از معرفی فعالان در استقرار نظام فهما تا آموزش مجازی بچه‌های مسجد برای مبارزه با کرونا


آموزش مجازی مبارزه با کرونا در سامانه بچه‌های مسجد، بیانیه اصلاحی مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره نماز لغو نماز جماعت و معرفی یک‌هزار و 109 کانون فعال در مرحله استقرار نظام فهما ازجمله اخبار حوزه مسجد در 19 اسفند ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در نوزدهمین روز از اسفند ماه ۹۸:

تبیین راهکارهای پیشگیری از ویروس کرونا در کانون‌های مساجد/ آموزش مجازی مبارزه با کرونا در سامانه بچه‌های مسجد

از معرفی فعالان در استقرار نظام فهما تا آموزش مجازی بچه‌های مسجد برای مبارزه با کرونا

حجت‌الاسلام دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» در گفت‌وگوی اختصاصی با ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما) با اشاره به وضعیت کنونی به وجود آمده در کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا، در مورد اقدامات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در راستای مقابله با این ویروس اظهار کرد: تبیین راه‍کارهای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا، از طریق اطلاع‌رسانی در قالب مباحث فرهنگی و اجتماعی از جمله برنامه‌هایی محسوب می‌شود که در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سامان یافته است.

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: ارایه بسته آموزشی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در بخش آموزشِ الکترونیک سامانه «بچه‌های مسجد» ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، تجهیز کانون‌ها و کتابخانه‌های مساجد به امکانات و لوازم بهداشتی مقابله با کرونا با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و خیرین مساجد، تولید و نشر محتوا از طریق فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها در قالب عکس، عکس‌نوشته، اینفوگرافی، موشن، فایل صوتی و تصویری، از جمله دیگر اقداماتی است که تاکنون در سطح کانون‌های مساجد جهت مقابله با ویروس کرونا انجام شده است.


وی با بیان اینکه فعالیت‌های خودجوش و خلاقانه بچه‌های مسجد در مورد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا و پیامدهای آن به ثبت می‌رسد، افزود: پوشش خبری این اقدامات از طریق رسانه‌های مختلف، به منظور آشنایی هرچه بیشتر و اطلاع‌رسانی به اعضای کانون‌ها صورت می‌گیرد.


حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با بیان اینکه استمرار فعالیت‌های فرهنگی هنری کانون‌ها از طریق پرتال بچه‌های مسجد به صورت مجازی نیز منعکس می‌شود، گفت: از دیگر برنامه‌های کانون‌ها، می‌توان به برگزاری طرح یاری‌گران زندگی با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اجرای آن در دو سطح الف: شامل افراد گروه سنی بالای ۱۴ سال و سطح (ب) متشکل از مربیان کانون (یاری‌گران زندگی) با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره داشت.


رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در راستای تبیین برنامه‌ها و فعالیت‌های جاری در سطح کانون‌ها افزود: برگزاری مسابقه گام دوم انقلاب اسلامی مبتنی بر متن بیانیه در ۱۰ مدل مختلف ویژه اعضای کانون‌ها و کاربران سامانه بچه‌های مسجد، برگزاری مسابقه فرهنگی «بانوی صبور» (آشنایی با شخصیت ویژه حضرت زینب سلام الله علیها) ویژه اعضای خواهر عضو کانون های مساجد کشور، برگزاری مسابقه سراسری «با کتاب در خانه» برداشت‌ها و خلاصه‌نویسی کتاب» از دیگر اقداماتی است که تاکنون در راستای تعمیق و گسترش فعالیت‌های مسجدی از معبر کانون‌ها به ثمر رسیده است.


وی ادامه داد: علاوه بر آنچه که یاد شد، اجرای طرح مردمی «سلام بر امام» ویژه قرائت زیارت «امین الله» در روزهای چهارشنبه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء به صورت مجازی از دیگر فعالیت‌هایی است که به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سامان‌دهی شد.

دکتر ارزانی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین طرح باشگاه خبرنگاران مسجدی با رویکرد هر مسجد یک خبرنگار از طریق سامانه خبرگزاری شبستان، راه‌اندازی کانال «خانه‌های نورانی» در راستای استمرار و توسعه ارتباط مسجد و خانواده، پیگیری و تمهیدات لازم ستادهای استانی در راستای راه‌اندازی کانال ارتباطی و تبلیغی میان امام جماعت و نمازگزاران مسجد از سوی مدیر مسئول کانون فرهنگی به منظور تولید محتوای مجازی نظیر ارایه سخنرانی، جلسات تفسیر کوتاه و اخلاق کاربردی، پخش دعا و نیایش، دعوت از خانواده‌ها برای انجام اعمال ماه‌های رجب، شعبان و رمضان در منازل، اطلاع رسانی پیام‌های آموزشی و بهداشتی، مسابقات کتابخوانی و ... از دیگر اقداماتی است که ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در راستای تقویت فعالیت‌های مسجدی در سال جاری به انجام رساند.

یک‌هزار و ۱۰۹ کانون فعال در مرحله استقرار نظام فهما معرفی شدند

از معرفی فعالان در استقرار نظام فهما تا آموزش مجازی بچه‌های مسجد برای مبارزه با کرونا

به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، همزمان با سالروز ولادت مولی‌ الموحدین حضرت علی بن ابیطالب(ع) و ۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اسامی کانون‌هایی که در مرحله استقرار نظام جامع (فهما) فعالیت‌های قابل توجهی داشتند اما امتیاز کافی برای رسیدن به مرحله داوری نهایی رویداد ملی فهما را کسب نکردند اعلام شد.

بر این اساس تعداد یکهزار و ۱۰۹ کانون معرفی شدند و از آنجایی که براساس سیاست‌های اعلامی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، پرداخت هرگونه حمایت و سرانه منوط به میزان فعالیت کانون‌ها و ثبت اطلاعات در پرتال بچه‌های مسجد است، بنابراین سرانه حمایتی کانون‌های مذکور پس از واریز از سوی ستاد کشوری (شامل سرانه نقدی و کتاب) از طریق ستادهای استانی به کانون ها اعطاء می شود.

این گزارش می‌افزاید: طی روزهای آینده، اسامی تعداد دیگری از کانون‌های فعال در مرحله استقرار نظام فهما منتشر می‌شود، ضمن اینکه در مرحله نخست؛ مصادف با ایام ولادت امام جواد(ع)، اسامی ۱۸ کانون برتر، ۱۸ کانون شایسته تقدیر ویژه و ۹۷ کانون شایسته تقدیر که در رشته‌های ۱۸ گانه موفق به کسب رتبه شده بودند نیز معرفی شدند.


گفتنی است، در مرحله قبل نیز تعداد ۲۰ کانون دارای امتیازهای بالا، به دلیل همراهی ارزشمند در مرحله استقرار نظام فهما به عنوان شایسته تقدیر ویژه معرفی شده بودند. .


اسامی تعداد یکهزار و ۱۰۹ کانون فعال در استقرار نظام جامع (فهما) را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

بیانیه اصلاحی مرکز رسیدگی به امور مساجد/ لغو نماز جماعات توصیه است نه الزام

از معرفی فعالان در استقرار نظام فهما تا آموزش مجازی بچه‌های مسجد برای مبارزه با کرونا

مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، در خصوص توصیه‌نامه منتشر شده خود توضیحاتی ارائه کرد.

متن این بیانیه جدید به این شرح است:

بسمه تعالی
ضمن عرض سلام، احترام و تبریک اعیاد رجبیه مخصوصاً میلاد با سعادت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و گرامیداشت مقام پدر.

با توجه به سوالات و درخواست‌های مکرر ائمه محترم جماعات و نمازگزاران به اطلاع عموم مومنین می‌رساند:

توصیه‌نامه منتشر شده در پی ابتلاء بعضی از نمازگزاران و ائمه محترم جماعات به بیماری کرونا و توصیه‌های مسئولین وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا و برخی مسئولین و ناظر به وضعیت مساجد در شرایط کنونی شهر و استان تهران است و این توصیه‌نامه همانطور که از اسمش پیداست، توصیه‌ای بوده و الزامی برای مساجد کل کشور ایجاد نخواهد کرد.

مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکید می‌کند درب مساجد در اوقات شرعی باز است و اکثریت قریب به اتفاق ائمه جماعات در مساجد، این کانون‌های توحیدی معرفتی حضور دارند و نماز جماعت با توجه به درخواست‌های مکرر ائمه جماعات و عموم متدینین و اهل مسجد به‌حمدالله در بسیاری از مساجد استان و کشور با رعایت کامل توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت و مرکز رسیدگی به امور مساجد (در اقل وقت) دایر است و این کانون امن الهی همچنان در این شرایط حساس، ملجاء و پناه همه اقشار جامعه است.

باز تاکید می‌شود برگزار نشدن نماز جماعت در شرایط فعلی منوط به تشخیص و تصمیم امام جماعت، هیئات امنا و بسیج مساجد و تائید مرکز رسیدگی به امور مساجد است. امور مساجد الزامی در این زمینه مطرح نکرده است.

خواهشمند است توصیه‌های بهداشتی و ایمنی را در برگزاری نمازهای جماعت و کلیه برنامه‌های جمعی رعایت کنیم و اگر قادر به رعایت این نکات نیستیم، حتی‌الامکان فعلا از برگزاری برنامه‌های جمعی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا خودداری کنیم.

توفیقات روز افزون همه عزیزان و خدمتگزاران به مساجد را از خداوند متعال خواهانیم.

امیدواریم با ریشه کن شدن این ویروس منحوس، شاهد اجتماعات پرشورتر از گذشته در مساجد، مصلاها و مراکز دینی مذهبی در سراسر ایران عزیزمان باشیم.

حمله مسلحانه به مسجدی در پاریس

از معرفی فعالان در استقرار نظام فهما تا آموزش مجازی بچه‌های مسجد برای مبارزه با کرونا

به نقل از «البوابه»، رسانه های فرانسه گزارش دادند: فردی مسلح با کلاه کاسکت وارد حیاط مسجد شد و به نمازگزاران شلیک کرد.

بر اثر اصابت گلوله، یک نفر به شدت زخمی شد که حال وی وخیم گزارش شده است.
فرد مسلح پس از تیراندازی با موتور پا به فرار گذاشت.
فرد مجروح (۳۲ساله) را فورا به بیمارستانی نزدیک منتقل کردند.
منابع پلیس می گویند در هنگام تیراندازی ۱۵نفر در مسجد بودند.
پلیس تحقیقات خود را در این باره آغاز کرده است.

برگزاری جشن سالیانه مسلمانان با «درهای باز مساجد» در ممفیس آمریکا

از معرفی فعالان در استقرار نظام فهما تا آموزش مجازی بچه‌های مسجد برای مبارزه با کرونا

به نقل از «localmemphis»،مساجد محلی در «ممفیس»،اولین شهر بزرگ ایالت «تنسی» آمریکا درهای خود را به روی غیر مسلمانان باز کردند.

مساجد ممفیس این اقدام را با هدف ایجاد فرصتی برای غیر مسلمانان به منظور درک دین اسلام و آشنایی با مسلمانان ،انجام دادند.

افراد از همه ادیان برای شرکت در بازدید از مساجد محلی تشویق شدند تا هر سوالی درباره اسلام در ذهن دارند از مسلمانان و متولیان مساجد بپرسند.

درهای باز مساجد بخشی از جشن سالیانه «مسلمانان در ممفیس» است که به مدت یک ماه به طول می انجامد.

«سامی سکعان»، شهروند مسلمان و استادیار یکی از دانشگاه های ممفیس در این باره گفت: ما می خواهیم نشان دهیم که مسلمانان چه افرادی هستند و به چه چیزهایی معتقدند. ما می خواهیم نشان دهیم که همسایگان،پزشکان،پرستاران و اهالی کسب و کار در جامعه ممفیس هستیم و به این جامعه کمک می کنیم.

مراسم درهای باز مساجد که در بسیاری از شهرهای آمریکا برگزار می شود فرصتی برای غیر مسلمانان است تا با اسلام و ارزش های اسلامی آشنا شوند و هر گونه ابهام که درباره این دین و پیروان آن در ذهن دارند از بین ببرند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان