درد شکم بعد از تخمک گذاری، نشانه ای از بارداری است؟


درد شکم بعد از تخمک گذاری، نشانه ای از بارداری است؟

درد شکم بعد از تخمک گذاری می تواند به عنوان بخش طبیعی در چرخه قاعدگی رخ دهد یا به معنای حاملگی باشد.

درد شکم بعد از تخمک گذاری می تواند به عنوان بخش طبیعی در چرخه قاعدگی رخ دهد یا به معنای حاملگی باشد. گاهی اوقات ممکن است گرفتگی شکم در اواسط دوره قاعدگی رخ داده و با مسائل دیگر مرتبط با ارگان های تناسلی مرتبط باشد. کیست تخمدان، اندومتریوز یا سندرم تنگی لگن می تواند برخی از اختلالاتی باشند که بین پایان تخمک گذاری و دوره بعدی گرفتگی ایجاد می کنند.
البته، درد زیر شکم می تواند در هر زمان در طول چرخه قاعدگی اتفاق بیافتد. گرفتگی شکم در اواسط چرخه قاعدگی یک تجربه ناخوشایند برای اکثر زنان است. گرفتگی در ناحیه لگن معمولا خفیف تا شدید است. ولی وقوع این عارضه قبل از دوره می تواند درد ویژه ای داشته باشد.
در این مقاله شما پاسخ سوالاتی نظیر این که چرا پس از تخمک گذاری گرفتار درد می شوید؟ این درد چه مدت طول می کشد؟ و آیا درد شکم بعد از تخمک گذاری نشانه بارداری است؟ را خواهید یافت.
درد شکم بعد از تخمک گذاری، نشانه ای از بارداری است؟
گرفتگی قاعدگی چیست؟
گرفتگی قاعدگی یک درد شدید است که به یک باره به سراغتان می آید و ناگهان و به طور غیر منتظره ای می رود. نام پزشکی این درد دیسمنوره است. معمولا گرفتگی همراه با تخمک گذاری و قبل از چرخه قاعدگی در شکم و کمر احساس می شود.
دلایل این دردها اسپاسم زیر شکم است که در زمانی که فولیکول حاوی تخمک پاره می شود احساس می شود. وقتی که فولیکول تخمک بالغ را آزاد می کند، شما درد تخمک گذاری را احساس خواهید کرد. درد شکم پس از تخمک گذاری می تواند از چند دقیقه تا حداکثر ۴۸ ساعت ادامه یابد.
علائم و نشانه های گرفتگی ناشی از تخمک گذاری
دردی که به صورت ناگهانی و بدون هشدار اتفاق می افتد، شایع ترین علامت تخمک گذاری است. با این حال همه زنان نشانه های مشابه ای را تجربه نمی کنند.
طبق گفته پزشکان National Health Service، گرفتگی عضلانی که نشانه تخمک گذاری است معمولا حدود ۲ هفته قبل از شروع دوره بعدی اتفاق می افتد. سایر نشانه های گرفتگی تخمک گذاری شامل موارد زیر هستند:
- درد زیر شکم که فقط در سمت چپ یا سمت راست پایین شکم احساس می شود
- درد هایی که مانند فشار احساس می شوند
- لکه بینی خفیف
- ترشح واژینال که شبیه سفیده تخم مرغ است
علل درد شکم بعد از تخمک گذاری
گرفتگی میان دوره ای (Mittelschmerz)
درد نیمه چرخه به طور مستقیم با تخمک گذاری ارتباط دارد و باعث درد خفیف در یک یا دو طرف شکم شما می شود. گرفتگی در وسط چرخه قاعدگی معمولا تا چند ساعت پس از تخمک گذاری ادامه دارد.
فشار روی شکم ممکن است به دلیل شکسته شدن فولیکول و آزاد شدن تخمک باشد. این درد می تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. در موارد نادر پس از تخمک گذاری و بعد از آن نیز باعث درد شدید شکمی می شود.
سایر علائم درد شکم بعد از تخمک گذاری ناشی از گرفتگی میان دوره ای عبارتند از:
- درد شکم یک طرفه بسته به این که کدام تخمدان تخمک آزاد می کند.
- درد تیز و خفیف که حدود ۱۴ روز قبل از دوره قاعدگی رخ می دهد
- دردی که در هر ماه یک بار اتفاق می افتد
در بسیاری از موارد، استفاده از کمپرس آب گرم می تواند این درد را از بین ببرد.
کیست تخمدان
یکی از نشانه های کیست تخمدان کمر درد و درد شکم پس از پایان تخمک گذاری است. کیست های تخمدان کیسه های پر از مایع هستند و بخش نرمالی از چرخه قاعدگی در نظر گرفته می شوند. با این حال، اگر بزرگ شده و پاره شوند، ممکن است درد ناگهانی و شدید شکمی را تجربه کنید.
این پارگی ممکن است خونریزی واژینال را به دنبال داشته باشد. برخی از نشانه های دیگر کیست تخمدانی که باعث درد می شوند عبارتند از:
- گرفتگی شکم بدون وجود قاعدگی
- بی نظمی در قاعدگی و عقب انداختن پریود
- نفخ شکمی و احساس پری
- یبوست
- احساس نیاز به دفع ادرار
- درد بعد از رابطه جنسی
دل درد لانه گزینی
گرفتگی خفیف که حدود یک هفته پس از تخمک گذاری و درست قبل از دوره بعدی اتفاق می افتد می تواند نشانه ای از حاملگی باشد. گرفتگی دردناک زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده به پوشش رحم می چسبد.
درد شکم به عنوان اولین علامت حاملگی می تواند بین ۶ تا ۱۲ روز پس از بارور شدن تخمک رخ دهد. از آنجا که درد لانه گزینی تقریبا شبیه به درد قاعدگی است، بسیاری از زنان این درد را با درد قاعدگی اشتباه می گیرند.
علائم دیگری که همراه با درد لانه گزینی پس از تخمک گذاری ایجاد می شوند عبارتند از:
- لکه بینی خفیف همراه با دل درد خفیف درست قبل از دوره بعدی خونریزی
- افزایش ترشح سفید و شیری از واژن
- سایر علائم اولیه بارداری مانند تغییرات پستان، خستگی و عقب انداختن دوره خونریزی
درد شکم بعد از تخمک گذاری، نشانه ای از بارداری است؟
آندومتریوز
آندومتریوز می تواند موجب گرفتگی شدید عضلات شود. این گرفتگی معمولا یک هفته یا بیشتر از یک هفته پس از تخمک گذاری شروع شده و تا زمان خونریزی بعدی ادامه پیدا می کند. اندومتریوز یک بیماری در اندام های تولید مثل است. در این بیماری بافت اندومتر در خارج از رحم رشد می کند.
طبق گفته پزشکان کلینیک مایو، اندومتریوز می تواند گرفتگی خفیف تا شدیدی را قبل قاعدگی شروع کند. این عارضه کمر درد و درد شکمی نیز دارد. آندومتریوز همچنین می تواند برخی از علائم زیر را ایجاد کند:
- خونریزی شدید قاعدگی شدید یا خونریزی بین دو دوره
- مقاربت جنسی دردناک
- درد هنگام ادرار کردن یا دفع مدفوع
- ممانعت از باردار شدن
بیماری التهابی لگن (PID)
عفونت اندام های تناسلی می تواند باعث التهاب لگن شده و درد شکم بعد از تخمک گذاری را به وجود آورد. PID یک عفونت باکتریایی است که اغلب از طریق تماس جنسی منتقل می شود.
پزشکان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها آمریکا گزارش داده اند که برخی از زنان علائم PID را نشان نمی دهند. با این حال، بیماری التهابی لگن می تواند درد کمر و درد لگن خفیفی را ایجاد کند. بسته به میزان عفونت، برخی از زنان دارای نشانه های شدیدی هستند.
بیماری التهابی لگن می تواند یکی از علائم زیر را نیز ایجاد کند:
- افزایش ترشح واژن که اغلب دارای بوی نامطبوع است
- نامظم شدن چرخه قاعدگی
- حساسیت به لمس در مناطق شکم و لگن
- درد هنگام ادرار کردن
سندرم تنگی لگن
اگر سندرم تنگی لگن دارید، ممکن است بین پایان تخمک گذاری و شروع دوره بعدی گرفتار درد شکم و کمر شوید. سندرم تنگی لگن موجب ایجاد دردهای مختلف در ناحیه لگن می شود.
به گفته دکتر تراسی جانسون که متخصص زنان و زایمان است، سندرم تنگی لگن می تواند درد شکمی را حدود یک هفته تا ۱۰ روز پس از تخمک گذاری ایجاد کند. این درد در هنگام ایستادن یا نشستن به مدت طولانی بدتر می شود.
یبوست
یبوست می تواند پس از تخمک گذاری موجب درد کمر و شکم شود. اگرچه یبوست بیماری نیست که به اندام های تولید مثل مرتبط باشد، اما ممکن است در روزهای قبل از قاعدگی شدیدتر شود.
تحقیقات منتشر شده در مجله Korean Journal of Physiology Pharmacology ارتباطی را بین درد یبوست و چرخه قاعدگی اثبات کرده است. محققان دریافتند که کاهش میزان استروژن بعد از تخمک گذاری می تواند بر روی حرکت روده تاثیر بگذارد و منجر به یبوست شود. این مقاله همچنین توضیح می دهد که چگونه نوسانات سطح هورمون باعث می شود زنان باردار از یبوست رنج ببرند.
برای کمک به یبوست که در طول چرخه قاعدگی اتفاق می افتد، می توانید از ملین های طبیعی استفاده کنید. به عنوان مثال، خوردن فیبر بیشتر و افزایش مصرف مایعات، مصرف آلو و یا انجیر، یا مصرف روغن کرچک می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند.
علل دیگر درد شکم بعد از تخمک گذاری
آپاندیسیت
درد خفیف که در اطراف شکم شروع می شود و به سمت پایین سمت راست این اندام سرایت می کند می تواند علائم آپاندیسیت باشد. همانطور که التهاب آپاندیس بدتر می شود، درد سمت راست شکم نیز شدید تر شده و ممکن است حالت تهوع و استفراغ به وجود آید.
سنگ کیسه صفرا
درد که زیر دیافراگم در سمت راست احساس می کنید گاهی می تواند نشانه ای از سنگ صفراوی باشد. پزشکان کلینیک مایو می گویند که سنگ های صفراوی موجب درد ناگهانی شکم در ربع بالا سمت راست می شوند. این درد ممکن است به تیغه شانه تان نیز برسد.
سنگ کلیه
یکی از دلایل درد شکمی که در طول چرخه قاعدگی ایجاد می شود، سنگ کلیه است. اگر سنگ کلیه در دستگاه ادراری حرکت کند، ممکن است درد شدیدی در شکم، پشت و یا کشاله ران داشته باشید. خون در ادرار و احساس تهوع نیز از دیگر نشانه های این عارضه هستند.
عفونت مجاری ادراری
بسیاری از زنان از عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) رنج می برند که موجب درد یا احساس فشار در شکم یا کمر می شوند. UTI ها اغلب باعث می شوند تا ادرار کدر و تیره شود و ممکن است بوی ناخوشایندی ایجاد کند. این علائم معمولا با احساس سوزش همراه هستند.
تخمک گذاری چه زمانی رخ می دهد؟
تخمک گذاری در حدود ۱۴ روز پس از شروع چرخه قاعدگی رخ می دهد. دردهای شکمی و گرفتگی های عضلانی معمولا به این دلیل است که تخمدانها در حال آزاد سازی تخمک هستند. به همین دلیل ممکن است در اواسط چرخه قاعدگی، گرفتگی با شدت متوسط ​​را تجربه کنید.
درد شکم بعد از تخمک گذاری (۱ تا ۲ روز پس از تخمک گذاری)
گرفتگی ناگهانی که بلافاصله بعد از تخمک گذاری اتفاق می افتد، معمولا به عنوان "درد تخمک گذاری میان دوره ای” یا "Mittelschmerz” شناخته می شود. اغلب پزشکان می گویند که این درد ۲ روز یا ۴۸ ساعت پس از تخمک گذاری ادامه دارد.
درد شکم بعد از تخمک گذاری (۳ تا ۵ روز پس از تخمک گذاری)
دردی که از ۳ تا ۵ روز پس از تخمک گذاری احساس می کنید، می تواند به یک بیماری زمینه ای مرتبط باشد. بعضی از زنان علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) مانند گرفتگی و درد شکم را ۲ هفته قبل از خونریزی تجربه می کنند. بنابراین، وقوع این درد تا یک هفته پس از تخمک گذاری ممکن است یکی از علائم PMS باشد.
درد شکم بعد از تخمک گذاری (بیش از ۶ روز پس از تخمک گذاری)
گرفتگی که ۶ روز یا بیشتر از ۶ روز پس از آزاد شدن تخمک به لوله های فالوپ رخ می دهد می تواند نشانه ای از بارداری بوده یا می تواند با مشکل در ارگان های تولید مثل مرتبط باشد.
همانطور که قبلا ذکر شد، آندومتریوز یا تتگی لگن می تواند یک هفته قبل از دوره خونریزی، گرفتگی شکم ایجاد کند. برای بسیاری از زنان، این نشانه ها فقط ۶ یا ۷ روز پس از تخمک گذاری ادامه دارند.
درد و گرفتگی عضلانی که بیش از ۶ روز پس از تخمک گذاری رخ می دهد می تواند به معنای حاملگی شما باشد.
آیا درد شکم بعد از تخمک گذاری نشانه بارداری است؟
کسانی که لانه گزینی را تجربه کنند، ممکن است گرفتگی خفیف یا متوسط داشته باشند. برخی این احساسات را به صورت زیر شرح می دهند:
- نیشگون
- احساس کشیدگی
- احساس سوزش
علائم بارداری یک هفته یا بیشتر یک هفته پس از تخمک گذاری شروع می شوند. برخی از علائم اولیه حاملگی عبارتند از:
گرفتگی و لکه بینی:
همانطور که قبلا ذکر شد، بسیاری از زنانی که حامله هستند، درد ناشی از گرفتگی عضلانی را تجربه می کنند. این درد بعد از تخمک گذاری اتفاق می افتد. درد لانه گزینی معمولا ۲ روز طول می کشد و در حدود سه چهارم زنان باردار رخ می دهد. این درد معمولا حداقل ۶ روز پس از تخمک گذاری احساس می شود.
تغییر در اندازه سینه:
به محض لقاح و تخمک گذاری، تغییرات هورمونی بدن بر روی اندازه سینه ها تاثیر می گذارند و ممکن است آن ها را حساس تر کنند. حدود یک هفته پس از تخمک گذاری، ممکن است سوزن سوزن شدن، درد یا تورم در سینه ها را احساس کنید.
خستگی:
بارداری می تواند حدود یک هفته تا ۲ هفته بعد از تخمک گذاری باعث خستگی شود. سطح بالای پروژسترون و تاثیر آن بر روی فشار خون، میزان قند خون و حجم خون این خستگی را ایجاد می کند.
درد شکم بعد از تخمک گذاری، نشانه ای از بارداری است؟
درد تخمک گذاری در مقایسه با درد لانه گزینی
راه اصلی برای بیان تفاوت بین درد تخمک گذاری و درد لانه گزینی، تشریح زمان بندی آن ها است.
تخمک گذاری در اواسط چرخه رخ می دهد که حدود ۱۴ روز قبل از شروع دوره بعدی است. آزاد شدن تخمک سبب افزایش ترشح واژن می شود که شفاف و چسبنده است.
لانه گزینی یک هفته تا ۱۲ روز پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد. برای بسیاری از زنان، لانه گزینی درست قبل از شروع دوره قاعدگی اتفاق می افتد. ممکن است لکه بینی و افزایش ترشح واژن نیز مشاهده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق