غذای ترکیه ای: 5 بهترین و خوشمزه ترین دستور پخت غذاهای ترکیه ای


همه افراد چشیدن طعم غذاهای خوشمزه سایر ملل جهان را دوست دارند و یکی از خوشمزه ترین خوراکی های دنیا غذای ترکیه ای است که با مواد تازه... نوشته غذای ترکیه ای: 5 بهترین و خوشمزه ترین دستور پخت غذاهای ترکیه ای اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

همه افراد چشیدن طعم غذاهای خوشمزه سایر ملل جهان را دوست دارند و یکی از خوشمزه ترین خوراکی های دنیا غذای ترکیه ای است که با مواد تازه و مخصوصی و با روش های جذابی آماده می شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا ۵ بهترین و خوشمزه ترین دستور پخت غذاهای ترکیه ای را بدانید.

دستور پخت غذای ترکیه ای

۱. سالاد بلغور و سبزیجات تابستانی

غذای ترکیه ای: 5 بهترین و خوشمزه ترین دستور پخت غذاهای ترکیه ای

غذای ترکیه ای: 5 بهترین و خوشمزه ترین دستور پخت غذاهای ترکیه ای

مواد لازم:

– یک و نیم فنجان بلغور ریز

– ۴ فنجان آب

– ۲ قاشق چایخوری نمک

– ۱ عدد کدو سبز یا کدو حلوایی

– ۱ عدد کدوی تابستانه

– ۲ فنجان گوجه گیلاسی رسیده

– ۱ دسته برگ ریحان تازه

– یک سوم فنجان و ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون، تقسیم شده

– ۱ قاشق چایخوری نمک

– آب یک عدد لیمو

طرز تهیه غذای ترکیه ای

۱. در یک قابلمه بزرگ، بلغور، آب، و نمک بریزید و به جوش بیاورید. حرارت را کم کنید و روی ظرف را بپوشانید. بگذارید به آرامی و تا زمان تبخیر شدن آب بجوشد. شعله را خاموش کنید و اجازه دهید بلغور بخار کند و خنک شود.

۲. در همین حین، سبزیجات را آماده کنید. کدو را خرد و گوجه فرنگی‌ها دو نیم کنید یا یک چهارم بسته به اندازه‌ی آن‌ها. برگ‌های ریحان را بشویید و ساقه‌های آن را بگیرید.

۳. در یک ماهیتابه‌ی دسته‌دار، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون را گرم کنید و کدوی خرد شده را چند دقیقه تفت بدهید تا کمی نرم بشود. آن را کنار بگذارید تا خنک شود.

۴. وقتی بلغور کاملا خنک شد، از انگشت یا قاشق چوبی برای جدا کردن دانه‌هایش استفاده کنید. نمک را اضافه و در کل آن مخلوط کنید. یک سوم فنجان روغن زیتون بریزید و به صورت یکدست در کل بلغور پخش نمایید. آب لیمو را اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

۵. سبزیجات خرد خنک شده را به بلغور اضافه کنید و به آرامی اما کامل هم بزنید. گوجه‌ها و برگ‌های ریحان را اضافه نمایید و مجددا کامل هم بزنید.

۶. یا بلافاصله سرو کنید یا بگذارید برای بعد خنک شود. پیش از سرو کردن آن را به دمای اتاق برسانید.

۲. دسر برنج ترکی با طعم زعفران

غذای ترکیه ای: 5 بهترین و خوشمزه ترین دستور پخت غذاهای ترکیه ای

غذای ترکیه ای: 5 بهترین و خوشمزه ترین دستور پخت غذاهای ترکیه ای

مواد لازم:

– چهار و یک چهارم فنجان آب

– یک دوم فنجان برنج خام

– سه چهارم فنجان شکر

– کمی زعفران

– یک چهارم قاشق چایخوری زردچوبه

– ۳ قاشق غذاخوری گلاب

– ۲ قاشق غذاخوری نشاسته‌ی ذرت

– ۲ قاشق غذاخوری کشمش خشک

– یک چهارم فنجان دانه‌ی کاج

طرز تهیه غذای ترکیه ای

۱. با شستشوی برنج در یک صافی زیر آب سرد شروع کنید، جریان آب را چند دقیقه باز بگذارید تا زیر آب برنج تمیز شود. وقتی شسته و خشک شد، برنج را درون یک قابلمه‌ی بزرگ بریزید. آب را به قابلمه اضافه کنید تا برنج را حدود ۱.۵ سانتیمتر بپوشاند. آب را به جوش بیاورید، روی ظرف را بپوشانید، شعله را کم کنید و برنج را به مدت حدودا ۲۰ دقیقه بپزید.

۲. چهار و یک دوم فنجان آب را در قابلمه‌ای جداگانه بریزید. زعفران را اضافه کنید و بگذارید حدودا ۱۵ دقیقه خیس بخورد. بعد از نرم شدن، از لبه‌ی قاشق چوبی برای خرد کردن زعفران و آزادسازی رنگ زرد استفاده کنید.

۳. برنج پخته، شکر و زردچوبه را به زعفران و آب اضافه کنید و آن را به جوش بیاورید. گلاب و نشاسته‌ی ذرت را اضافه کنید و بپزید، گاهی هم بزنید به مدت ۲۰ دقیقه تا پودینگ غلیظ شود و به رنگ زرد شفافی تبدیل شود.

۴. حرارت را خاموش کنید و بگذارید پودینگ در قابلمه به مدت حدودا ۱۰ دقیقه خنک شود.

۵. فنجان‌های دسر یا پیاله‌ها را از پودینگ پر کنید. بگذارید تا دمای اتاق خنک شود. برای چند ساعت آن را در یخچال بگذارید.

۳. بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده

غذای ترکیه ای: 5 بهترین و خوشمزه ترین دستور پخت غذاهای ترکیه ای

غذای ترکیه ای: 5 بهترین و خوشمزه ترین دستور پخت غذاهای ترکیه ای

– ۱.۵ کیلوگرم بادمجان ژاپنی (یا هر بادمجان دیگر)

– ۲ فنجان روغن سبزیجات (برای سرخ کردن)

– ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون

– ۳ عدد پیاز

– ۷ عدد گوجه‌ی فرنگی رسیده

– ۳ عدد فلفل دلمه‌ای سبز

– ۸۰۰ گرم گوشت قرمز چرخ کرده

– ۳ قاشق غذاخوری خمیر گوجه

– ۲ حبه سیر

– ۲ قاشق چایخوری نمک

– یک دوم قاشق چایخوری فلفل سیاه

– یک دوم قاشق چایخوری پره‌های فلفل قرمز

– ۱ فنجان برگ جعفری ریز شده

طرز تهیه غذای ترکیه ای

۱. بادمجان را آماده کنید. با استفاده از پوست کن یا چاقوی تیز، به صورت یک در میان باریکه‌هایی از پوست بادمجان را بگیرید تا به صورت راه راه در بیاید. بگذارید بادمجان‌ها در آب نمک سنگین خیس بخورند و در عین حال سایر مواد را تهیه کنید.

۲. مخلفات را آماده کنید. روغن زیتون را در یک تابه‌ی دسته‌دار بزرگ بریزید. پیازها را سرخ کنید تا زمانی که نرم شوند و حجم آن‌ها کاهش پیدا کند. گوشت چرخ کرده را اضافه و کاملا قهوه‌ای نمایید.

۳. با استفاده از یک چاقوی تیز، پنج عدد گوجه فرنگی را پوست بگیرید و به شکل مکعبی خرد کنید و به هم زدن ادامه دهید. همچنین می‌توانید به جای گوجه کنسروی از گوجه‌ی تازه استفاده کنید. پیش از افزودن آن به گوشت آب آن را صاف کنید.

۴. ادویه‌ و سیر را اضافه کنید و هم بزنید. جعفری خرد شده را اضافه کنید. مخلوط را حدودا سه دقیقه دیگر هم بزنید شعله را کم کنید و بگذراید بماند.

۵. بادمجان‌ها را آبکشی کنید و آن‌ها را درون حوله‌ی کاغذی خشک نمایید. در تابه‌ی دسته دار دیگری، روغن سبزیجات را گرم و کل بادمجان‌ها را سرخ کنید، به نحوی که تمام ابعاد آن به صورت یکدست پخته شود. وقتی بادمجان‌ها نرم شد، آن‌ها را از درون روغن در بیاورید و درون حوله‌ی کاغذی روغن‌شان را خشک کنید.

۶. بادمجان‌های سرخ شده را کنار به کنار هم درون یک ظرف آشپزی عایق ردیف کنید. با استفاده از چاقو، دسته‌ی بادمجان‌ها را جدا کنید و به آرامی با انگشت شکم هر کدام را باز کنید.

۷. مرکز هر بادمجان را با مخلوط گوشت پر کنید. دو گوجه‌ی دیگر را به صورت نازک ببرید، و هر قطعه را دو نیم کنید و قطعات را روی مخلفات درون شکم بادمجان قرار دهید. همین کار را با فلفل‌ها نیز تکرار کنید.

۸. آب را با خمیر گوجه مخلوط کنید و آن را درون ظرف آشپزی بریزید. بادمجان را در ۲۰۰ درجه ی سانتیگراد به مدت حدودا ۳۰ دقیقه بپزید. ظرف را از درون فر در بیاورید و بگذارید چند دقیقه بماند، سپس سرو نمایید.

۴. بورک ترکیه‌ای : پای پنیر لایه‌ای

غذای ترکیه ای: 5 بهترین و خوشمزه ترین دستور پخت غذاهای ترکیه ای

غذای ترکیه ای: 5 بهترین و خوشمزه ترین دستور پخت غذاهای ترکیه ای

مواد لازم:

– ۶ ورقه نان ساجی

– ۴ فنجان شیر

– ۴ عدد تخم مرغ

– ۱ قالب کره یا مارگارین (۱۲۵ گرمی)

– ۱ قاشق چایخوری نمک

– ۵۰۰ گرم پنیر سفید ترکی خرد شده، فتای کم نمک شده، یا پنیر بز

– ۴ قاشق غذاخوری جعفری ایتالیایی ریز شده

– دانه‌ی کنجد برای تزئین

طرز تهیه غذای ترکیه ای

۱. در یک کاسه‌ی بزرگ، کره را در مایکروفر آب کنید. بعد، شیر، نمک، و فلفل را قاطی کنید و هم بزنید. دوباره روی حرارت بالا در مایکروفر بگذارید تا شیر گرم شود اما کف نکند و سرریز نشود.

۲. در کاسه‌ای جداگانه، پنیر سفید خرد شده و جعفری ریز شده را با هم مخلوط کنید.

۳. ته و لبه‌های یک سینی فر بزرگ را کره بمالید. یک یا دو قاشق مخلوط شیر را ته ظرف بریزید. بعد، اولین ورقه‌ی نان ساجی را بردارید و به شکلی ناصاف و چروک ته سینی را با آن بپوشانید. حدود یک ششم از مخلوط شیر را با قاشق روی نان ساجی بمالید. بگذارید در ترک‌ها و چین‌ها وارد شود و اطراف لبه‌ها را بپوشاند.

۴. مخلوط پنیر را تقریبا به پنج قسمت تقسیم کنید. یک پنجم از مخلوط پنیر را روی نان ساجی بپاشید. حالا، همین کار را با لایه‌ی بعدی بکنید. تا زمانی که ۵ لایه تمام می‌شود تکرار کنید. روی خمیرتان را به طور کامل با آخرین تکه‌ی نان ساجی بپوشانید. آخرین بخش از مخلوط شیر را روی آن قرار دهید تا تماش خیس شود.

۵. روی خمیرتان دانه‌ی کنجد بپاشید. در دمای ۳۶۵ درجه‌ی سانتیگراد فر حدود ۴۵ دقیقه بپزید.

۶. وقتی خمیرتان پخت، سینی را از فر در بیاورید و یک یا دو قاشق غذاخوری آب سرد روی آن بپاشید، سپس کل محتوا را در یک کاغذ پوستی یا حوله‌ی تمیز بپیچید. این کار کمک می‌کند لایه‌ی بالایی نرم شود. بگذارید خمیر به مدت ۲۰ دقیقه بماند سپس آن را به شکل مربع ببرید.

۵. چوربا / آش یایلا

غذای ترکیه ای: 5 بهترین و خوشمزه ترین دستور پخت غذاهای ترکیه ای

غذای ترکیه ای: 5 بهترین و خوشمزه ترین دستور پخت غذاهای ترکیه ای

مواد لازم:

– یک دوم فنجان برنج

– ۳ فنجان آب

– ۱ عدد زرده‌ی تخم مرغ بزرگ

– ۲ فنجان ماست ساده

– ۲ قاشق غذاخوری آرد همه منظوره

– ۱ فنجان آب

– ۱ قاشق چایخوری نمک

– کمی فلفل سفید

– ۲ قاشق غذاخوری کره

– ۲ قاشق غذاخوری نعناع خشک

– ۱ قاشق چایخوری پره‌های فلفل قرمز تند (اختیاری)

– جهت تزئین: ۲ جوانه‌ی نعناع تازه

طرز تهیه غذای ترکیه ای

۱. مواد لازم را فراهم کنید.

۲. ابتدا، برنج را در یک قابلمه‌ی دربسته با سه فنجان آب مخلوط کنید و به جوش بیاورید. حرارت را کم کنید، در ظرف را بپوشانید، و برنج را تا زمان نرم شدن بپزید.

۳. در کاسه‌ای جداگانه، تخم مرغ، ماست ساده، آرد، و ۱ فنجان آب را با همزن خوب هم بزنید تا مخلوط شوند و حالت خامه‌ای پیدا کند. حتما حواس‌تان باشد هیچ برجستگی آرد یا ماستی درون آن وجود نداشته باشد.

۴. با استفاده از همزن، مخلوط آب-برنج را مخلوط کنید و مخلوط ماست-آب را اضافه نمایید و به آرامی هم بزنید. سپس، نمک و فلفل سفید را اضافه کنید. بگذارید مخلوط تا زمان بخار کردن گرم شود. به آرام زدن ادامه دهید بدون آنکه بگذارید سوپ به جوش بیاید و سر ریز کند. اگر سوپ بیش از حد غلیظ شد که چکه نکرد، کمی آب بیشتر به آن اضافه کنید.

۵. در ظرفی جداگانه، کره را آب و نعناع خشک را اضافه کنید. کاملا هم بزنید و از روی حرارت خیلی سریع بردارید. کره و نعناع را به سوپ اضافه کنید و تا زمان ترکیب شدن کامل به زدن ادامه دهید. هر کاسه سوپ را با جوانه‌ی برگ‌های تازه‌ی نعناع تزئین کنید.

۶. اگر دوست دارید، می توانید کره و نعناع را جدا هم نگه دارید و پیش از سرو کردن روی سوپ بپاشید. اگر می‌خواهید سوپ‌تان ادویه‌ی بیشتری داشته باشد، به انتخاب خودتان ۱ قاشق چایخوری فلفل قرمز تند را به کره همراه با نعناع اضافه کنید.

۷. سرو نمایید و لذت ببرید.

برای مطالعه طرز تهیه انواع غذاها، دسرها ، سالاد و پیش غذاهای عالی و خوشمزه اینجا کلیک کنید

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع:thespruceeats

غذای ترکیه ای: ۵ بهترین و خوشمزه ترین دستور پخت غذاهای ترکیه ای

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه