آئین کاشت 23 درخت سرو به یاد مشاهیر کاشمری


آئین کاشت 23 درخت سرو به یاد مشاهیر کاشمری

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر گفت: همزمان با هفته درختکاری آئین کاشت 24 درخت سرو به یاد مشاهیر و فرهیختگان کاشمر برگزار شد.

آئین کاشت 23 درخت سرو به یاد مشاهیر کاشمریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی رضا یوسفی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر، روز گذشته 21 اسفندماه در این مراسم اظهار کرد: در این آئین که 23 درخت به صورت نمادین در محوطه اداره کاشت شده است، این درختان به یاد مشاهیر، فرهیختگان، هنرمندان و برخی از شهدای کاشمر همچون پروفسور شمس تربقان، دکتر مسیح دانشوری، مهندس فتحی فریمانی، مرحومه بانو عصمت السلطنه، آیت‎الله سعیدی، مجتبی عبدالله نژاد، پرفسور صبوری، پرفسور مجید فتحی تربقان، استاد ایرج اسکندری تربقان، شهید علیرضا عاصمی، شهید محمدعلی صادقی، ظهوری ترشیزی، شهاب ترشیزی، کاتبی طرقی، شیخ احمد جامی نامقی، عمیدالملک کندری، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، مهندس احمدپناه، هادی دربان حسینی، علی اصغر داوری، مهدی فانی، مرحوم دانش احمدی و ذوالفقار عسگریان بوده است.

وی با بیان اینکه این مراسم با تلاش سازمان مردم نهاد زیست محیطی زادسرو ترشیز و باغ حکمت ترشیز برگزار شده است، عنوان کرد: بعد از کاشت درختان پلاک‎های این افراد در محل نصب گردید.

یوسفی تصریح کرد: سرو نماد ملت ایران است، این درخت به عنوان یک درخت همیشه سرسبز و استوار حتی در سرما پایداری می‌کند، درخت سرو از هزاران سال پیش در ایران کاشت شده و یکی از نمونه‌های کهنسال این درخت، سرو کشمر بوده‌ که کاشت آن را به دست زرتشت می‎دانند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه شهرها و حتی روستاها به دنبال عناصر هویتی خود هستند تا آنها را به خوبی معرفی کنند، منطقه کاشمر از دیرباز عناصر هویتی بسیار زیادی دارد که زیاد هستند، یکی از این عناصر درخت سرو کشمر بوده که حتی داستان آن در شاهنامه فردوسی آمده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر بیان کرد: سرو کشمر یا سرو مقدس زرتشت درختی بوده که روایت است زرتشت، آن را با دست خود از بهشت آورده و در منطقه کشمر یا کاشمر کاشته است، باید عناصر هویتی منطقه به خصوص سرو و فرش کاشمر بیشتر معرفی شود.

با توجه به شیوع ویروس کرونا این مراسم با تعداد افراد بسیار محدود و با رعایت نکات بهداشتی برگزار شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس