بررسی چهار سناریو درباره اصلاح قانون اساسی روسیه و نقش پوتین؛ تعیین جانشین، رهبری، ابقا در ریاست جمهوری، نخست وزیری


بررسی چهار سناریو درباره اصلاح قانون اساسی روسیه و نقش پوتین؛ تعیین جانشین، رهبری، ابقا در ریاست جمهوری، نخست وزیری

یک کارشناس مسائل روسیه گفت: تغییر و تحولاتی که در قانون اساسی روسیه در چند ماه گذشته مطرح شده که به تغییر کابینه دولت و نخست وزیر نیز منتهی شده، گمانه‌زنی‌هایی را در خصوص آینده سیاسی پوتین به وجود آورده است.

«شعیب بهمن»، کارشناس مسائل روسیه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره روند اصلاح قانون اساسی در روسیه و احتمال ریاست جمهوری مادام‌العمر پوتین گفت: تغییر و تحولاتی که در قانون اساسی روسیه در چند ماه گذشته مطرح شده که به تغییر کابینه دولت و نخست وزیر نیز منتهی شده، گمانه‌زنی‌هایی را در خصوص آینده سیاسی پوتین به وجود آورده است.

او با بیان اینکه سناریوهای مختلفی در این خصوص مطرح می‌شود، توضیح داد: یکی از سناریوها این است که با انجام اصلاحات در قانون اساسی شرایطی فراهم شود که پوتین بتواند در قدرت همچنان به عنوان رئیس‌جمهور باقی بماند.

بهمن درباره یکی از دیگر از سناریوهای محتمل عنوان کرد: یکی دیگر از سناریوها این است که اصلاحات قانون اساسی به قدرت گرفتن نخست‌وزیر منجر شود تا پوتین بتواند بعد از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش به عنوان نخست وزیری که دارای اختیارات وسیع است، در قدرت باقی بماند.

او افزود: سناریوی دیگر این است که پوتین شبیه به نزار بایف در قزاقستان عمل کند و بعد پایان ریاست جمهوری‌اش در جایگاهی به عنوان رئیس شورای دولتی یا رئیس شورای امنیت ملی قرار گیرد که جایگاهی بالاتر از ریاست جمهوری و چیزی شبیه رهبری در داخل روسیه، تعریف می شود.

این کارشناس مسائل روسیه درباره موضوع جانشینی او اظهار کرد: گزینه دیگر این است که اصلاحات اخیر در قانون اساسی روسیه و تغییر و تحولاتی که در کابینه صورت گرفته، زمینه‌ای است برای اینکه پوتین جانشینان خود را معرفی کند زیرا پوتین به صراحت گفته است که قصد ندارد بعد از پایان دوران ریاست جمهوری‌ همچنان به عنوان رئیس‌جمهور در سطح عالی قدرت باقی بماند. پرسش مهم دیگر این است که چه کسی جانشین پوتین می شود. موضوع جانشینی در شرایطی که یک فرد قدرتمند رهبری کشور را برای بیش از دو دهه در اختیار داشته، چالش برانگیز است. به همین دلیل اظهارنظرهای مختلفی در این زمینه صورت می‌گیرد. برخی از افراد می‌خواهند پوتین در قدرت باقی بماند و این موضوع مخالفانی نیز دارد.

بهمن گفت: با توجه به اینکه دوران ریاست جمهوری پوتین ۴ سال دیگر ادامه دارد و ریاست جمهوری او در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد، هنوز زود است که بخواهیم درباره رفتار او پیش‌بینی کنیم.

این کارشناس مسائل روسیه درباره نقش عوامل خارجی بر اوضاع داخلی روسیه، توضیح داد: فارغ از گرایش و رفتار شخص پوتین عوامل، رویدادها و تحولاتی که ممکن است در آینده رخ دهد، بر تصمیمات پوتین و اوضاع سیاسی داخل کشور روسیه تاثیرگذار است. باید دید چه تحولاتی در آینده رخ خواهد داد و اصلاحات قانون اساسی در روسیه چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد و آیا با اقبال افکار عمومی مواجه می شود یا خیر.

او در پایان اظهار کرد: همچنین باید دید که عوامل چقدر تاثیرگذار هستند، یعنی اختلافات و رقابت‌های ژئوپلتیک، سیاسی، نظامی و امنیتی روسیه با غرب چه سمت و سویی پیدا می کند و این عوامل چقدر می‌توانند بر اوضاع داخلی روسیه، موثر باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود