باید فکری برای بحران‌های بعد از کرونا کرد/ بیکاری مهم ترین معضل اقتصای ناشی از کرونا است


باید فکری برای بحران‌های بعد از کرونا کرد/ بیکاری مهم ترین معضل اقتصای ناشی از کرونا است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر اولین واکنش حال حاضر اولین واکنش کسب و کارهای متضرر شده از کرونا تعدیل نیروی انسانی است، گفت: بحران‌های دیگری پس از کرونا در پیش داریم که می‌تواند بسیار شکننده و آسیب زا باشد و مهم‌ترین آن‌ها بیکاری گسترده و از دست رفتن شغل کارگران است.

«معصومه آقاپور علیشاهی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص پیامدهای اقتصادی بحران کرونا برای کشورمان و سیاست‌های در پیش گرفته شده توسط دولت اظهار کرد: دولت بهتر است بجای افزایش حجم نقدینگی در جامعه به ارائه راهکارهای اساسی بپردازد تا از بروز بحران‌های بعدی مثل بیکاری و معوقات بانکی که دامنه وسیعی از پیامد‌های منفی اقتصادی و اجتماعی را به دنبال دارد، جلوگیری کند.

این نماینده مجلس دهم خاطر نشان کرد: از دولت درخواست دارم سیاست‌های تشویقی در حوزه مالیات اعمال کند. برای مثال بگوید در راستای حمایت از کسب و کارها هر واحدی که کارگر خود را اخراج نکرده و بیمه آن را پداخت کند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به مدت 6 ماه معاف خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه باید بکوشیم همین افرادی که در حال حاضر شاغل هستند، شغل خود را از دست ندهند، افزود: افزایش بیکاری در جامعه افزایش بزهکاری و معضلات اجتماعی دیگری را به دنبال خواهد داشت که موجب چند برابر شدن هزینه‌های دولت برای رفع این معضلات می‌شود.

آقاپور با اشاره به اینکه بجای افزایش نقدینگی باید به سمت افزایش گردش مالی حرکت کنیم، گفت: دولت باید بجای تزریق نقدینگی به جامعه د کارت‌های غیر نقدی جهت خرید ارزاق باشد به مردم بدهد.

نماینده مردم شبستر در مجلس میزان نقدینگی موجود در جامعه را 2هزار و 300 هزار هزار میلیارد تومان شامل پول و شبه پول دانست و افزود: برای افزایش وره گردش و تقاضای داخلی باید قدرت خرید را افزایش دهیم و به همین منظور دولت باید با جسارت کارت‌های غیر نقدی برای خرید ارزاق با مبالغی مثل 3 میلیون تومان و مدت 6ماهه در اختیار مردم قرار دهد و فروشگاه‌های آن را نیز خود انتخاب کند.

او افزود: با این کار میزان فروش تولید کننده‌ها کاهش نیافته و موجب رونق واحد‌های تولیدی می‌شود، وقتی واحدهای تولیدی رونق می‌یابد ناچار به تعدیل نیروی انسانی و افزایش بیکاری نمی‌شود، جلوگیری از افزایش بیکاری یعنی جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی. همچنین در این شرایط واحدهای تولیدی مالیات بیشتری می‌پردازند که افزایش درآمدهای دولت را به دنبال دارد. علاوه بر این، گردش مالی افزایش می‌یابد که رونق اقتصادی و خروج از رکود را به همراه دارد.

آقاپور تاکید کرد: پرداخت رقم‌هایی مثل 200 یا 300 هزار تومان آن هم وقتی هنوز متر و خط کش مناسبی برای شناسایی خانواده‌های نیازمند نداریم، تاثیر چندانی نخواهد داشت و شاید تنها مسکن‌های کوتاه مدت باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کمیته امداد و بهزیستی باید اطلاعات خود را به روز رسانی کند چرا که شرایط امروز با زمانی که آن‌ها عضو گیری کردند یعنی 10 یا 15 سال پیش، بسیار متفاوت است و متاسفانه این اطلاعات از آن زمان تا کنون به روز رسانی نشده‌است. باید طبقه ضعیف و اقشار آسب پذیر دوباره آمایش شوند.

آقاپور با بیان اینکه طبقه متوسط جامعه از یاد رفته‌اند، اظهار کرد: اگر جامعه را به یک کوزه تشبیه کنیم، دهانه کوزه قشر ثروتمند یعنی 2 دهک جامعه استف انتهای کوزه 2یا 3 دهک قشر ضعیف قرار دارد و شکم کوزه یعنی اکثریت جامعه قشر متوسط است که این شکل یک جامعه نرمال است اما امروز متاسفانه که قشر متوسط در حال نابودی و هدایت به سمت دهک پایین است. چنین جامعه‌ای که اکثریت قشر متوسط نباشند جامعه نرمال نیست.

او تاکید کرد: دولت باید راهکارهای اساسی و بلند مدت د نظر بگیرد تا بحان‌های شدیدتر اقتصادی و اجتماعی پس از کرونا ایجاد نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق