انتخاب رییس‌فدراسیون با رای دایی،کریمی، کیا و نکونام


انتخاب رییس‌فدراسیون با رای دایی،کریمی، کیا و نکونام

به گزارش تابناک در حال حاضر هفت بازیکن دارای بیش از 100 بازی ملی با پیراهن مقدس ایران هستند که به ترتیب شامل جواد نکونام (151)، علی دایی (149)، علی کریمی (127)، سیدجلال حسینی (115)، مهدی مهدوی کیا (110)، احسان حاج صفی (109) و آندرانیک تیموریان (101) بازی ملی هستند.

فوتبال ایران درگیر یک بحران بسیار بزرگ قانونی شده است؛ بحرانی که می تواند به تعلیق آن بینجامد و در روی دیگر سکه نیز، اگر با پافشاری اهالی اصیل این رشته بر اجرای دستورات فیفا همراه شده و معایب اساسنامه فدارسیون توسط کارشناسان زبده حقوقی رفع شود، می تواند فوتبال ایران را پس از دهه ها از سیطره باندهای مخوف مافیایی نجات دهد.

به گزارش تابناک ورزشی، فوتبال ورزش و صنعتی پولساز است و منافع ارزی و ریالی آن ، چهره ها و گروه های مختلف را برای دستیابی به قدرت در آن تهییج می کند. درست همینجاست که فدراسیون جهانی این رشته ورزشی جذاب و پرمخاطب، برای جلوگیری از نفوذ دولت ها و جریان های سیاسی و همچنین گروه های سودجو ، سوداگران نقل و انتقال بازیکن و شرط بندی و تبلیغات و ... ، بطور مداوم اساسنامه خود را تغییر می دهد و خواستار اصلاحاتی در اساسنامه فدراسیون های ملی می شود.

فوتبال ایران یک دهه با اساسنامه جعلی؛ عمری تحت نفوذ سیاسی ها

فوتبال کشورمان اما نزدیک به یک دهه است که تن به هیچ تغییر و اصلاحی نداده و به تازگی با نامه تند و تیز فیفا متوجه شده ایم همان اساسنامه یک دهه قبل هم به تایید مقامات فیفا نرسیده است. پرونده ای که می تواند در هرکشوری، مسببان را راهی دادگاه های کیفری و مشمول جرم های کلاهبرداری کند اما در فوتبال ایران افرادی که موجب فریب مجمع فدراسیون فوتبال شدند و سال ها ریاست کرده اند، راست راست راه می روند و به هیچ مرجع نظارتی پاسخگو نیستند چراکه حتی نهادهای قضایی و برخورد با فساد در فوتبال نیز با تکیه بر اساسنامه جعلی، توسط خودشان منصوب شده بودند!

حالا کار نگارش اساسنامه جدید با لحاظ کردن ایرادات فیفا زیر نظر کمیته حقوقی و تدوین مقررات آغاز شده است و در کنار تلاش باند بازنشسته ها برای رسوخ در تصمیمات این کمیته، چهره های بیرون نشسته هم پیشنهادهای خود برای حذف رانت های قدرت در مجمع فوتبال را ارایه می دهند. تلاش دلسوزان این است که اختیار عمل را از دست برخی مدیران چسبیده و باندباز خارج کرده و افسار اداره فوتبال را به دست صاحبان اصلی اش و اهالی قدیمی و خاک خورده این رشته برگردانند. در حال حاضر ترکیب مجمع فوتبال ایران به نحوی چیدمان شده که هر رییس فدراسیونی می تواند با در اختیارگرفتن آرای روسای هیات ها به آسانی برای مدت طولانی قدرت را قبضه کند و میزان آرای مخالف هم هیچگاه توان جابجایی و عزل وی را نخواهد داشت.

تلاش برای شکستن انحصار در مجمع فدارسیون فوتبال

در همین رابطه نایب رئیس سابق فدراسیون فوتبال معتقد است قوانین حاکمیتی از جمله قانون منع به کارگیری بازنشستگان باید در اساسنامه فدراسیون فوتبال گنجانده شود و برای جلوگیری از تسلط روسای هیات های استانی، بازیکنان پرسابقه تیم ملی ، داوران و مربیان سرشناس و بین المللی کشورمان هم در مجمع حضور داشته باشند. این پیشنهاد عزیزالله محمدی است که سالها در اتحادیه فوتبال مشغول شکل دهی اتحادیه های بازیکنان و مربیان و داوران بوده است.

به نظر می رسد با اجرای چنین پیشنهادهایی می شود اکثریت را از دست روسای هیات هایی که عمدتا با زدوبند و لابی بر مسند قدرت فوتبال استان ها تکیه زده اند و در مجمع هم رییس فدراسیون انتخاب می کنند، خارج کرد و تحول بزرگی در فوتبال ایران رقم زد. حتی شنیده می شود قرار است روسای سابق فدراسیون فوتبال در ادوار مختلف نیز عضو مجمع خواهند شد که این نیز می تواند کمک بزرگی برای طرح همه دیدگاه ها و نظرات در یک مجمع تخصصی و قدرتمند و وزین نماید.

عزیزمحمدی در خصوص روند اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال که در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: از مردادماه که نمایندگان فیفا آمدند و پیشنهاد اصلاحات اساسنامه را دادند، پیش نویسی آماده شده است که باید این پیش‌نویس در اختیار اعضای مجمع قرار بگیرد. پیش نویس اساسنامه و موارد اصلاحی باید در اختیار ۱۰ نفر از اعضای مجمع که از میان آن‌ها انتخاب می‌شود، قرار بگیرد تا تغییرات را اصلاح کنند. حالا گویا فیفا فشار آورده تا اصلاحیات زودتر انجام شود که از این مرحله (انتخاب ۱۰ نفر از اعضای مجمع برای بررسی تغییرات) عبور کنیم، اما باید همان پیش‌نویسی که آماده شده برای اعضای مجمع ارسال شود. حتی باید روی سایت قرار بگیرد تا اهالی فوتبال و رسانه‌ها نیز نظرات‌شان را بگویند و نقد کنند. چون ممکن است نظرات و انتقاد‌های آن‌ها نیز برای فوتبال چاره‌ساز باشد.

نایب رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با اشاره به ۴ یادآوری فیفا و تاکید آن‌ها به تایید اساسنامه اصلاح شده، گفت: اکنون کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال که وظیفه نگارش آیین نامه‌ها و اساسنامه را به عهده دارد، پیش نویس اساسنامه را تقویت کند، اصلاحات نهایی انجام شود. کمیته تدوین بهتر است حتی از مجمع برای یک هفته نظر خواهی کند تا آن‌ها نیز بتوانند نظرات‌شان را بگویند و بر این اساس اصلاحات لازم روی اساسنامه انجام شود. هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نیز باید زودتر مجمع فوق العاده را تشکیل دهد تا پس از اصلاح اساسنامه و ارائه آیین نامه انتخابات، شرایط و صلاحیت کاندیدا‌ها بررسی شود تا انتخابات فدراسیون شکل بگیرد.

محمدی درباره اینکه فیفا پس از اصلاح اساسنامه و نوشته شدن پیش‌نویس خواستار این شده تا فدراسیون شرایط و نحوه قرار گرفتن قوانین حاکمیتی در اساسنامه را اعلام کند و سپس آن را به تائید برساند، گفت: در اساسنامه فیفا که فدراسیون‌ها موظف به اجرای آن هستند، مواردی وجود دارد که برای جلوگیری از تبعیض جنسیتی، نژادی، قومیتی، مذهبی و دخالت شخص ثالث است. منظور از شخص ثالث نهادی خارج از فوتبال و در فدراسیون‌های کشور‌ها جلوگیری از دخالت دولت است. با این حال قرار گرفتن شرایط حاکمیتی و قوانین داخلی، دخالت نیست. قوانینی، چون منع به کارگیری بازنشستگان، منع ورود دو تابعیتی‌ها، منع حضور افرادی که سوسابقه داشته یا در فساد‌ها دست داشته‌اند و مواردی از این دست که باید هم در اساسنامه گنجانده شود. این قوانین و مواردی که وزارت ورزش و جوانان می‌آورد باید در اساسنامه قرار بگیرد.

وی پس از اشاره به این موضوع که دولت علاوه بر ارائه بودجه به فدراسیون فوتبال کمک‌های دیگری هم ارائه می‌کند و انتظار دارد روی فوتبال نظارت نیز داشته باشد، تصریح کرد: حالا اینکه فیفا می‌گوید وزیر و معاونش حق رای نداشته باشند هم قابل بحث است. ما می‌توانیم بگوییم آن‌ها بدون حق رای در مجمع حضور داشته باشند. ضمن اینکه فیفا مخالف حضور حداکثری بوده، حداکثر مجمع هم که در اختیار هیئت‌هاست و دولت دخالتی ندارد. حتی با آرای تربیت بدنی وزارت علوم، آموزش و پروش یا نیرو‌های مسلح بازهم دولت نمی‌توانند آنچنان نقشی در مجمع داشته باشد. حتی من برای شکستن این قالب و حضور حداکثری فوتبالی‌ها، معتقدم به طور مثال باید بازیکنان ملی که بیش از ۱۰۰ بازی ملی داشته‌اند، سرمربیان سابق تیم ملی و داوران بین‌المللی که در جام جهانی یا جام ملت‌ها قضاوت کرده‌اند در مجمع حضور داشته باشند و این مسئله نیز در اساسنامه قرار بگیرد.

به گزارش تابناک در حال حاضر هفت بازیکن دارای بیش از 100 بازی ملی با پیراهن مقدس ایران هستند که به ترتیب شامل جواد نکونام (151) ، علی دایی (149) ، علی کریمی (127) ، سیدجلال حسینی (115) ، مهدی مهدوی کیا (110) ، احسان حاج صفی (109) و آندرانیک تیموریان (101) بازی ملی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / بمباران 2 مرکز نظامی اسرائیلی توسط حزب‌الله لبنان