افزایش احتمال بارداری، اسپرم هایی که خوش شانس اند


افزایش احتمال بارداری، اسپرم هایی که خوش شانس اند

اسپرم خوش شانسی که وارد بدن زن می شود نیز تحت خطر است. دیواره های واژن برای جلوگیری از ابتلا به عفونت، اسیدی هستند.

اسپرم همیشه در خطر است. در بیضه 72 روز طول می کشد سلول جنین به سلول بالغ اسپرم که قابلیت لقاح با تخمک را دارد، تبدیل شود. در این مدت، اسپرم به مواد مغذی و دمای مناسب نیاز دارد تا کامل شود. بعد از تکامل، اسپرم در لوله ای بلند به اسم اپیدیدیم ذخیره می شود و منتظر خروج می شود. سلول های بالغ اسپرم مانند یک موتور کوچک عمل کرده و نوعی اگزوز ایجاد می کنند که اکسیژن واکنشی نامیده میشود و میتواند به غشای سلول آسیب برساند. بعد از یک هفته در اپیدیدیم، سلول های اسپرمی که خارج نشده اند شروع به مردن می کنند.
اسپرم و بارداری
اسپرم خوش شانسی که وارد بدن زن می شود نیز تحت خطر است. دیواره های واژن برای جلوگیری از ابتلا به عفونت، اسیدی هستند. اما در بدن زن مایعی اسپرم دوست تولید می شود که به اسپرم کمک می کند به طرف تخمک شناور شود. اسپرم آنقدرها هم زرنگ نیست. تعداد زیادی از آن ها در دهانه رحم گم می شوند. آن هایی که به رحم راه پیدا کرده اند، مورد استقبال گلبول های سفید قرار می گیرند؛ گلبول های سفید اسپرم ها را مهاجمانی خارجی می دانند و با آن ها می جنگند. اسپرم ها سعی می کنند در این مرحله راه خود را به لوله های رحم پیدا کنند و از شر گلبول های سفید رهایی یابند. اما پیدا کردن لوله های رحم مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. از میلیون ها اسپرمی که از بدن مرد خارج شده است، فقط یک مشت راه لوله های رحم را پیدا می کنند و خود را به تخمک می رسانند. اما در آن جا نیز اسپرم باید زمان زیادی زنده بماند و تخمک را بارور کند.
بنابراین هرچه تعداد اسپرم های سالم بیشتر باشد، احتمال لقاح بیشتر است. مردی که تعداد کمی اسپرم سالم تولید می کند، شانس بچه دار شدنش بیشتر از مردی است که تعداد زیاد اسپرم ناسالم تولید می کند. مطالعات زیادی بر روی رابطه بین کیفیت مایع منی و زمان باردار شدن انجام شده است که در اینجا به نکات مهم آن اشاره شده است:
بیشتر= بهتر: به طور کلی مردهایی که تعداد سلول های اسپرم سالم تری دارند سریع تر بچه دار می شوند. تعداد بالا، تحرک زیاد و ساختار مناسب اسپرم سرعت بچه دار شدن را افزایش می دهد.
نیازی به تعداد زیادی اسپرم نیست: در هر میلی لیتر مایع منی بین 300-0 میلیون سلول اسپرم وجود دارد. درست است هر چقدر تعداد اسپرم بیشتر باشد بهتر است. اما نیازی نیست جزو 5% بالا باشید تا پدر شوید. در صورتی که تعداد اسپرم بیش از 50 میلیون در میلی لیتر باشد، احتمال باردار شدن یکنواخت و برابر است. شانس پدر شدن یک فرد معمولی با تعداد معمولی اسپرم با فردی با تعداد زیاد اسپرم برابر است.
کمترین مقدار اسپرم چقدر می تواند باشد؟
افرادی که تعداد خیلی کمی اسپرم دارند نیز پدر می شوند، فقط زمان بیشتری طول می کشد. مطالعات نشان می دهد اسپرم زیر 20-15 میلیون در میلی لیتر احتمال بچه دار شدن را کمی کاهش می دهد. هنگامی که اسپرم زیر 10 میلیون در میلی لیتر باشد، احتمال بچه دار شدن خیلی کم است و توصیه می شود از روش های کمکی استفاده شود. هنگامی که اسپرم 3-1 میلیون در میلی لیتر باشد، باید از روش IUI استفاده شود. اسپرم زیر یک میلیون در میلی لیتر باید از لقاح مصنوعی استفاده شود؛ به طوری که یک سلول اسپرم سالم را به داخل تخمک تزریق می کنند. نطفه حاصل به داخل رحم انتقال داده می شود و پس از چند روز مراقبت، کاشت انجام شده و جنینی سالم رشد می کند.
تعداد اسپرم مورد نیاز
فاکتورهای زیادی بر احتمال باردار شدن تاثیر می گذارند مانند سن خانم، آمادگی واژن برای پذیرش، کیفیت مایع منی، سلامت اسپرم ها و تعداد سلول های اسپرم. به طور متوسط یک زوج بسیار بارور در طول چند ماه به نتیجه می رسند. اما گاهی به یک سال هم می رسد. اگر زوجی باروری ضعیفی داشته باشند تا سه سال باردار شدن آن ها به طول می انجامد. بیشتر از آن، به معنی مشکل باروری است و نیاز به درمان دارد. پزشک معمولا توصیه می کند زوجی که بیش از یک سال تلاش کرده اند و به نتیجه نرسیده اند، آزمایشات لازم را انجام داده و دلیل ناباروری را مشخص کنند.
افزایش احتمال بارداری
راه های زیادی برای افزایش احتمال بارداری وجود دارد. در این جا به ساده ترین آن ها اشاره می شود:
1- بارها نزدیکی کنید
اگرچه زمان باروری خانم فقط چند روز است، اما برای سلامت اسپرم باید انزال منظم انجام شود و اسپرم های مرده از سیستم خارج شود به طوری که در روز اصلی اسپرم ها سالم باشند. بنابراین حداقل هفته ای یک بار در طول دوره و در طول زمان تخمک گذاری نیز هر روز نزدیکی کنید.
2- با هیجان نزدیکی کنید
ارگاسم یکی از بهترین روش های افزایش شانس بارداری است. در خانم ها، انقباض واژن در طول ارگاسم اهداف مختلفی دارد؛ این انقباض مایع منی بیشتری از بدن مرد بیرون می کشد و اسپرم ها را به طرف دهانه رحم می کشاند. برای مردها، مطالعات نشان می دهد، هر چقدر نزدیکی هیجان انگیزتر باشد، اسپرم بیشتر و سالم تری خارج می شود.
3- بررسی pH
سطح واژن pH های مختلفی دارد که می تواند اسپرم دوست باشد. بررسی مطلوب بودن pH کاری آسان است. زیرا ممکن است محصولاتی در واژن وجود داشته باشند که محیط اسپرم دوست آن را خنثی کنند.
4- تعداد اسپرم را افزایش دهید
راه های زیادی وجود دارد که می توان تعداد و سلامت اسپرم را افزایش داد.
5- سالم باشید
رژیم غذای، ورزش، تنش و خواب بر روی باروری مرد و زن تاثیر می گذارد. زندگی، خانه و قلبتان را برای ورود فرزند آماده کنید. سعی کنید تا جایی که می شود سالم باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان