«پیک کرونا» یا «پیک نیک»؟


«پیک کرونا» یا «پیک نیک»؟

ویروس کرونا شوخی ندارد و از پشت در خانه تا هر جا که برویم ما را همراهی می‌کند و بعد با ما به خانه برمی‌گردد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا- بوشهر، با این حساب و شرایط موجود هنوز بعضی ها به مسافرت می روند، از رفتن به سوپرمارکت و پارک محله و سفرهای درون شهری گرفته تا رفتن به شمال و دورهمی و تولد و هر چه که فکرش را بکنید. انگار تمام توصیه های پزشکی و خواهش مسئولین و حتی هشدارهای سازمان بهداشت جهانی برایشان حکم یک شوخی را دارد...

سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته از شناسایی ۱۰۷۵ مورد جدید و قطعی ابتلا به کرونا در کشور خبر داده که با احتساب این آمار کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۰۰۷۵ نفر افزایش یافته است.

مهم‌ترین کمک مردم به حوزه سلامت در خانه ماندن است

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر با تأکید بر اینکه مردم آرامش خود را حفظ کنند، گفت: به مردم توصیه می‌کنم از سراسیمگی بپرهیزند و به توصیه‌های پزشکی و بهداشتی که اعلام شده است، توجه کنند.

وی با اشاره به این‌که مهم‌ترین کمک مردم به حوزه سلامت در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی است، توصیه می کند که هموطنان با مراجعه به سامانه Salamat.Gov.Ir در طرح غربالگری الکترونیکی کرونا شرکت کنند.

پس مردم هم می توانند به سهم خود در تسریع روند خاموشی بیماری نقش داشته باشند. با همین اقدامات به ظاهر ساده مانند در خانه ماندن و رعایت بهداشت که گویی تاکنون تنها راهکار و واکسن کشف شده برای بیماری خطرناک کووید ۱۹ است.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به ایسنا گفته مهم‌ترین توصیه‌ی وزارت بهداشت برای پیشگیری از شیوع این ویروس، در خانه ماندن و خودقرنطینگی و همچنین، رعایت نظافت فردی، شست‌وشوی مکرر دست‌ها و نزدیک نکردن آن‌ها به چشم، بینی و دهان است. با این حال مشکل عمده‌ی ما حجم عظیم مردمی است که به مسافرت می‌روند و تمام استان‌ها از این وضعیت گله‌مند هستند. مسافرت نرفتن و در خانه ماندن مردم که دیگر دست استاندار و فرماندار و یا رئیس علوم پزشکی نیست که بتوانند جلوی آن‌ها را بگیرند.

وی ادامه می دهد: وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی با همکاری استانداری ها، امکانات لازم را تا حد توان فراهم کرده‌اند اما اگر ما نتوانیم از شیوع این ویروس پیشگیری کرده و به مردم بقبولانیم که مسافرت کردن در چنین شرایطی یعنی ماشینی پر از بمب ویروسی را از یک مکان به مکان دیگر انتقال دادن، در صورت ابتلا، نه تنها کشور ما که هیچ کشور دیگری آن قدر امکانات درمانی ندارد تا بتواند جلوی این حجم از بیماری را بگیرد.

با این وجود همچنان شاهد شلوغی پمپ بنزین ها و جاده ها و ازدحام جمعیت در ورودی شهرها هستیم، شرایطی که وقتی به آن فکر می کنیم نمی توانیم توجیه منطقی برای آن پیدا کنیم اما در واقعیت جریان دارد.

فرد به خودی خود به ویروس کرونا مبتلا نمی شود

کارشناس مسئول بیماری های واگیردار علوم پزشکی بوشهر نیز پیش از این به ایسنا گفته بود: فرد به خودی خود به ویروس کرونا مبتلا نمی شود و تنها زمانی که در معرض تماس با فرد مبتلا و ناقل ویروس قرار بگیریم امکان ابتلا وجود دارد.

محمدباقر مهبودی ادامه داد: افراد دارای علائم بیماری های تنفسی -تب و سرفه- سعی کنند به مکان‌های شلوغ نروند و در منزل بمانند و با استفاده از درمان های معمول به استراحت بپردازند تا زمانی که تب و دیگر علائم بیماری برطرف شود. همچنین تا حد امکان از تماس با افراد دیگر بپرهیزند و در صورت تشدید و یا طولانی شدن علائم حتما به پزشک مراجعه نمایند.

این کارشناس بیماری های واگیردار با بیان اینکه اصول پیشگیری از بیماری های تنفسی شبیه به هم است، عنوان کرد: در صورت ابتلا به بیماری تنفسی ضمن مراجعه به پزشک و بیان سابقه مسافرت ها و برخوردها، جهت پیشگیری از انتقال بیماری راهکارهایی چون استفاده از ماسک معمولی، حفظ فاصله با سایر افراد (حداقل یک متر)، پوشاندن دهان در زمان عطسه و سرفه و شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون توصیه می‌شود.

کرونا و مرگ تنها برای همسایه نیست

باید بدانیم کرونا و مرگ تنها برای همسایه نیست. هیچ الگویی برای مبتلا نشدن وجود ندارد، ممکن است با یک تماس ساده مثل دست دادن شما هم درگیر این ویروس خطرناک شوید و از مشکلات تنفسی و تنگی نفس تا مرگ در انتظارتان باشد.

پس دوره پیک کرونا را جدی گرفته و آن را با پیک نیک اشتباه نگیریم. وقت برای سفر و تفریح و دورهمی زیاد است، فعلا با در خانه ماندن به خودمان و دیگران و کادر درمانی کمک کنیم که این کمترین سهم و مسئولیت ما در این شرایط بحرانی است.

خانه، محکم‌ترین سنگر
کد خبر 492215

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس