پاکستان مرزهای خود را با افغانستان برای مقابله با کرونا بست


پاکستان مرزهای خود را با افغانستان برای مقابله با کرونا بست

کابل - ایرنا - پاکستان امروز دوشنبه مرزهای زمینی خود را علاوه بر روی تردد مسافران، بر کالاهای بازرگانی نیز مسدود کرد که این امر سبب افزایش شدید قیمت مواد خوراکی در شهر کابل پایتخت افغانستان شد.

به گزارش رسانه های افغانستان، پاکستان اعلام کرده که تمام مرزهای خود با این کشور را برای مدت دو هفته به هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا مسدود کرده است.

طبق این گزارش، رفت و آمد افراد در مرزهای افغانستان با تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز مسدود است، اما مبادله کالا و مواد خوراکی به صورت عادی ادامه دارد.

این موضوع سبب شد تا شهر کابل امروز شاهد افزایش قیمت مواد خوراکی از جمله آرد باشد به گونه ای که بهای یک کیسه آرد ۵۰ کیلوگرمی از یکهزارو ۴۵۰ افغانی به ۲ هزارو ۲۰۰ افغانی افزایش یافت و یک دلار آمریکا نیزدر کابل برابر با ۷۵.۹۰ افغانی معامله شد.

این درحالی است که اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان روز گذشته در کنفرانس ویدیویی کشورهای عضو سازمان سارک تأکید کرد که نباید مرزهای این کشورها بر دارو و مواد خوراکی مسدود شود.

«نقیب‌الله صافی»، رییس اتاق تجارت مشترک افغانستان- پاکستان دراین زمینه به رسانه ها گفت: اگر مرزها در دراز مدت بسته نگهداشته شود، ترانزیت دو کشور با مشکل روبرو خواهد شد. با این وجود، وزارت صنعت و تجارت اعلام کرده که این مشکل را از راه‌های دیپلماتیک با پاکستان حل خواهد کرد زیرا براساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، پاکستان نباید مسیر داد و ستد با افغانستان را مختل کند.

اتاق بازرگانی افغانستان درعین حال به مردم اطمینان داده است که قیمت ها از طریق دولت در بازار افزایش نیافته و این خلاف ورزی توسط مغازه داران در سطح شهر رخ داده و از مردم خواسته است که از خرید آرد خودداری کنند.

رییس اتاق بازرگانی افغانستان تاکید کرد: در صورت مسدود ماندن مرزهای پاکستان با افغانستان، واردات آرد و گندم از ترکمنستان افزایش می یابد.

آمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان به ۲۱ نفر افزایش یافته و دولت این کشور برای جلوگیری ازگسترش بیشتر این ویروس تمام نهادهای آموزشی، آموزش عالی، ورزشی و جشن های نوروزی را تعطیل اعلام کرده و از مردم نیز خواسته است که از برگزاری هرگونه مراسم جشن عروسی، ترحیم و میهمانی های بزرگ خودداری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق