علت کهیر زدن بعد از زایمان


علت کهیر زدن بعد از زایمان

آلرژن‌ها و تغییرات هورمونی بعد از زایمان باعث ایجاد پروتئینی به نام هیستامین در جریان خون می شود که این هیستامین‌ها باعث واکنش منفی سیستم ایمنی می‌شوند.

خانم هایی که به تازگی مادر شده اند ، بیش از همه روی نوزادان خود تمرکز می کنند و این که چگونه باید از آن ها مراقبت کنند. متاسفانه تغییرات هورمونی در این دوران مخصوصا بعد از زایمان باعث تحمل سختی هایی در بین مادران می شود . یکی از این معضل ها وجود کهیر در بدن مادران می باشد.

کهیرهای بارداری و بعد از زایمان چیست؟
آلرژن ها و تغییرات هورمونی بعد از زایمان باعث ایجاد پروتئینی به نام هیستامین در جریان خون می شود که این هیستامین ها باعث واکنش منفی سیستم ایمنی می شوند و در نتیجه قرمزی و خارش پوست را ایجاد می کنند و کهیر بعد از زایمان را به وجود می آورند.

آیا وجود کهیر بعد از دوران زایمان طبیعی است؟
کهیرهای بعد از زایمان 20 درصد خانم ها را درگیر می کند . این کهیرها در زمان های مختلفی بعد از زایمان در قسمت های مختلف بدن از جمله بازو، کمر و پا ایجاد می شوند.

علت کهیرهای بعد از بارداری و زایمان چیست؟
نیش حشرات
تغییرات هورمونی بعد از زایمان
استرس
وضعیت های پزشکی مثل وضعیت های تیروئیدی خاص
در معرض نور شدید ، گرما و یا هوای بسیار سرد قرار گرفتن
وضعیت های محیطی در بیرون و یا داخل خانه
مصرفی برخی داروهای خاص
غذاهای خاص و آلرژی زا

علائم کهیرهای بعد از زایمان چیست؟
ناهموار شدن پوست
خارش پوست
ورم پوست به دلیل درد و یا احساس سوزش
سفید شدن پوست و رنگ پریدگی آن
تاول های پوستی

سختی ها و مشکلات کهیرهای بعد از بارداری و زایمان چیست؟
مواردی وجود دارند که در آن ، این کهیرها به تهدیدی برای زندگی فرد تبدیل می شوند که این سختی ها شامل موارد زیر می باشند :
واکنشی به نام آنافیلاکسی که روی کل بدن تاثیر می گذارد و باعث سختی در تنفس می شود.
مسدود شدن جریان هوا به دلیل ورم گلو

کهیر بعد از زایمان و بارداری را چگونه درمان کنیم؟
به انداز کافی آب بنوشید
مایعات و آب بدن خود را به اندازه کافی تامین کنید.
از مواد کمکی استفاده کنید
در قسمت هایی که پوست تان سوزش دارد ، از کرم ها و لوسیون های التیام بخش استفاده کنید و با پزشک خود در مورد کرم های تاثیرگزار مشورت کنید.
از متخصص پوست مشاوره بگیرید
در صورت امکان ، با متخصص پوست صحبت کنید تا بتواند بهترین تجویز را به شما بدهد.
کمک بگیرید
بهتر است که از دوست یا یکی از اعضای خانواده درخواست کنید تا مدتی را از کودک شما نگهداری کند.
استرس خود را مدیریت کنید
استرس در به وجود آمدن کهیرها نقش مهمی دارد و باید سطح آن را تا جایی که می توانید، کنترل کنید و سعی کنید که استراحت کردن و مدیتیشن را در پیش بگیرید . استرس همچنین سطح کورتیزول را بالا می برد که نه تنها برای وخیم تر شدن کهیر ها مضر است، بلکه برای نوزاد نیز تاثیرات منفی دارد.
از داروهای آنتی هسیتامین استفاده کنید
داروهای آنتی هستامین و داروهای ضد التهابی خاصی وجود دارند که می توانند خارش و التهاب پوست را به حداقل برسانند . پس حتما با درمانگر خود مشاوره کنید تا در صورت نیاز این داروها را برای شما تجویز کند.
گاهی اوقات ممکن است که به دلیل شیردهی و نوع سیستم بدنی نتوانید از این داروها استفاده کنید که تشخیص آن با پزشک است . پس مشورت با متخصص در این مورد را حتما انجام دهید.
لوسیون کالامین
لوسیون کالامین با متوقف نمودن خارش و سرعت بخشیدن به فرآیند درمان ، جوش های مربوط به کهیر را درمان می کند. برای استفاده از لوسیون کالامین :
ابتدا کمپرس آب سرد را روی کهیر ها بگذارید.
با استفاده از حوله محل مورد نظر را خشک کنید.
خیلی آرام روی کهیرها با استفاده از گلوله های پنبه لوسیون کالامین بمالید.
تکرار چندباره این کار در روز سبب تسریع درمان خواهد شد.
دوری از اضطراب
اضطراب موجب ایجاد کهیر در بدن می شود پس برای درمان کهیر و یا جلوگیری از کهیر زدن بهتر است از انجام کارهای استرس زا دوری کنید . برای دور ماندن از هر نوع نگرانی ، خواب و استراحت کافی داشته باشید و الگوی خواب خود را منظم کنید . اگر دارای کودک هستید و استراحت کافی ندارید از نزدیکانتان برای مراقبت از کودک کمک بگیرید.

راهکارها و درمان های خانگی برای مقابله با کهیرهای بعد از بارداری و زایمان
جوی دوسر
جو دارای خواص ضد التهابی است و پوست شما را نرم کرده و می تواند خارش و ورم ایجاد شده روی آن بر اثر کهیرها را از بین ببرد.
طرز تهیه: کمی جو را در یک کاسه با آب گرم به مدت 15 دقیقه هم بزنید و آن را در وان حمام بریزید و سپس 15 دقیقه بدن خود را درون این آب بخیسانید و مطمئن شوید که دمای آب بیش از حد داغ نباشد زیرا حساسیت پوست شما را افزایش می دهد.
ژل آلوئه ورا
آلوئه ورا برای شفابخشی مشکلات پوستی بسیار حائز اهمیت است.
طرز استفاده: ژل تازه آلوئه ورا را به محل مورد نظر روی پوست بزنید و حدود 20 دقیقه صبر کنید . محل را با آب خنک بشویید و این کار را چند بار در روز انجام دهید.
کمپرس خنک
این روش باعث آرام شدن رگ های خونی و از بین بردن فشار خون بالا می شود . کمپرس خنک التهابات ، ورم و خارش پوست را نیز از بین می برد.
طرز استفاده :یک حوله یا پارچه را به قالب های یخ بمالید و 3 تا 4 بار در روز آن را روی کهیرها قرار دهید.
دوش آب سرد نیز برای این مورد توصیه می شود.
سرکه سیب
سرکه سیب دارای خواص آنتی هستامین است که قادر به از بین بردن سوزش و التهابات می باشد.
طرز استفاده :کمی سرکه سیب را به مقدار مساوی با آب مخلوط کنید و آن را به پدهای پارچه ای بزنید و ناحیه مورد نظر را با آن تمیز کنید . این کار را دوبار در روز انجام دهید.
شیر زردچوبه
زردچوبه ضد التهاب است و کمک می کند بدن ضد التهاب طبیعی مثل کورتیکو استروئید تولید کند. برای درست کردن شیر زردچوبه، درون یک لیوان شیرگرم 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه و کمی پودر فلفل سیاه بریزید سپس به آن مقداری عسل برای شیرین شدن بیافزایید و دوبار در روز از این نوشیدنی میل کنید.
بابونه
یکی از گیاهان مفید برای افراد ، چای بابونه است که آنتی هیستامین و ضد التهاب طبیعی می باشد و می تواند علائمی مانند تورم، التهاب و خارش را کاهش دهد.
برای تهیه چای بابونه، درون یک فنجان آب داغ 1 قاشق غذاخوری چای بابونه خشک ریخته و برای دم کشیدن چای روی آن را 5 دقیقه بپوشانید. سپس چای را از صافی عبور داده و با افزودن مقداری عسل به آن چای را میل کنید . برای درمان کهیرها بهتر است از این نوشیدنی 2 تا 3 بار در روز استفاده نمایید.
زنجبیل
زنجبیل نیز نوعی ضد التهاب است که دارای یک ماده شیمیایی برای درمان حساسیت و التهاب است . زنجبیل سبب بهبود گردش خون، کاهش تورم و کاهش خارش می شود زیرا این ماده مفید به ژن ها و آنزیم هایی که باعث التهاب می شوند، حمله می کند.
برای کاهش تورم و کاهش خارش پوست یک چهارم شکر قهوه ای و یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه را در سه فنجان سرکه بریزید سپس این ترکیب را روی حرارت بگذارید تا به جوش آید . سپس درون محلول کمی آب گرم بریزید و پوست آسیب دیده خود را با آن شستشو دهید.
همچنین گذاشتن روزی دو یا سه بار زنجبیل تازه روی پوست ملتهب سبب کاهش خارش پوست می شود. برای اینکه اثر زنجبیل بر روی پوست بیشتر شود ، ریشه زنجبیل را در یخچال قرار دهید.
نوشیدن چای زنجبیل یا خوردن زنجبیل تازه نیز تاثیر زیادی بر کاهش التهاب دارد . درمان های وابسته به زنجبیل را تا بهبود پوست خود ادامه دهید.

کهیر بعد بارداری و زایمان چقدر روی پوست باقی می ماند؟
کهیر در حالت عادی معمولا 24 ساعت طول می کشد اما در برخی موارد درمان آن چند روز تا چند ماه طول می کشد.کهیر با توجه به مدت زمان بهبود دسته بندی می شود:
کهیر مزمن
این نوع کهیر نادر است و تقریبا بیش از 6 هفته طول می کشد تا درمان شود و معمولا سال ها باقی می ماند.
کهیر حاد
این نوع کهیر نیز در کمتر از 6 هفته درمان و رفع می شود.

کهیرهای بعد از زایمان و ارتباط آن با شیردهی
چیزی که بیش از همه مادران را نگران می کند ، این است که این کهیرها بعد از شیر دادن به کودک روی او تاثیر بگذارد و باعث شود که آن ها هم کهیر بزنند . داروهایی مثل آنتی هیستامین حاوی لوراتادین و فکسوفنادین داروهای امنی هستند که انتقال دادن کهیر به نوزاد را هنگام شیر دادن به حداقل می رساند.
حتما در این مورد باید از داروهای مورد تجویز پزشک استفاده کنید، حتی یک آنتی هیستامین ساده.
در حالی که چشم پوشی و بی توجهی نسبت به مشکلات پوستی راحت است، اما بهتر است که بهترین مراقبت را از خود داشته باشید. حتما در مورد داروهایی که می خواهید مصرف کنید، با پزشک مشورت کنید.

توصیه های دیگر برای کهیر بعد زایمان
برای کاهش خارش و التهاب ناشی از کهیر ها از دارو های آنتی هیستامین و ضد التهاب استفاده نمایید.
اگر در دوران شیردهی هستید هر دارویی مصرف نکنید.
برای درمان کهیر از حمام آب داغ اجتناب کنید.
هنگام شیردادن به کودک تان، دراز بکشید تا خودتان هم بتوانید استراحت کنید.
هر چه مقدار استفاده از ویتامین C بیشتر باشد تولید هیستامین در بدن، کاهش می یابد.
تابش مستقیم نور خورشید برای پوست شما مضر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس