لبیک به مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری در «فهما»/ از انس مسجدی‌ها با قرآن تا حمایت از بچه‌های مسجد


لبیک به مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری در  «فهما»/ از انس مسجدی‌ها با قرآن تا حمایت از بچه‌های مسجد

رویداد ملی «فهما» فرصتی برابر برای بروز و رقابت استعدادهای قرآنی فراهم کرده است، آنچه در طول اجرای این طرح در شاخص قرآن و عترت صورت گرفت، از توفیق کانون‌های فرهنگی هنری در عمل به مطالبه رهبری در تبدیل مساجد به پایگاه فعالیت‌های قرآنی حکایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» به ایستگاه پایانی یعنی معرفی استان ها و کانون های برتر و نیز پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران رسیده تا طبق وعده قبلی، همزمان با 18 اسفند ماه، سالروز تاسیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور که امسال با سالروز ولادت باسعادت امیرمومنان امام علی(ع) مقارن شده است، برترین های این رویداد منحصربفرد و جریان ساز در بین بچه های مسجد معرفی شوند.

از این رو، در سلسله گزارش هایی مروری داریم بر دستاوردها و برکات اجرای این رویداد ملی در عرصه ها و ابعاد مختلف طی 110 روز اجرا.

یکی از مهمترین و اصلی ترین شاخص ها در میان هشت شاخص تعریف شده این رویداد ملی برای فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور، شاخصه «قرآن و عترت» است که با استقبال گسترده ای از سوی اعضاء و فعالان کانون ها مواجه شده و توانست رتبه اول میزان مشارکت ها را در این رویداد ملی به خود اختصاص دهد.

لبیک به مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری در  «فهما»/ از انس مسجدی‌ها با قرآن تا حمایت از بچه‌های مسجد

قرآن و عترت، شاخص اول مشارکت بچه های مسجد در «فهما»

لبیک به مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری در  «فهما»/ از انس مسجدی‌ها با قرآن تا حمایت از بچه‌های مسجد

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» تاکید کرد: تلاش آن است که با فعالیت مستمر و دائمی سامانه بچه های مسجد، این پورتال به عنوان زیست بوم مجازی اعضا و فعالان کانون های مساجد، محل ثبت و ضبط فعالیت، اشتراک تجربیات و تعامل آنها و ایجاد شبکه گسترده بچه های مسجد در عرصه های مختلف باشد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور درباره میزان استقبال کانون های مساجد و اعضا و فعالان آنها از شاخص های هشت‌گانه نخستین رویداد ملی «فهما»، بیان کرد: اولویت نخست کانون ها، شاخص قرآن و عترت بوده که رقابت بالایی در آن بین فعالان مسجدی صورت گرفته و بیشترین امتیاز به آن اختصاص یافته است.

افزایش مشارکت بچه های مسجد در فعالیت های قرآنی با اجرای «فهما»

لبیک به مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری در  «فهما»/ از انس مسجدی‌ها با قرآن تا حمایت از بچه‌های مسجد

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با طرح های متنوع فرصت حضور و مشارکت فعالان کانونی را در فعالیت های قرآنی فراهم کرده است. «سعید سعادتی» با بیان اینکه طرح تلاوت نور، جلسات تفسیر قرآن و جشنواره قرآنی «مدهامتان» از مهمترین فعالیت های قرآنی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است، گفت: شرکت و داوری کانون های مسجدی در بخش قرآن و عترت رویداد ملی «فهما» بر اساس میزان توفیق در این فعالیت ها انجام شده است.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در ادامه با بیان اینکه چهار محور در ارزیابی بخش قرآن و عترت رویداد ملی فهما لحاظ شده است، تاکید کرد: شمار افراد شرکت کننده در این رویداد ملی بسیار فراتر از حد انتظار ما بوده است. برای نمونه اگر در گذشته 30 هزار نفر در جشنواره مدهامتان شرکت می کردند، با اجرای رویداد ملی «فهما» شمار افراد شرکت کننده در این جشنواره بزرگ قرآنی به بیش از 100 هزار نفر رسیده است.

نهایتا 14 کانون فرهنگی هنری به داوری نهایی بخش قرآن و عترت این رویداد راه یافتند. به اذعان هیئت داوران این بخش، فعالیت کانون های مسجدی در حوزه قرآن و عترت توانسته جریان سازی کند و به کشف و پرورش استعدادهای ناب قرآنی در بستر معنوی و مهیای مسجد کمک می کند.

البته ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور پیش از این نیز با اجرای بسیار موفق طرح «تلاوت نور» در مساجد سراسر کشور، به انس مسجدی های با قرآن کمکی شایان کرده بودند. چنان که جشنواره «مدهامتان» این ستاد توانسته جای خود را در میان مسابقات مهم قرآنی کشور پیدا کرده است. علاوه بر این، این ستاد و کانون های متبوع آن با برگزاری جلسات تفسیر و آموزش قرآن نیز در این راستا نقش آفرین بوده و هستند.

موفقیت در کارهای قرآنی همت بلند می خواهد

لبیک به مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری در  «فهما»/ از انس مسجدی‌ها با قرآن تا حمایت از بچه‌های مسجد

«مهدی قره شیخلو» با بیان اینکه ایجاد شبکه کشوری کانون های مساجد از دستاوردهای انقلاب است، اظهار کرد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در جذب نسل جوان و شناسایی و پرورش استعدادهای قرآنی موفق بوده و رویداد ملی فهما گامی بلند در شناسایی استعدادهای قرآنی در سراسر کشور محسوب می شود.

این عضو هیئت داوران بخش قرآن رویداد ملی «فهما» و رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر لزوم حمایت از استعدادهای قرآنی شناسایی شده در این رویداد، ابراز کرد: رویداد ملی فهما به ما نشان داد که برای موفقیت در کارهای قرآنی و فرهنگی علاوه بر بودجه و البته مهم تر از آن، داشتن همت های بلند و برنامه ریزی لازم است.

به اذعان کارشناسان، شرایط و اقتضائات زمانه باعث می شود که دیگر فعالیت های قرآنی معمول همچون برپایی کرسی های تلاوت و بیان نکات تفسیری در مساجد برای انس و الفت مسجدی ها با آیات نورانی وحی کافی نباشد و لذا ضرورت دارد طرح و برنامه های متنوع و جذاب برای این مهم طراحی و اجرا شود، امری که از گذشته ستاد هماهنگی کانون های مساجد به آن اهتمام داشته و در اولین دوره رویداد ملی «فهما» نیز با جدیت و تنوع به میدان آن وارد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی» در این باره اظهار کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد توانسته اند موجب پویایی برنامه های قرآنی در کشور شوند. چنان که رویداد ملی فهما در بخش قرآنی شاهد ظهور استعدادهای خوب در کانون های فرهنگی هنری هستیم که باید مورد حمایت قرار بگیرند و آموزش های تخصصی را برای ارتقای استعدادشان دریافت کنند.

به گفته رئیس مرکز تخصصی مهدویت و داور بخش قرآن و عترت رویداد ملی «فهما»، محصولات و فعالیت های این بخش نشان دهنده گسترش فرهنگ قرآنی در سطح کشور است.

لبیک به مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری در  «فهما»/ از انس مسجدی‌ها با قرآن تا حمایت از بچه‌های مسجد

از نکات قابل تامل در این رویداد ملی ایجاد فرصت برابر و عادلانه برای بچه های مسجد به منظور رقابت و بروز و ظهور استعدادهای شان حتی از دورترین و محروم ترین نقاط کشور است، همچنین زمینه انجام فعالیت های تخصصی به کمک این رویداد برای اهالی مسجد فرام شده که نویدبخش افقی روشن است.

بنابر آنچه بیان شد و دستاوردهایی که رویداد ملی «فهما» در حوزه قرآن و عترت و جذب بچه های مسجد به فعالیت های قرآنی داشته است، می توان گفت کانون های مساجد در عمل به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه فعالیت های قرآنی توفیق داشته و توانسته اند در جذب و همراهی مشارکت مسجدی ها به ویژه قشر نوجوان و جوان به فعالیت های متنوع قرآنی اعم از بهره مندی از آموزش ها تا شرکت در طرح ها و جشنواره ها خوش بدرخشند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس