باستانی را به انتظار نشسته بودند تا در کنار فامیل و دوستان، دلشان گرم و سرشار از مهر باشد.

بسیاری از اقشار و صنوف هم که به دلیل فشارها و وضعیت نامناسب اقتصادی، کسب و کارشان از رونق افتاده و حتی بدهکارشان هم کرده بود، نیز به رونق بازار کار عید دل‌خوش بودند تا بتوانند بخشی از هزینه‌ها و بدهی‌های خود را تأمین کنند و در کنار آن با خریدهایی هر چند کوچک برای بچه‌ها و خانواده‌شان، دلشان را شاد و گل لبخندشان را سبز کنند.

اما همه این دلخوشی‌ها و برنامه‌ها قبل از این‌که به تحقق بپیوندد، با آمدن ویروس کرونا، از بین رفت و حالا باید مردم عید نوروز و بهارشان را با ترس و اضطراب متفاوتی تجربه و دوست‌داشتنشان را در دوری گرفتن و عدم دیدوبازدیدها نشان دهند.

کرونا بازار را بی‌رمق کرد

این ویروس بی‌رحم و منحوس، علاوه بر دورکردن خانواده‌ها و فایل از یکدیگر، بازار کار عید را هم بی‌رمق کرده و ضربه کاری به آن زده است. در این خصوص می‌توان به صنوفی از جمله رستوران‌ها، تالارها، اغذیه و ساندویچ‌فروشی‌ها، آرایشگاه‌ها، فروشگاه‌های آجیل‌وخشکبار، قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها، تاکسی‌ها و ترمینال‌ها، مکانیکی‌ها و تعمیرکار خودروها و ... اشاره کرد.

همچنین بسیاری از کسبه و بازاریان هم که خریدهای خود را برای بازار شب عید انجام داده بودند و در شرایط عادی، حالا باید وقت سرخاراندن هم نمی‌داشتند، اما با ورود این میهمان ناخوانده، حالا روی صندلی‌هایشان میخ‌کوب و چشمشان به در مغازه خشک‌شده تا شاید مشتری وارد شود.

برخی از مشاغلی که تحت‌تأثیر ویروس کرونا، از رونق و رمق افتاده است، باز هم جزو دهک‌های متوسط به بالای جامعه هستند و هر طور شده می‌توانند گلیم خود را از آب بالا بکشند، اما متأسفانه در این بین اقشار دیگری مثل کارگران ساختمانی و مشاغل خدماتی که جزو دهک‌های پایین جامعه هستند و حقوقشان روزمزدی است، اکنون بسیار تحت فشار هستند و با شرایط موجود هیچ کاری از دستشان برنمی‌آید. با این اوضاع، این افراد هیچ درآمدی حتی برای سیرکردن شکم خانواده‌شان ندارند؛ چه برسد به خرید کفش و لباس و آجیل شب عید.

همدلی و بخشندگی آلامی بر سختی‌های نیازمندان

اکنون که مردم به اهمیت و حساسیت بیماری کرونا پی برده‌اند و برای حفاظت از سلامتی خود، خانواده و همشهریان و هموطنانشان، به قرنطینه خانگی روی آورده‌اند، چه خوب است که اقشار و خانواده‌های کم‌درآمدی را که حالا بی‌درآمد هم شده‌اند، را از یاد نبرند.

حالا که ویروس کرونا نان بسیاری از مشاغل به خصوص اقشار آسیب‌پذیر جامعه را آجر کرده است، همدلی و بخشندگی مردم مؤمن و اهل تقوا می‌تواند آلامی برای سختی‌ها و مشقت نیازمندان بوده و گره‌گشای بخشی از مشکلاتشان باشد.

پویش مردمی جهت تأمین معیشت و سلامت اقشار آسیب‌پذیر جامعه

رضا سلم‌آبادی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا و تهدید سلامت مردم، در روند کار و مشاغل اختلالاتی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اهمیت تأمین سلامت افراد و لزوم قرنطینه خانگی، افزود: در این خصوص بسیاری از کارمندان به جای حضور در اداره، دور کاری می‌کنند، بسیاری از کارگران هم می‌توانند از بیمه بیکاری خود استفاده کنند، مددجویان نهادهای حمایتی هم حداقل مستمری برای تأمین مایحتاج ضروری خود خواهند داشت؛ اما متأسفانه در این بین برخی از افراد از جمله کارگران ساختمانی که فاقد شغل ثابت هستند، علاوه بر بیمه‌نبودن، حقوقشان به صورت روزمزدی است و اگر کاری نداشته باشند، هیچ درآمدی هم نخواهند داشت.

مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: سلامت افراد از کار مهم‌تر است و اگر سلامت تهدید شود، معیشت هم از بین خواهد رفت.

سلم‌آبادی با اشاره به این‌که تهدید سلامت جامعه، این افراد را بیکار کرده است، افزود: اکنون هم سلامت و هم معیشت این اقشار تهدید شده است چراکه اگر به معیشت رسیدگی نشود، خودبه‌خود سلامت هم تهدید می شود.

وی ادامه داد: اکنون کمیته امداد فارغ از رسیدگی به جامعه هدف خود و بر اساس وظیفه انسانی‌اش، در تلاش است تا با راه‌اندازی پویش مردمی، برای کمک به این اقشار آسیب‌پذیر جامعه اقدام کند.

مدیر کل کمیته امداد استان گفت: در این پویش از مردمی که از نظر سلامت و معیشت تأمین هستند، خواسته شده برای نذر سلامتی خود، به تأمین معیشت و سلامت اقشار آسیب‌پذیر جامعه کمک کنند چراکه اگر معیشت و سلامت این افراد به خطر افتد، سلامت تمام جامعه تهدید خواهد شد.

سلم‌آبادی تأکید کرد: تا زمانی که این بیماری و ویروس منحوس وجود دارد و سلامت جامعه را تهدید می‌کند، از مردم می خواهیم که با پیوستن به این پویش، به همنوعان خودشان کمک کنند که البته تضمینی برای سلامتی خودشان خواهد بود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد