از برنامه آستان قدس رضوی تا وظایف هیئت‌های مذهبی برای شکست کرونا


تشریح وظایف هیئات مذهبی در مبارزه با کرونا، برنامه‌های نوروزی حرم امام رضا(ع) در ایام مبارزه با کرونا و تشکیل قرارگاه جهادی مبارزه با کرونا در بسیج مداحان ازجمله اخبار حوزه قرآن و معارف در 21 اسفند 98 است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و یکمین روز از اسفند ماه ۹۸:

وظایف هیئات مذهبی در مبارزه با کرونا

از برنامه آستان قدس رضوی تا وظایف هیئت‌های مذهبی برای شکست کرونا

جامعه ایمانی مشعر طی اطلاعیه‌ای به توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام کرد:

با شیوع ویروس کرونا در کشور و بسیج شدن نیروهای مردمی برای کمک به سلامت جامعه، هیأت‌ها نیز مطابق وظایف اجتماعی خود، وارد میدان شده‌اند. بارها گفته‌ایم و متذکر شده‌ایم که رسالت اصلی هیأت، احیای معارف و امر اهل‌بیت علیهم‌السلام است و قطعاً یکی از مصادیق آن کمک به شیعیان آل‌الله در اقصی نقاط عالم است. هیئتی که کارکرد خود را فقط منحصر به برگزاری مراسم کند، با شیوع این ویروس منحوس و با تبلیغات رسانه‌ای دشمن منفعلانه عمل می‌کند و منجر به تعطیلی می‌شود. اما هیئتی که کمک به سلامت جامعه را هم از وظایف خود می‌داند، با وجود این بلا و فتنه، احیاء می‌شود و به کمک آحاد جامعه می‌شتابد.

میاندار هیئت، امروز تبدیل به میاندار خدمت شده و همبستگی اجتماعی خود را فعال می‌کند. آموخته‌های هیأت را با رفتار دینی و انسانی خود به سایرین می‌نمایاند و بار غم و غصه مردم را به تأسی از اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌کاهد. سیاست‌های زیر برآمده از ایده‌ها و تجربه‌های هیأت‌های کشور است که جهت مدل‌سازی و الگودهی عرضه شده است:

۱. اعلام آمادگی هیئت‌ها برای کمک‌رسانی و انجام خدمات بهداشتی و درمانی به نهادهای متولی امر بهداشت و درمان

این مهم باید در قالب یک بیانیه زیبا از طرف هیأت یا اجتماع هیأت‌های شهر و منطقه انجام شود. علاوه بر این، انتشار رسانه‌ای خوب و مکفی این بیانیه در تمام شبکه‌های اجتماعی هیأت و کانال‌های خبری سطح شهر و منطقه نیز در ترغیب دیگر هیئت‌ها به این کار، تأثیرگذار خواهد بود.

۲. ضدعفونی کردن سطح شهر، معابر عمومی و محل‌های پرتردد نظیر فروشگاه‌ها، پارک‌بازی‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، عابربانک‌ها، خانه سالمندان و...

۳. خدمت‌رسانی هیأت به مراکز درمانی، کادر درمان و بیماران درگیر با این ویروس با همکاری نهادهای متولی امر بهداشت و درمان

۴. با توجه به توصیه نهادهای متولی امر بهداشت و درمان نسبت به عدم برگزاری تجمعات در شهرهای پرخطر، پیشنهاد می‌شود مراسم هیأت به‌صورت مجازی و همراه با پخش زنده در شبکه‌های اجتماعی و در صورت امکان پخش زنده از صدا و سیمای مراکز استانی برگزار شود.

۵. راه‌اندازی پویش نذر قرائت ادعیه وارده و توصیه شده نظیر دعای هفتم صحیفه سجادیه، زیارت عاشورا و حدیث کساء. نظم و انضباط بیشتر در اطلاع‌رسانی، ثبت اعضا و کار رسانه‌ای در این پویش، طبعاً تأثیرگذاری بهتری خواهد داشت.

۶. ایجاد ایستگاه‌ها و پایگاه‌های سلامت با محوریت امر پیشگیری، مشاوره و آموزش در سطح شهر با عنوان‌های جایگزین همچون «شفاخانه اهل‌بیت»، «دارالشفاء» و... . پخش محتوایی توصیه‌های بهداشتی سفارش‌شده و ادعیه وارده (دعای هفتم صحیفه سجادیه، زیارت عاشورا و حدیث کساء)، از جمله اقدامات اساسی این ایستگاه‌ها است.

۷. با توجه به کم‌یاب و گران شدن برخی از داروهای گیاهی مؤثر در درمان این بیماری نظیر زنجبیل و... هیئت می‌تواند به‌جهت در دسترس قرار دادن این داروها با قیمت مناسب، شبکه توزیع داروهای گیاهی مؤثر را در حد توان خود فعال کند. در این راستا انجمن تغذیه سالم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که متشکل از ۱۲۰ پزشک متخصص است، بسته پیشنهادی ناظر به این اقدام را تهیه کرده است.

۸. راه‌اندازی پویش روضه خانوادگی و دعا برای دفع این بلیه از خانواده‌ها. اطلاع‌رسانی به موقع و هم‌چنین بازخورد رسانه‌ای آن، اثر مستقیمی بر تأثیرگذاری پویش دارد. خانواده‌های عضو این پویش می‌توانند عکس و فیلم این مراسمات را جهت جریان‌سازی این موضوع در شبکه‌های اجتماعی بارگزاری کنند.

۹. جمع‌آوری کمک‌های مردمی مبتنی بر الگوی محله‌محوری و تمرکز کمک هر هیئت به محله و منطقه خود جهت خرید و توزیع ماسک و سایر اقلام ضدعفونی‌کننده درب منزل نیازمندان. با توجه به خطر شیوع این بیماری، رفت‌و‌آمد به سایر شهرها در این ایام توصیه نمی‌شود.

۱۰. شناسایی افراد نیازمند و ناتوان جهت توزیع عادلانه اقلام بهداشتی خانه‌به‌خانه به ایشان. سازمان‌دهی و تقسیم‌بندی صحیح محله یا محلات مختلف شهر، به شناسایی دقیق‌تر این افراد کمک می‌کند.

۱۱. شناسایی خانواده‌های متوفی یا خانواده‌هایی که سرپرست خانوارشان درگیر این ویروس هستند و رفع نیازهای آنان در حد توان. این نیاز می‌تواند از تسلی دادن به ایشان تا تهیه برخی از اقلام مورد نیاز برای ایشان در ایام قرنطینه و محدودیت تردد باشد.

۱۲. شناسایی سالمندان و ناتوانان برای تهیه و خرید اقلام ضروری و مورد نیاز ایشان. این مهم می‌تواند با راه‌اندازی اقدامات شبکه‌ای نظیر پیک موتوری هیئت برای رفع نیازهای محلی شکل بگیرد.

تشکیل قرارگاه جهادی مبارزه با کرونا در بسیج مداحان

از برنامه آستان قدس رضوی تا وظایف هیئت‌های مذهبی برای شکست کرونا

نام‌نویسی تکمیل ظرفیت حج تمتع ۹۹ برای دارندگان فیش حج تا نیمه اردیبهشت‌ماه سال ۸۶ از ساعت ۱۰ صبح امروز (چهارشنبه، ۲۱ اسفندماه) آغاز شد.

پیش از این ودیعه‌گذاران تا پایان فروردین سال ۱۳۸۶ به عنوان زائر اصلی می‌توانستند نام‌نویسی کنند و‌ اکنون ودیعه‌گذاران تا نیمه اردیبهشت‌ماه به عنوان زائر ذخیره به شمار می‌روند.

بر اساس اعلام‌ قبلی سازمان حج و زیارت، ثبت‌نام تکمیل ظرفیت برای دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری عمومی نبوده و فقط برای فراهم شدن امکان مراجعه آنها به سامانه جهت اطلاع از ظرفیت‌های خالی احتمالی و در صورت تمایل رزرو در این ظرفیت‌ها است، از این رو ظرفیت جدیدی در سطح استان برای پذیرش این افراد باتوجه به شیوه فراخوان متصور نیست و فعال شدن اولویت آنان برای ثبت‌نام منوط به وجود ظرفیت خالی در شهر و شهرستان مربوطه است. بنابراین چنانچه تا قبل از زمان پیش‌بینی شده ظرفیت کاروان‌ها در هر یک از استان و شهرستان‌ها کامل شود، ثبت‌نام متوقف خواهد شد.

نام‌نویسی مشمولان حج تمتع ۹۹ از جمعه نهم اسفندماه آغاز شد و به گفته اکبر رضایی سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت تاکنون بیش از ۶۰ درصد ظرفیت کاروان‌های حج تمتع ۹۹ تکمیل شده است و زائران اصلی اقدام به نام‌نویسی کرده‌اند.

همچنین هزینه نهایی حج تمتع سال آینده از حدود ۳۳ تا ۴۱ میلیون تومان درنظر گرفته شده است که به گفته حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی این هزینه به منظور سهولت پرداخت در دو قسط اخذ می‌شود که قسط اول ۲۵ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

گفتنی است، در تمتع حج سال آینده ۸۷ هزار و ۵۰۰ ایرانی در قالب ۵۷۰ کاروان در ایام حج به عربستان اعزام می‌شوند.

تشکیل قرارگاه جهادی مبارزه با کرونا در بسیج مداحان

از برنامه آستان قدس رضوی تا وظایف هیئت‌های مذهبی برای شکست کرونا

«یوسف ارجونی» در جلسه ستاد مبارزه با کرونا در ستاد سازمان بسیج مداحان و مدیران هیئت‌های مذهبی کشور در جمع تعدادی از فعالان عرصه ستایشگری افزود: جامعه ستایشگری برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور، اقداماتی را در دستور کار قرار داده تا با همکاری مدیران هیأت‌های مذهبی و جامعه ستایشگر، کمکی به نهادهای امدادی و درمانی کشور کرده باشد.

مسئول سازمان بسیج مداحان افزود: ستاد فرعی مبارزه با کرونا در رده‌های استانی تا پایین‌ترین سطح کانون‌های سازمان بسیج مداحان، برپا شده است.

ارجونی در ادامه به تبیین نقش وظایف جامعه ستایشگر خصوصاً مدیران هیئت‌های مذهبی برای مقابله با ویروس کرونا و جمع‌آوری کمک‌های خیرین و معتمدین محلی توسط مدیران هیئت‌ها و توزیع رایگان ماسک و اقلام بهداشتی در بین مردم پرداخت و با اشاره به لغو جلسات هیئت‌های مذهبی اذعان کرد: با توجه به اینکه مساجد، سنگرهای جامعه ستایشگری محسوب می‌شوند، متولیان هیئت‌های مذهبی و نخبگان عرصه ستایشگری برای تأمین و تجهیز اقلام سم‌پاشی برای ضدعفونی کردن اماکن مذهبی مثل مهدیه‌ها، مساجد، حسنیه‌ها در شهرها اقدامات مناسبی را در دستور کار دارند.

وی افزود: در چنین وضعیتی وظیفه مادحین تأکید بر عزم ملی و همکاری همه‌جانبه هیأت‌های مذهبی برای ارتقاء روحیه مردم و مقاومت در برابر این ویروس است.

مسئول سازمان بسیج مداحان و مدیران هیئت‌های مذهبی کشور ضمن تشکر از خدمات جهادی فعالین بسیجی افزود: هیئت‌های مذهبی ظرفیت‌های فراوانی دارند و در همین مدت کوتاه از شیوع ویروس کمک به مردم، اقدامات پیشگیرانه و کنترل محیطی محله‌ها برای سازماندهی و بسیج هیئت‌های مذهبی، ضدعفونی کردن معابر عمومی، ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و تاکسی‌ها انجام خدمات رایگان بهداشتی به مردم از جمله اقدامات هیأت‌های مذهبی است.

ارجونی افزود: اصرار ما براین است که مادحین و مردم نباید از مجالس امام حسین (ع) دور شوند و باید بیش از هر زمانی دیگر به اهل بیت (ع) توجه و توسل داشته باشیم حتی با برگزاری مراسم در خانه‌ها باید این مهم ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به ایام اعتکاف گفت: روضه‌های خانگی در ایام البیض ماه رجب و انجام اعمال، ادعیه و روزه و استغفار برای تعجیل در فرج حضرت صاحب‌الزمان (عج) و تأکید بر خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه که امام خامنه‌ای (مدظله العالی) بر آن تاکید داشتند در دستور کار هیئت‌ها و مردم خداجوی قرار دارد.

مسئول سازمان بسیج مداحان و مدیران هیئت‌های مذهبی کشور با اشاره به پویش‌های مذهبی مختلفی که در فضای مجازی راه‌اندازی شده افزود: هیئت تعطیل‌بردار نیست و دلتنگی‌های عاشقان و قرار زیارت برای استشفای مریض در فضای مجازی نقطه قوت، هیئت‌ها است که در هیچ وضعیتی هیئت ترک نخواهد شد و تأکید ما بر این است که مراسم هیئت‌هایبه صورت مجازی همراه با پخش زنده و یا بازپخش برخی مراسمات در شبکه‌های اجتماعی برگزار ‌شود.

وی ضمن تاکید بر اعلام آمادگی هیأت‌های مذهبی کشور برای کمک‌رسانی و انجام خدمات بهداشتی و درمانی به نهادهای متولی امر بهداشت و درمان گفت: جمعآوری کمک‌های مردمی توسط هیئت‌های مذهبی مبتنی بر الگوی محله محوری و تمرکز هیئت‌ها به محله و منطقه خود جهت خرید اقلام بهداشتی و تحویل در درب منزل نیازمندان و سالمندان محله و یا افراد نیازمندی که خانواده‌شان درگیر ویروس شده‌اند از دیگر اولویت‌های سازمان بسیج مداحان کشور است.

اطلاعیه آستان قدس رضوی درباره برنامه‌های نوروزی حرم امام رضا (ع)

از برنامه آستان قدس رضوی تا وظایف هیئت‌های مذهبی برای شکست کرونا

آستان قدس رضوی در اطلاعیه‌ای از لغو همه برنامه‌های حضوری حرم نورانی امام رضا (ع) در ایام نوروز و اعیاد شعبانیه خبر داد و از عموم هموطنان خواست باتوجه به شیوع ویروس کرونا امسال از سفر به مشهد خودداری کنند.

متن اطلاعیه به شرح ذیل است

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اَللّهُمَ صَلِّ عَلی علی بن مُوسَی الِّرِضا المَرُتَضی

با اعتذار از محضر مبارک امام رئوف حضرت رضا علیه آلاف التحیه والثناء؛

همراه با سلام و درود و آرزوی صحت و سلامت برای همه مردم شریف ایران اسلامی و ارادتمندان به ساحت قدسی ائمه معصومین علیهم السلام اجمعین در اقصی نقاط عالم، با عنایت به توصیه‌های موکد مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی در جلوگیری از برگزاری تجمعات، ضمن عذرخواهی از مشتاقان زیارت حرم مطهر رضوی به استحضار می‌رسانیم ویژه برنامههای نوروزی و اعیاد شعبانیه آستان مقدس رضوی از جمله برنامه تحویل سال نو به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد.

آستان قدس رضوی با همکاری سازمان صداوسیما و خدمتگزاران اهل بیت اطهار علیهم السلام اجمعین در بخش‌های مختلف رسانهای و فضای مجازی در نظر دارد بستر بهره‌مندی همه ارادتمندان از انوار معنوی مضجع منور رضوی به صورت غیرحضوری و زنده و مستقیم را فراهم نماید.

بنابراین از همه هم‌میهنان عزیز و عاشقان حضرت ثامن الحجج علیه آلاف التحیه والثناء خواهشمندیم از تشرف حضوری خودداری و به صورت غیر حضوری و زیارت از راه دور، متوسل به وجود مبارک حضرت علی ابن موسی الرضا صلوات الله علیه شوند.

ان شالله با توکل به خداوند متعال، توسل به ائمه اطهار علیهم السلام اجمعین و عنایت و کرامت حضرت امام هشتم علیه آلاف التحیه والثناء و دقت نظر در رعایت اصول بهداشتی، ملت شریف ایران به عافیت، سلامت و پیشرفت نائل شوند و در آینده نه چندان دور خادمان بارگاه مطهر حضرت رضا سلام الله علیه با توانی بیش از پیش پذیرا و خدمتگزار زائران و مجاوران ارض اقدس رضوی گردند.

فراخوان طرح‌های پژوهشی سازمان اوقاف و امور خیریه در ۱۵ موضوع

از برنامه آستان قدس رضوی تا وظایف هیئت‌های مذهبی برای شکست کرونا

«محمد مولایی»، پژوهش را برای توسعه هر کشور را امری لازم و حیاتی بیان کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، وقت و هزینه بسیاری به این امر مهم اختصاص داده می‌شود، البته پژوهش‌‌‌هایی منجر به خلق نوآوری، ثروت و تحول خواهد شد که کاربردی باشد.

مدیرکل برنامه‌ریزی، نظارت و تحول سازمانی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: اهمیت پژوهش به اندازه‌‌ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی با نگاهی تیزبینانه نسبت به تأثیر پژوهش در توسعه و تحول جامعه، یکی از مهم‌‌‌ترین دستاوردهای امور پژوهشی را کاربردی شدن آن در صنایع و حل مسائل مختلف کشور می‌دانند و معتقدند که پژوهش و تحقیق باید به میدان عمل وارد شود و از کنج کتابخانه‌ها بیرون بیاید.

مولایی اظهار کرد: بر همین اساس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در راستای انجام رسالت و مأموریت‌های خود از طریق راهکارهای علمی و کاربردی، انجام پژوهش حول محورهای تعیین شده را در دستور کار خود قرار داده و از تمامی محققان و پژوهشگران دعوت می‌کند تا با مراجعه به سایت سازمان اوقاف و امور خیریه و تکمیل فرم پرسشنامه طرح پژوهشی مورد نظر، سازمان را در انجام رسالت‌ها و مأموریت‌هایش یاری رسانند.

عناوین فراخوان طرح‌های پژوهشی سازمان اوقاف و امور خیریه در سال ۱۳۹۹ بدین شرح است:

۱- تدوین نقشه راه تحول دیجیتال و هوشمندسازی سازمان اوقاف و امور خیریه مبتنی بر هوش مصنوعی، کلان داده و اینترنت اشیا.

۲- طراحی نظام پایش و بانک اطلاعات خیریه‌های کشور.

۳- طراحی و تدوین الگوی سنجش شایستگی امنا و کارگزاران وقفی و بقاع متبرکه و نحوه تعامل با آنها و نظارت بر عملکردشان.

۴- طراحی نظام آموزش و توانمندسازی امنا، متولیان و کارگزاران وقفی.

۵- طراحی و تدوین الگوی شایستگی نظام ارزیابی و توسعه مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه.

۶- بررسی راهکارهای توسعه وقف‌های همگانی در بستر فضای مجازی.

۷- بررسی و شناخت راهکارهای ایجاد منابع پایدار برای انجام فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه.

۸- بازمهندسی مسابقات قرآن کریم و بررسی اثرات آن بر گروه‌های مختلف و ترسیم ویژگی‌های مسابقه مطلوب از دیدگاه قرآن و حدیث.

۹- آسیب‌شناسی و بررسی عوامل و دلایل فاقد درآمد شدن موقوفات کشور و راهکارهای کاربردی برای برون‌رفت از این چالش.

۱۰- طراحی و پیاده‌سازی زنجیره‌های کشت و صنعت و فرآوری محصولات آن متناسب با مزیت‌های نسبی موقوفات و بقاع متبرکه کشور.

۱۱- طراحی الگوی راهبری شرکتی برای اداره امور موقوفات.

۱۲- طراحی مفهومی الگوی مشارکت توسعه‌دهندگان(Developer) موقوفات در راستای افزایش بهره‌وری موقوفات.

۱۳- طراحی مفهومی نظام آماری اقتصاد وقف.

۱۴- طراحی روش‌های نوین در جهت اجرای دقیق و بهینه نیات واقفین.

۱۵- طراحی الگو و ساز و کار اداره امور بقاع متبرکه و مساجد با محوریت مردم و طراحی شیوه نظارت صحیح سازمان اوقاف و امور خیریه بر عملکرد آن‌ها.

یادآوری می‌شود، مهلت ارسال طرح‌های پیشنهادی، ۲۸ اسفندماه، است و علاقه‌مندان می‌توانند طرح‌های پیشنهادی را به نشانی؛ تهران، خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو، سازمان اوقاف و امورخیریه، اداره‌کل برنامه‌ریزی، نظارت و تحول سازمانی ـ گروه پژوهش و نشانی الکترونیکی pajoohesh@oghaf.ir ارسال کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس