فرماندار بیجار: مردم مقررات را رعایت نمی‌کنند


فرماندار بیجار: مردم مقررات را رعایت نمی‌کنند

سنندج - ایرنا - فرماندار بیجار با انتقاد از عدم همکاری مردم در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در جامعه گفت: مردم خطرات این بیماری را جدی نگرفته و اصول بهداشتی و مقررات وضع شده (بستن اصناف و خیابان‌ها) را رعایت نمی‌کنند.

علی اکبر ورمقانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اطلاع رسانی‌های متعدد به مردم در فضای مجازی و کوچه و خیابان‌های شهر مبنی بر کاهش حضور در خارج از منزل و ماندن در خانه همچنین اجرای طرح خلوت سازی معابر و خیابان‌های اصلی و تعطیلی بازار و برخی اصناف، متأسفانه مردم به این طرح و اخطاریه‌ها توجه نکرده و شاهد حضورشان در معابر عمومی هستیم.

وی اضافه کرد: صبح امروز با حضور مسوولین شهرستانی در بازار و اصناف منتهی به بازار، به صورت چهره به چهره از صاحبان اصناف درخواست کردیم کسب خود را جهت پیشگیری از شیوع بیماری ویروس کرونا و کاهش حضور مردم برای خرید تعطیل کنند.

فرماندار بیجار افزود: این طرح و همیاری اصناف و بازاریان متأسفانه یک تا ۲ ساعت بیشتر اجرا نشد و برخی با بازگشایی واحدهای صنفی خود در سطح شهر و بازار، دیگران را هم به باز کردن مغازه هایشان تشویق کردند و اینک شاهد حضور پر حجم مردم برای خرید طیق روال روزهای عادی هستیم.

او با ابراز نگرانی از عدم همکاری مردم در این طرح تاکید کرد: پیشگیری و کنترل شیوع این بیماری خطرناک، تنها وظیفه دولت و وزارت بهداشت و درمان نیست، اگر مردم این مساله را جدی گرفته و حضور خود در معابر را کاهش ندهند، با یک بحران گسترده روبه رو خواهیم شد.

ورمقانی یادآور شد: از عموم مردم و اصناف تقاضامندیم جهت حفظ سلامت خود و دیگران، از گردش و خیابانگردی در این روزها جداً خودداری کنند تا با کاهش زنجیره ابتلا به این بیماری، بتوانیم روزهای آغاز سال جدید را بدون دغدغه و نگرانی در کنار اعضای خانواده سپری کنیم.

وی گفت: طرح خلوت سازی خیابان آزادگان حد فاصل میدان آیت الله فاضل گروسی تا ابتدای بازار سرپوشیده بیجار از صبح امروز با مسدود کردن معبر اجرا شد و در صورت همکاری مردم، تداوم خواهد یافت البته با حضور جمعیت زیاد عابران پیاده در معابر فکر کنم اجرای آن بیهوده است.

فرماندار بیجار از همه مردم مهمان نواز دیار گروس با فرهنگ هفت هزار ساله انتظار داریم، از بیجاری‌های مقیم سایر شهرهای کشور بخواهند نوروز امسال در خانه بمانند و به این شهر مسافرت نکنند تا دچار مشکلات بیشتری در ارتباط با شیوع ویروس کرونا نشویم.

فرماندار بیجار: مردم مقررات را رعایت نمی‌کنند

یکی از اصناف واقع در خیابان آزادگان که در طرح خلوت سازی معابر باید صنف خود را تعطیل می‌کرد به خبرنگار ایرنا گفت: من موارد بهداشتی را رعایت می‌کنم اگر سایر هم صنفی هایم هم تعطیل کنند، بنده هم تعطیل می کنم امّا الان همه باز هستند و مردم هم بیخیال در حال خرید هستند.

وی می گوید: از بانک تماس گرفتند و می‌گویند سه روز از سر رسید اقساط شما گذشته و روزی ۵۰۰۰ هزار ریال جریمه در صورت عدم واریز به آن تعلق می‌گیرد حال اگر وعده دادند سر رسیدها وام ها تا فروردین سال جدید تعویق افتاده پس این زنگ و جریمه چرا؟

او با ابراز نگرانی از ورود خودروهای شخصی با پلاک غیر بومی به شهر افزود: وقتی نمی توانیم ورودی های شهر را بر روی مسافران ببندیم، مردم به خیابان می‌آیند و نمی‌توان با اجرای یک طرح، از این بیماری گسترده و خطرناک پیشگیری کرد.

یکی دیگر از اصنافی که به این طرح احترام گذاشته و صنف خود را تعطیل کرده هم می گوید: من به احترام امینت سلامت خود و خانواده ام تعطیل می کنم و تا پایان سال به بازار نخواهم آمد امّا امروز با کمال تعجب می بینم، مردم خودروهای خود را خارج از طرح پارک کرده و پیاده به خیابان و بازار آمدند و جالب تر اینکه هیچ کس خریدی ندارد و فقط خیابان گردی دارند.

وی افزود: تا مردم خود نخواهند هیچ طرحی زوری نمی تواند آنها در خانه نگه دارد، مردم هنوز باور نکرده اند خطر بیماری کرونا چه آسیب های جدی برای آنها دارد اگر رعایت نکنند، با واگیر شدن آن مرگ در انتظار همه خواهد بود چون ظرفیت پزشکی شهرستان و استان جوابگوی شیوع بیشتر از این نیست.

او اضافه کرد: برخی از سرمایه داران بیجاری کرایه مغازه ها را بخشیدند امّا برخی از صنوف که مستأجر اوقاف یا سایر اماکن مذهبی هستند، هیچ امیدی به بخشش یا تخفیف در این خصوص ندارند، زیرا به گفته برخی از افراد مطلع، این نهادها هنوز برای این همیاری اقدامی نکرده‌اند.

فرماندار بیجار: مردم مقررات را رعایت نمی‌کنند

طرح خلوت سازی معابر و تعطیلی بازار سنتی بیجار و برخی از اصناف، شنبه شب از طریق پیام های صوتی توسط نیروهای جمعیت هلال احمر و همچنین کانال های فضای مجازی به اطلاع عموم مردم رسید و صبح امروز (یکشنبه) با حضور فرماندار و سایر مسوولین انتظامی و امنیتی شهرستان از کلیه اصناف و بازاریان درخواست شد کسب و کار خود را تعطیل کنند، امّا ساعتی بیشتر این طرح تداوم نیافت و مردم با حضور خود در بازار عملا اجرای این طرح را بی اثر کردند.

آمار مبتلای قطعی به بیماری کرونا به تفکیک شهرستان‌ها شامل سقز با ۴۲ نفر، بانه ۲۳ نفر، سنندج ۱۵ نفر، کامیاران پنج نفر، قروه ۹ نفر، مریوان ۲ نفر، دیواندره چهار نفر، بیجار چهار، دهگلان ۲ و سروآباد یک نفر است.

۳۳۸ نمونه از افراد مشکوک به کرونا گرفته شده که از این تعداد، ۱۰۷ نمونه مثبت و ۱۹۰ نمونه منفی بوده و مابقی جواب آزمایش ها هنوز مشخص نیست.

تاکنون ۱۰ بیمار نیز بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند که از این تعداد هفت بیمار در سقز، یک بیمار در مریوان، یک بیمار در قروه و یک بیمار در بانه بودند ضمن اینکه چند نفر دیگر هم در این مدت جانباخته اند که جواب آزمایش آنها منفی بوده است.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

ایران نیز از ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری ۳۰ بهمن ماه در قم شناسایی شد.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، یک هزار و ۳۶۵ مورد بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به۱۲ هزار و ۷۲۹ نفر افزایش یافت.

تاکنون چهار هزار و ۳۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا بهبود یافته و ترخیص شده اند

متاسفانه در روز گذشته، ۹۷ نفر از مبتلایان جدید به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۶۱۱ مورد رسید.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در