عزم جدی بچه‌های مسجد برای شکست کرونا؛ از ابلاغ پروتکل ایمن‌سازی تا ایجاد ایستگاه «مدافعان سلامت»


عزم جدی بچه‌های مسجد برای شکست کرونا؛ از ابلاغ پروتکل ایمن‌سازی تا ایجاد ایستگاه «مدافعان سلامت»

راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک به همت مسجدی‌ها، تصویب شش آیین‌نامه تحقق مدیریت استراتژیک منابع در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد و توزیع اقلام غذایی میان 500 خانوار نیازمند برای نوروز توسط اهالی مساجد، ازجمله اخبار حوزه مسجد در 27 اسفند ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجدخبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و هفتمین روز از اسفند ماه ۹۸:

راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک به همت مسجدی‌ها/ تبدیل تهدید به فرصت با کارآفرینی برای بانوان نیازمند

عزم جدی بچه‌های مسجد برای شکست کرونا؛ از ابلاغ پروتکل ایمن‌سازی تا ایجاد ایستگاه «مدافعان سلامت»

شورای فرهنگی، کانون فرهنگی هنری و واحد بهداشت مسجد جامع امام رضا (ع) (واقع در تهران، خیابان خاوران، خیابان شهید ناصری) به منظور مقابله با گسترش ویروس کرونا و تامین سلامت شهروندان تهرانی، با همکاری جمعی از مسجدی ها و بسیجیان منطقه ۱۵ شهر تهران و مساعدت دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی در تهران، اقدام به راه اندازی کارگاه تولید ماسک کرده است.

«شهرام شاکری» در این ارتباط به خبرنگار شبستان اظهار کرد: ما چند هدف را از راه اندازی این کارگاه تولیدی دنبال می کنیم، اول اینکه به مسئولان کشورمان در اجرای کامل طرح ملی مقابله با کرونا کمک کنیم.

این عضو هیات امنای مسجد جامع امام رضا (ع) افزود: هدف دوم ما، تامین سلامت شهروندان تهرانی است زیرا متاسفانه در پی احتکار ماسک و برخی از مواد و وسایل بهداشتی و نظافتی، سلامت گروه هایی از مردم، به خطر افتاده است.

همچنین، «مهران احمدپور» در این باره بیان کرد: یکی از مهم ترین اهداف ما در راه اندازی کارگاه تولید ماسک، کارآفرینی برای جمعی از بانوان نیازمند و سرپرست خانوار است.

مسئول موسسه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی رضوان افزود: یکی از مهم ترین اهداف ما در تاسیس این موسسه مسجدی و مردمی که اعضای موسس و مدیریتی آن را جمعی از بسیجیان دوره دفاع مقدس و فعلی کشور تشکیل می دهند کارآفرینی برای خانواده های نیازمند و آبرومند جنوب تهران است.

وی اضافه کرد: مساجد و هیئت های مذهبی در سراسر کشور در زمینه مقابله با گسترش ویروس مهلک کرونا کارهای عظیمی انجام داده اند که متاسفانه رسانه ها به خوبی این اقدامات عظیم را پوشش نداده اند.

یادآور می شود، با وجود تعطیلی نماز جماعت و سایر برنامه های دینی، اعتقادی و فرهنگی رایج مساجد، فعالان این خانه های خدا بنابر احساس وظیفه ای که دارند از خانه نشینی دوری کرده و همچون دوره دفاع مقدس و کمک به آسیب دیدگان حوادثی همچون سیلاب و زمین لرزه، به یاری هموطنان مان شتافته اند. مساجدی چون امام رضا (ع)، حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، لرزاده و انصارالحجه(عج)، فعال ترین مساجد جنوب تهران در زمینه مقابله با ویروس کرونا و تامین سلامت مردم هستند.

تصویب شش آیین‌نامه در راستای تحقق مدیریت استراتژیک منابع در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد

عزم جدی بچه‌های مسجد برای شکست کرونا؛ از ابلاغ پروتکل ایمن‌سازی تا ایجاد ایستگاه «مدافعان سلامت»

«حمید رضا بنی‌اسدی»، در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به ابلاغ اساس‌نامه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور از سوی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از جمله اهداف تصویب این اساس‌نامه، می‌توان به تقویت و ترویج اصول و سیاست‌های فرهنگی کشور اشاره کرد؛ این مهم سبب شد معاونت‌ها و بخش‌های مختلف ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، بیش از پیش در راستای تحقق اهداف فرهنگی به ویژه فرهنگ بومی حرکت کنند.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در ادامه از تصویب شش آیین‌نامه در شورای سیاست‌گذاری ستاد اشاره کرد و گفت: در راستای لبیک به اهداف اساس‌نامه مذکور، شش آیین‌نامه در شورای سیاست‌گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد به تصویب رسید که ذیل آن به تناوب به مباحث مختلفی از جمله تحقق مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ایجاد نظام مدیریت ارزشیابی عملکرد و امور مالی توجه شده است.

وی ادامه داد: در این راستا «آیین نامه ارزشیابی کارکنان» به منظور ایجاد نظام مدیریت ارزشیابی عملکرد و ایجاد ساز و کار در تعیین و تبیین متغیرها و شاخص های ارزشیابی، «آیین نامه آموزش ضمن خدمت» به منظور ایجاد نظام آموزشی در راستای توانمندسازی و افزایش دانش کارکنان، آیین نامه «رسیدگی به تخلفات اداری»، به منظور حفظ سلامت و انضباط سازمانی، ارتقاء و اصلاح رفتار کارکنان و آیین نامه «مالی و معاملاتی» به منظور حُسن انجام امور مالی در ستاد هماهنگی کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اجرا می‌شود.

بنی اسدی ابراز امیدواری کرد سال آینده در راستای برنامه‌ریزی و فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، شاهد تبلور هرچه بیشتر ظرفیت‌ها با توجه به منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) باشیم.

اقدامات جهادی مسجدی‌ها در مبارزه با کرونا/ توزیع اقلام غذایی میان ۵۰۰ خانوار نیازمند برای نوروز

عزم جدی بچه‌های مسجد برای شکست کرونا؛ از ابلاغ پروتکل ایمن‌سازی تا ایجاد ایستگاه «مدافعان سلامت»

حجت‌الاسلام «مهران مجیدی» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اقدامات و برنامه های مساجد ناحیه شهید نواب صفوی مرکز رسیدگی به امور مساجد در مقابله با شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا فعالان مساجد ناحیه شهید نواب صفوی به صورت جهادی اقدام به ضدعفونی و گندزدایی سطوح عمومی و معابر جنوب و مرکز تهران کردند.

مدیر ناحیه شهید نواب صفوی مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: علاوه بر این، فعالان مسجدی این ناحیه برای افرادی کسالت دارند و یا سالخوردگانی که کمک رسانی ندارند، به صورت جهادی خدمات عمومی ارایه می دهند.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه نمازهای جماعت مساجد تعطیل شده است، به همین جهت ضدعفونی مساجد این ناحیه نیز مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر این، بانوان مسجدی نیز به صورت خودجوش در مساجد اقدام به دوخت و دوز ماسک و البسه پرستاران و پزشکان کردند که بعد از تایید از سوی وزارت بهداشت و درمان اقلام تهیه شده به بیمارستان ها و مراکز درمانی ارسال می شود.

مدیر ناحیه شهید نواب صفوی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه به تهیه و ارسال بیش از ۵۰۰ بسته سبد غذایی و ارزاق شب عید برای نیازمندان شناسایی شده از سوی مساجد خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه همه ساله مساجد در بحث خدمت رسانی به محرومان فعال بوده اند، امسال نیز اگرچه مساجد به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بوده است، اما خدمت رسانی به محرومان کماکان مورد توجه فعالان مسجدی این ناحیه است.

پروتکل ایمن‌سازی مساجد مقابل کرونا، تدوین و به کانون‌های فرهنگی هنری ابلاغ شد

عزم جدی بچه‌های مسجد برای شکست کرونا؛ از ابلاغ پروتکل ایمن‌سازی تا ایجاد ایستگاه «مدافعان سلامت»

حجت‌الاسلام «محمدرضا نیستانی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما) با اشاره به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان در مقابله با (کرونا) اظهار کرد: از اولین روزهایی که این ویروس شیوع پیدا کرد، از طرق مختلفی اقدام به اطلاع‌رسانی از معبر فضای مجازی و پیامک‌های آموزشی کردیم.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری استان اصفهان ادامه داد: ما طی جلسات ستاد پیشگیری و مدیریت (کرونا) که در سطح استان اصفهان برگزار شد حضور منسجم و مستمر داشتیم و موارد لازم را به کانون‌های استان منتقل کردیم تا در راستای مقابله با ویروس کرونا مد نظر قرار دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پویش مردمی «مؤذن محله» گفت: روایتی نقل شده است که شخصی نزد امام رضا(علیه‌السلام) رسید و از بیماری خود و بستگانش گله‌مند بود، حضرت فرمود: «در منزل اذان بگو». ما نیز با تأسی به این سخن امام هشتم پویش مردمی با عنوان «مؤذن محله» راه‌اندازی کردیم؛ چرا که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اغلب مساجد، مردم از برکت شنیدن صدای اذان در شهرها و محله ها محروم شده اند؛ لذا با عنایت به فضایل اذان گفتن با صدای بلند در کلام اهل بیت (ع) در رفع بلاها و بیماریها و احیای این فریضه با برکت؛ این پویش راه‌اندازی شد که طی آن «جوانان و نوجوانان برای شرکت در آن باید هنگام اذان، در حیاط ها، پشت‌بام‌ها و بالکن منازل با صدای بلند اذان بگویند و فیلم این اقدام خود را که به صورت افقی تهیه شده است، از طریق پیامرسان‌ها با هشتگ # موذن_محله ارسال کنند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری استان اصفهان تصریح کرد: از دیگر اقدامات ما تهیه پادکست با محتوای مراقبت و رعایت مسایل بهداشتی است که در اختیار کانون‌های مساجد قرار گرفت که از بلندگوهای مساجد قبل از اذان پخش می‌شود تا از این معبر مردم بیش از پیش در جریان مراقبت‌ها بهداشتی قرار بگیرند. همچنین گروه‌های جهادی به همت کانون‌های مساجد استان اصفهان شکل گرفته که افراد عضو علاوه بر تولید ماسک، در اماکن عمومی نیز حضور یافته و اقدام به ضدعفونی اماکن می‌نمایند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده تدوین پروتکل ایمن‌سازی مسجد در برابر کرونا است. این پروتکل به کانون‌ها ابلاغ شده و شامل مباحث بهداشتی می‌شود.

برپایی ایستگاه «مدافعان سلامت» به همت فعالان کانون مسجدالنبی(ص) + خدمات

عزم جدی بچه‌های مسجد برای شکست کرونا؛ از ابلاغ پروتکل ایمن‌سازی تا ایجاد ایستگاه «مدافعان سلامت»

پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا که امروز به مسئله اول جهان و کشور ما تبدیل شده، نیز نیازمند عزم و اراده ملی است که کانون اصلی و محور شکل گیری این حرکت عظیم اجتماعی و همراه کردن مردم با مدافعان سلامت،مساجد هستند.

بچه های مسجد با درک صحیح از شرایط کنونی کشور و نیاز مبرم جامعه به اقدامات موثر برای کاهش فشار روانی حاکم بر کشور، وارد صحنه شده اند و با عزم جدی برای شرکت کرونا، پویش مردمی «مسجد کانون سلامت» را اداره می کنند.

حجت الاسلام «کمال الدین خداده» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های جهادی فعالین مسجد النبی(ص) ولنجک و کانون امین این مسجد برای پیشگیری از ویروس کرونا اظهار کرد: با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش و دفاع همه جانبه در محتمل بودن جنگ بیولوژیکی، قرارگاه بهداشتی درمانی با عنوان «مدافعان سلامت» در مسجد النبی(س) برای رزمایش پدافند ایجاد شد.

امام جماعت مسجد النبی(ص) ولنجک بیان کرد: در ایستگاه مدافعان سلامت که به صورت صلواتی و رایگان به مردم خدمات ارایه می دهد، توزیع رایگان محلول ضدعفونی کننده پوست دست، توزیع بروشورهای راهنمایی سلامتی، غربالگری، تب سنجی، توزیع ماسک توسط اعضای کانون فرهنگی هنری امین و پایگاه بسیج فاطمیون انجام می شود.

وی ضد عفونی مسجد النبی(ص) توسط جوانان با شعار «مسجد و هیئت تعطیل نیست،بلکه ماموریتش تغییرکرده است» را از دیگر اقدامات جهادی این مسجد نام برد.

عزم جدی بچه‌های مسجد برای شکست کرونا؛ از ابلاغ پروتکل ایمن‌سازی تا ایجاد ایستگاه «مدافعان سلامت»

مدیرکانون فرهنگی هنری امین مسجد النبی(ص) ولنجک خاطر نشان کرد: توزیع رایگان محلول ضدعفونی سطوح و البسه و اشیا به صورت رایگان و به صورت روزانه، توزیع بروشورهای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا هم در این ایستگاه صورت می گیرد.ضمن اینکهدر ایستگاه مدافعان سلامت خدمات تست افرادی که علایم کرونا دارند، انجام و خدمات مشاوره ای برای مراقبت صورت می گیرد.

حجت الاسلام خداده تصریح کرد: فعالین این مسجد برای کسانی که مشاغل خدمات عمومی دارند، نیز تدابیر اندیشده اند و میان اصناف و رفته گران شهرداری هم اقدام به توزیع اقلام ضدعفونی می کنند و به صورت جهادی و با شعار«# کرونا را شکست می دهیم» اقدام به ضدعفونی معابر و گندزدایی خیابان های ولنجک کردند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403