مارمولکی که خون شلیک می‌کند! +عکس


مارمولکی که خون شلیک می‌کند! +عکس

دانشمندان مشاهده کردند که مارمولک شاخ شاخی رگال در طبیعت از روش شلیک خون فقط برای موقعیت‌های بسیار خاص استفاده می‌کند.

به گزارش جام نیوز، مارمولک شاخ شاخی رگال، یک خزنده کوچک بومی مکزیک و جنوب غربی ایالات متحده است. زیستگاه اصلی آن‌ها کوه‌های بیابانی سونوران است، جایی که بیشتر عمر خود را صرف خوردن مورچه‌های دروگر و سایر حشرات کوچک می‌کنند. آن‌ها در هر وعده غذایی می‌توانند ۲۵۰ عدد مورچه بخورند، اما از این عجیب تر، مکانیزم دفاعی جالب آن‌هاست.

زندگی در صحرای سونوران بسیار سخت است و این مارمولک شاخ‌شاخی شکارچیان خاص خود را دارد. از مار‌ها و موش‌های گوشتخوار گرفته تا گرگ‌ها که همگی عاشق این خزنده کوچک هستند. اما خوشبختانه این مارمولک روش‌های دفاعی متنوعی دارد که هر یک برای مقابله با شکارچی خاصی طراحی شده است.

دانشمندان مشاهده کردند که این مارمولک در طبیعت از روش شلیک خون فقط برای موقعیت‌های بسیار خاص استفاده می‌کند. مثلا، اگر قرار باشد یکی از آن‌ها را بردارید یا حتی وانمود کنید که می‌خواهید به آن آسیب بزنید، احتمالا فقط می‌نشیند و کمی هیس هیس می‌کند و قطعا خون نمی‌پاشد. او این ترفند را برای موثرترین زمان ذخیره می‌کند.

شلیک خون در مقابل مارها، موش‌ها یا حتی انسان‌ها کمک زیادی به این مارمولک نمی‌کند، اما به دلایلی، در برابر سگ‌سانان و گربه‌سانان مثل گرگ‌های صحرایی و گربه‌های دم‌کوتاه بسیار موثر است. این خزنده کوچک می‌تواند هدف بگیرد و سپس خون را از چشمان خود شلیک کند. او منتظر می‌ماند تا حمله‌کننده آماده گاز گرفتن باشد تا بتواند خون را مستقیما داخل دهانش شلیک کند، جایی که بیشترین آسیب را وارد می‌کند.

مارمولکی که خون شلیک می‌کند! +عکس

منبع: الکوثر

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب