یکی از کارها و ایده های جالب و لذت بخش ساخت یک شمع زیبا و شیک با استفاده از وسایل تزیینی مختلف به شکل ها و مدل های مختلف است که به همین خاطر در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه ساخت شمع ژله ای بدون حباب با روشی بسیار آسان آشنا کنیم.

آموزش ساخت شمع ژله ای بدون حباب

شمع ها در انواع و اقسام مختلفی وجود دارند که برای مجالس و مراسم مختلفی از آن ها استفاده می شود. از انواع شمع ها می توان به شمع نسوز، شمع بدون پارافین و شمع ژله ای اشاره کرد که می توان به راحتی و با کمی خلاقیت و حوصله آن را در منزل ساخت و برای شمع آرایی اتاق خواب، تزیین میز، مراسم و مناسبت های مختلف مورد استفاده قرار داد.

شمع ها حالت ها و شکل های مختلفی دارند برخی از آن ها به صورت حباب دار هستند و برخی بدون حباب می باشند. شما می توانید در منزل با استفاده از روشی ساده هر مدل شمعی را که دوست دارید بسازید و با استفاده از وسایل و اشیا مختلف آن را با توجه به هنر و سلیقه ای که دارید به تزیین شمع بپردازید و برای دیزاین داخلی قسمت های مختلف منزلتان از آن استفاده نمایید. تزیین میز با شمع برای قرارهای عاشقانه و رمانتیک، تزیین میز غذا با شمع، شمع آرایی سفره عقد و.. نیز از دیگر موارد پر کاربرد شمع ها می باشند که با یادگیری نحوه ساخت آنها می توانید از این ایده ها استفاده کنید.

ساخت شمع ژله ای بدون حباب زیبا و شیک در منزل

وسایل مورد نیاز :

ظرف شیشه ای بلند پارافین ژله ای شمع ظرف یا یک قابلمه گود فتیله وسایل تزیینی هم چون سنگ ریزه، مهره، گل های خشک، عروسک و …

روش درست کردن شمع :

در مرحله اول ابتدا در یک ظرف یا در یک قابلمه گود کمی پارافین ریخته و با استفاده از حرارت ملایم اقدام به ذوب کردن پارافین نمایید. برای انجام این کار می توانید از اجاق گاز معمولی، فر و یا یک قابلمه به منظور ذوب کردن پارافین ژله ای کمک بگیرید.

درجه حرارتی که به منظور تبدیل کردن پارافین از حالت جامد به مایع نیاز دارید حدود ۱۸۰ الی ۲۲۰ درجه فارنهایت و یا ۸۲ الی ۱۰۴ درجه سانتی گراد می باشد.

در مرحله بعد فتیله را درون پارافین بجوشانید تا هوایی که در داخل فتیله قرار دارد به طور کامل خارج گردد. سپس یک سر فتیله را به یک جسم سنگینی شبیه مهره گره زده و با استفاده از یک قلاب در وسط ظرف شیشه ای قرار دهید.

ساخت شمع ژله ای بدون حباب زیبا و شیک در منزل

در گام بعدی کف ظرف شیشه ای را با استفاده از کمی گل خشک تزیینی بپوشانید به گونه ای که روی مهره را به طور کامل پوشش دهد. در این جا می توانید داخل ظرف شیشه ای مورد نظر را به صورت دلخواه تزیین نمایید.

در مرحله بعدی کمی دیگر از پارافین را بر روی حرارت ملایم ذوب کنید و به آهستگی درون ظرف شیشه ای بریزید. باید به این نکته دقت نمایید که قبل از ریختن ژل در ظرف، ظرف مورد نظر را حدود ۱۰ دقیقه در داخل فری که بر روی درجه حرارت ۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کرده بودید، بگذارید.

در مرحله پایانی نوبت به سرد کردن ژل می رسد که برای انجام این کار دو شیوه وجود دارد و شامل دو روش سریع و آهسته می باشد. در روش سریع از ایجاد حباب در داخل شمع جلوگیری می شود. برای این کار باید بعد از ریختن ژل در داخل ظرف، ظرف شمع را بر روی یک حوله آشپزخانه قرار داده و آن را به دورن یخچال انتقال دهید. در روش آهسته نیز باید ظرف شمع را در یک روز آفتابی حدود چندین ساعت بر روی یک سطح صاف در خارج از محیط خانه قرار دهید.

ساخت شمع ژله ای بدون حباب زیبا و شیک در منزل

نکات طلایی و مهم : برای درست کردن شمع بهتر است از ظروفی استفاده نمایید که شیشه ای باشد و شکلی جالب و فانتزی داشته باشد تا شمع جلوه ای زیبا و منحصر به فرد به خود بگیرد. در هنگام تزیین شمع توجه داشته باشید که نحوه تزیین آن را مطابق با مجلسی که دارید یا نوع استفاده از آن انجام دهید. برای حذف و کاهش حباب های داخل شمع باید ظرف را به آهستگی از پارافین پر نمایید. به هیچ عنوان به ظرف شمع آب اضافه نکنید چرا که این موضوع باعث کدر شدن آن می گردد.

ساخت شمع ژله ای بدون حباب زیبا و شیک در منزل

باید به این نکته دقت نمایید که چون ژل شمع قابلیت اشتعال دارد، چنانچه اگر در حین کار آتش گرفت بایستی همانند آتش گرفتن روغن ابتدا درب ظرف را بگذارید تا به این گونه مانع از رسیدن اکسیژن به آن گردید. در صورتی که در حین کار با ژل دستتان دچار سوختگی گردید بلافاصله محل سوختگی را با استفاده از یخ مالش دهید. به هیچ عنوان برای ذوب نمودن ژل از مایکروویو استفاده نکنید. برای تسریع در عمل ذوب شدن ژل می توانید آن را به شکل تکه های کوچک در آورید. در زمان ذوب کردن ژل به منظور ایمنی کار بر روی چشم ها یک محافظ قرار دهید. نحوه ذوب کردن ژل باید به صورت تدریجی باشد چرا که وارد کردن حرارت بالا و یکدفعه باعث آتش گرفتن آن می شود. در حین کار از یک دماسنج استفاده نمایید چرا که اغلب بر روی بسته بندی ژل درجه ذوب درج شده است.

ساخت شمع ژله ای بدون حباب زیبا و شیک در منزل

نحوه انتخاب ژل مناسب

برای ساخت شمع ژله ای احتیاج به یک موم ژل مخصوص دارید که در واقع این ژل ها در سه نوع موجود می باشند که شامل ژل با چگالی بالا، ژل با چگالی پایین و ژل با چگالی متوسط می باشند. این ژل ها از لحاظ عطر و بو با یکدیگر متفاوت می باشند. ژلی که دارای چگالی متوسطی می باشد بهترین گزینه برای کاربرد در شمع سازی است. بعد از انتخاب ژل می توانید عطر مناسب آن را نیز بخرید.

ساخت شمع ژله ای بدون حباب زیبا و شیک در منزل

شیوه درست کردن شمع های ژله ای رنگی

برای رنگ آمیزی ژل شمع رنگ های اختصاصی به شکل مایع وجود دارند که بر اساس موم درست شده اند. حدود ۳۰ گرم رنگ مایع برای رنگ آمیزی ۴۵ گیلوگرم شمع کافی است. بنابراین برای رنگ کردن شمع ژله ای به مقدار رنگ بسیار کمی احتیاج دارید.

ساخت شمع ژله ای بدون حباب زیبا و شیک در منزل
امیدواریم که در این مطلب با نحوه ساخت شمع ژله ای بسیار زیبا همراه با مراحل درست کردن آن به طور کامل آشنا شده باشید و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید در منزل با استفاده از هنر و سلیقه ای که دارید و با توجه به نوع نیازتان شمع های بی نظیری را با بکارگیری بهترین و زیباترین ایده ها بسازید و از هنر دست خود لذت ببرید. در صورتی که مایلید با نحوه ساخت دیگر شمع های تزیینی و همچنین بهترین ایده ها برای تزیین انواع مختلف شمع آشنا شوید پیشنهاد می کنیم حتما از بخش شمع آرایی مجله ما دیدن نمایید.