سهم ناچیز فرهنگ دربودجه شهرداری ورامین/اولویت ها چطور مشخص می شود


سهم ناچیز فرهنگ دربودجه شهرداری ورامین/اولویت ها چطور مشخص می شود

ورامین- در حالی سهم فرهنگ و ورزش در بودجه 99 شهرداری ورامین نسبت به سال 98 افزایشی نداشته است، که برخی کارشناسان سهم فرهنگ در این بودجه را ناچیز می دانند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بودجه شهرداری در واقع حساب و کتاب دخل و خرج یک سال این نهاد عمومی غیر دولتی برای رسیدن به اهداف آن سال است، که در آن مخارج سرمایه‌ای و دستورالعمل گردش وجوه نقد و محل هزینه کرد آن مورد بحث قرار می‌گیرد.

در روزهای گذشته یکی از مباحث داغ مطرح شده در ورامین، بحث بودجه شهرداری این شهر در سال ۹۹ بوده است، در این بودجه در برخی فصول شاهد رشد مثبت بودجه بودیم و در برخی موارد رشد منفی داشته‌ایم، که سبب موضع گیری هایی نیز شده است.

بدیهی است، در بخش‌های عمرانی، فرهنگی، ورزشی و خدماتی و… معاونت‌های شهرداری و یا مسئولین و فعالان هریک از این مقوله‌ها، مباحث مربوط به خود را مهم‌تر از دیگر موارد دانسته و برای تخصیص بودجه‌ای بیشتر به آن تلاش می‌کنند، اما نباید، از این امر غافل شد، که در این میان برخی از مقوله‌ها مانند، خدمات شهری، عمران و… به واقع نقشی برجسته و ملموس دارند، به طور ملموس دیده می‌شوند و باید آنها را به طور ویژه در نظر گرفت.

اما موارد دیگری مانند ورزش و به ویژه فرهنگ نیز از مباحثی است، که اگرچه تأثیرات ملموس و مستقیم در زندگی مردم ندارند، اما به طور غیر مستقیم در پیشبرد اهداف مدیریت شهری نقش مؤثر ایفا می‌کنند.

علی رغم این اهمیت، دیده می‌شود، که چند سالی است، حوزه فرهنگ در بودجه شهرداری ورامین مهجور بوده آن طور که می‌بایست، مورد توجه قرار نگرفته است و اولین مؤلفه ای که حذف و با کم رنگ کردن و صرفه جویی در آن به ذهن اعضا شورای شهر و مدیران شهرداری می‌رسد، فرهنگ است.

فروردین ماه سال ۹۸ بود، که حسین دهقان، شهردار ورامین در مصاحبه‌ای اظهار داشت: در بودجه سال ۹۸ اعتباری که برای سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی پیش‌بینی‌شده بیش از ۱۰ میلیارد تومان است.

دست سازمان فرهنگی ورزشی ورامین از پرورش ورزشکار بومی خالی است

اینکه بودجه فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری ورامین، دقیقاً چه میزان بوده و سهم هر مقوله چقدر است، سوالی است، که علی عباسی، معاون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهردار ورامین در پاسخ به آن به خبرنگار مهر گفت: بودجه شهرداری در سال جاری برای ورزش حدود ۱۲ میلیارد و برای سایر برنامه‌های فرهنگی ۲.۵ میلیارد تومان است.

یکی از سوالات جدی موجود درباره خروجی بودجه ۱۲ میلیاردی ورزشی شهرداری این است، که «اگر چه تقویت ورزش شهرستان افتخاراتی را به همراه داشته و هر ورامینی به آن می بالد ولی آیا این هزینه‌های کلان موجب پرورش چند ورزشکار بومی شده است؟»، پاسخ عباسی به این سوال صریح نبود، وی که در این خصوص با خبرنگار مهر گفتگو می‌کرد، از اعلام تعداد دقیق ورزشکاران بومی پرورش یافته توسط این سازمان در ورامین طفره رفت، اما افزود: برنامه‌های مناسبی برای پرورش ورزشکاران بومی در ورامین داریم، بنده برای کوچک‌ترین اقدامات فرهنگی و ورزشی نیز برنامه دارم، نمی‌توان بدون برنامه کاری از پیش برد.

وی که به نظر می‌رسید، دستش در پرورش ورزشکاران بومی ورامین خالی است، در پاسخ به این سوال که «با بودجه ۱۲ میلیارد تومانی ورزشی، برای تقویت ورزش همگانی، زمینه سازی حضور ورزشکاران در محلات حاشیه‌ای و بهره مندی آنان از امکانات ورزشی چه اقداماتی صورت گرفته است؟» نیز گفت: برنامه‌های متعددی برای ورزش همگانی داریم، که کتاب مفصلی در این خصوص می‌شود و نمی‌توان در یک گفتگوی کوتاه به تشریح آنها پرداخت.

سهم ناچیز فرهنگ دربودجه شهرداری ورامین/اولویت ها چطور مشخص می شود

عباسی که به شدت از پیگیری و اصرار خبرنگار مهر مبنی بر اعلام تعداد ورزشکاران بومی که با حمایت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ورامین پرورش یافته‌اند، برافروخته شده بود، گفت: ما علاقه به جذب ورزشکار بومی داریم، هزینه جذب نیز کم‌تر تمام می‌شود، اما باید به سطح ورزشکاران و نیز سطح مسابقات نیز توجه کنیم.

وی گفت: امروز نام ورامین توسط تیم‌های ورزشی شهرداری ورامین در کشور و قاره آسیا می‌درخشد و این امر سبب بالندگی و افتخار ورزش ورامین، شهرستان و شهرداری ورامین است، متأسفانه پیش از این تبلیغات نامناسبی علیه ورامین انجام شده بود، اما امروز همه ورامین و شهر ورامین را به خوبی می‌شناسند و این یک اقدام و دستاورد فرهنگی است.

برای هماهنگی با شورای فرهنگ عمومی تأکیدی به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری نشده است

اما برای دریافت پاسخ بهتر برای سوال‌هایمان به سراغ سیدرضا احمدی، یکی از اعضا شورای شهر ورامین رفتیم، وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه «جایگاه فرهنگ در اختصاص این بودجه کجا است و آیا این تقسیم بودجه بین فرهنگ و ورزش عادلانه بوده است و شما با این تخصیص بودجه موافق هستید؟» گفت: شاید بنده به عنوان یک عضو شورا با برخی مصوبات مخالف باشم، اما امروز بحث مخالفت شخصی نیست، در حال حاضر با مصوبه طرف هستیم و همه باید در جهت اجرای آن تلاش و از آن دفاع کنیم.

احمدی افزود: سازمان فرهنگی ورزشی حدود ۱۶ میلیارد و خرده‌ای بودجه را دیده بود و تقاضا داشت، اما ما هیچ تغییری در بودجه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ نداشته‌ایم، یعنی همان ۱۴ میلیارد و حدوداً ۲۰۰ تومان بودجه ۹۸ بدون تغییر برای سال ۹۹ اعمال شده است، افزایش نداشتیم، اما قول دادیم، اگر منابع درآمدی بیشتری داشتیم، این خواسته را تأمین کنیم و سازمان نیز این مساله را پذیرفت.

وی در پاسخ به سوال «سهمی که برای امور فرهنگی در نظر گرفته شده با نظارت چه جایگاهی صرف می‌شود و آیا برای تعامل و هماهنگی با شورای فرهنگ عمومی ورامین به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ورامین تاکید شده است یا خیر؟» گفت: نه، ما این تاکید را نداشتیم و اگر بگویم تاکید کرده‌ایم، دروغ می‌شود، نه برای هماهنگی با شورای فرهنگ عمومی و نه هیچ نهاد فرهنگی دیگر، اما اینکه شورای فرهنگ عمومی ممکن است، مصوبه‌ای بدهد، که در حیطه اختیارات و وظایف شهرداری باشد، باید ورود کرده و از بودجه فرهنگی اجرا می‌شود.

احمدی توضیح داد: برخی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی در حیطه وظایف اداره تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور مساجد و یا یک نهاد دیگر باشد و به شهرداری مربوط نشود، اما اگر مصوبه‌ای باشد، که در حیطه وظایف و اختیارات شهرداری باشد، سازمان فرهنگی ورزشی ورود کرده و آن را اجرایی می‌کند، تاکنون نیز همین کار را کرده است.

این عضو شورای شهر ورامین اضافه کرد: بعید می دانم، متولیان سازمان فرهنگی و ورزشی نسبت به اجرای مصوباتی که شورای فرهنگ عمومی داشته باشد، کوتاهی کنند، من بر تعامل بین نهادها تاکید دارم، این تعامل بهتر است، تا اینکه بگوییم، می‌خواهیم، کاری کنیم و شهرداری آن کار را انجام دهد، چرا که ممکن است این شهردار و یا شورای شهر همراه باشد و شهردار و شورای دیگری همراه نباشد، اما مطمئن باشید اگر مجموعه‌های فرهنگی شهرستان دست به دست هم داده و بخواهند، گامی برای فرهنگ شهرستان بردارند، مطمئن باشید، یکی از مجموعه‌هایی که در کنار دیگر نهادها در این زمینه ورود جدی و فعال می‌کند، شهرداری است.

فرهنگ و ورزش منافاتی با هم ندارند

وی در مورد دغدغه بزرگان فرهنگی و فعالان و دلسوزان ورامین در مورد غفلت از بودجه فرهنگی شهرداری این شهر گفت: باید ببینیم، از چه زاویه‌ای نگاه می‌کنیم، دغدغه بودجه سازمان فرهنگی ورزشی و یا دغدغه فرهنگ شهرستان را داریم، بالاخره در تصمیماتی که برای بودجه در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ورامین اتخاذ شده و به شورا آمده مطمئناً با بزرگانی در مباحث فرهنگی لحاظ شده است، شاید برخی اقدامات ورزشی بُعد فرهنگی نیز داشته باشد.

سهم ناچیز فرهنگ دربودجه شهرداری ورامین/اولویت ها چطور مشخص می شود

احمدی تاکید کرد: اما اگر یک اتفاق در بُعد ورزش می‌افتد، خواست بسیاری از بزرگان شهرستان بوده است، نمی‌توان یک جایی گفت، باید این اتفاق بیفتد و جای دیگر بگوییم، این چرا شد، به عنوان مثال در بحث والیبال ما هزینه سنگینی می‌کنیم، آیا مسئولین شهرستان که عموماً دغدغه فرهنگی دارند، قائل به تقویت والیبال نبوده‌اند؟ بله همه اصرار به تقویت داشته‌اند و ما نیز بودجه را در قالب سازمان فرهنگی و ورزشی دیده‌ایم و بعد می‌خواهیم، که سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، موارد درخواستی را برحسب اولویتهایش طبقه بندی و در قالب بودجه ارسال کند و بودجه جدا دیده نشده است و اینکه ما بگوییم، بودجه فرهنگی و یا ورزشی جدا از هم دیده شده است، اشتباه است، این دو بودجه در قالب یک سازمان بوده و متناسب با هم رشد داشته‌اند.

وی گفت: یعنی به عنوان مثال اگر قبلاً ۵۰۰ میلیون تومان بودجه معاونت فرهنگی شهرداری بوده، رشد کرده و به ۳ میلیارد رسیده که در این رشد هم فرهنگ و هم ورزش رشد داشته‌اند، یا به عنوان مثال بودجه ورزشی پنج میلیارد بوده، اکنون ده میلیارد شده است، البته این رقم‌ها را به عنوان نمونه و مثال عرض می‌کنم و دقیق نیست.

احمدی اضافه کرد: پس این رشد بوده و ما نمی‌گوییم، بودجه فرهنگی و یا ورزشی است، می‌گوئیم، بودجه فرهنگی ورزشی است و از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ورامین نیز انتظار داریم، بودجه را درست مدیریت کنند و با بهره گیری از فرصت‌ها و مشاوره دلسوزان شهرستان به درستی بودجه را مدیریت کنند.

وی در خصوص معرفی و تقویت جایگاه انقلابی و فرهنگی شهرستان خاصه ۱۵ خرداد و مناسبت‌های ملی و دینی در بودجه گفت: فرهنگ و ورزش منافاتی با هم ندارند، به عنوان مثال در دهه فجر می‌توان، جام فجر برگزار کرد، که هم فرهنگی و هم ورزشی است و بنده قائل به تفکیک بودجه فرهنگ از ورزش نیستم و معتقدم از این بودجه می‌توان به طور تلفیقی در مقاطع مختلف برای برنامه‌های خاص که نیاز حضور همه جانبه است، بهره جست و بسیار هم خوب بوده و می‌توان از بودجه ورزش برای مناسبت‌های گوناگون مانند هفته بسیج، دفاع مقدس و… بهره گرفت.

توجه به فرهنگ و ورزش از ضروریات جامعه و از معروفات مهم است

امام جمعه موقت و عضو شورای فرهنگ عمومی ورامین یکی از افرادی است، که معتقد است، فرهنگ، در لابلای بودجه فرهنگی ورزشی شهرداری ورامین مغفول مانده است و در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بنده از طرفداران جدی ورزش بوده و همواره مدافع ورزش شهرستان بوده و هستم و این را همه می‌دانند، ولی معتقدم ورزش و فرهنگ هر کدام جایگاه خود را دارا هستند و حق نداریم هیچکدام را فدای دیگری کنیم.

حجت الاسلام سید محسن محمودی اضافه کرد: در جلسه شورای فرهنگ عمومی نیز تاکید شده است، که باید تقسیم اعتبارات و بودجه‌ها در این دو حوزه عادلانه باشد و از سویی ضمن توجه به ورزش قهرمانی، پرورش ورزشکاران بومی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ نیز باید نظرات جایگاه‌های قانونی مثل شورای فرهنگ عمومی مورد توجه قرار گیرد، چرا که اولویت‌های فرهنگی، توجه به کیفیت و ماندگاری کارهای فرهنگی نیز امور تخصصی است، که باید متولیان امر از متخصصان در این جهت مشاوره بگیرند.

این عضو شورای فرهنگ عمومی ورامین با بیان اینکه در هر صورت در مورد کیفیت تخصیص و تقسیم و صرف اعتبارات فرهنگی و ورزشی سوالاتی در افکار عمومی وجود دارد، از متولیان امر خواست، که پاسخگویی مناسب در این مورد داشته باشند.

وی تاکید کرد: ورامین در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد که در صورت جامع نگری بیشتر قطعاً شاهد برکات فزون تر در سطح شهرستان خواهیم بود.

در هر صورت، به نظر می‌رسد، که همان طور که حفظ جایگاه ورزشی ورامین، به عنوان یکی از مدعیان ورزش‌های قهرمانی در بسیاری از رشته‌ها در کشور اهمیت دارد، اما نباید به این بهانه به فرهنگ این شهرستان به عنوان مبدا قیام ۱۵ خرداد بی اهمیت بود و در این مورد کم لطفی کرد، حال باید منتظر ماند و دید، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ورامین، می‌تواند، آن طور که برخی از اعضا شورای این شهر معتقدند، از عهده مدیریت مناسب دو مقوله فرهنگ و ورزش و پرداختن به اولویت‌ها در این زمینه برآید یا خیر.


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بودجه شهرداری در واقع حساب و کتاب دخل و خرج یک سال این نهاد عمومی غیر دولتی برای رسیدن به اهداف آن سال است، که در آن مخارج سرمایه‌ای و دستورالعمل گردش وجوه نقد و محل هزینه کرد آن مورد بحث قرار می‌گیرد.

در روزهای گذشته یکی از مباحث داغ مطرح شده در ورامین، بحث بودجه شهرداری این شهر در سال ۹۹ بوده است، در این بودجه در برخی فصول شاهد رشد مثبت بودجه بودیم و در برخی موارد رشد منفی داشته‌ایم، که سبب موضع گیری هایی نیز شده است.

بدیهی است، در بخش‌های عمرانی، فرهنگی، ورزشی و خدماتی و… معاونت‌های شهرداری و یا مسئولین و فعالان هریک از این مقوله‌ها، مباحث مربوط به خود را مهم‌تر از دیگر موارد دانسته و برای تخصیص بودجه‌ای بیشتر به آن تلاش می‌کنند، اما نباید، از این امر غافل شد، که در این میان برخی از مقوله‌ها مانند، خدمات شهری، عمران و… به واقع نقشی برجسته و ملموس دارند، به طور ملموس دیده می‌شوند و باید آنها را به طور ویژه در نظر گرفت.

اما موارد دیگری مانند ورزش و به ویژه فرهنگ نیز از مباحثی است، که اگرچه تأثیرات ملموس و مستقیم در زندگی مردم ندارند، اما به طور غیر مستقیم در پیشبرد اهداف مدیریت شهری نقش مؤثر ایفا می‌کنند.

علی رغم این اهمیت، دیده می‌شود، که چند سالی است، حوزه فرهنگ در بودجه شهرداری ورامین مهجور بوده آن طور که می‌بایست، مورد توجه قرار نگرفته است و اولین مؤلفه ای که حذف و با کم رنگ کردن و صرفه جویی در آن به ذهن اعضا شورای شهر و مدیران شهرداری می‌رسد، فرهنگ است.

فروردین ماه سال ۹۸ بود، که حسین دهقان، شهردار ورامین در مصاحبه‌ای اظهار داشت: در بودجه سال ۹۸ اعتباری که برای سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی پیش‌بینی‌شده بیش از ۱۰ میلیارد تومان است.

دست سازمان فرهنگی ورزشی ورامین از پرورش ورزشکار بومی خالی است

اینکه بودجه فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری ورامین، دقیقاً چه میزان بوده و سهم هر مقوله چقدر است، سوالی است، که علی عباسی، معاون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهردار ورامین در پاسخ به آن به خبرنگار مهر گفت: بودجه شهرداری در سال جاری برای ورزش حدود ۱۲ میلیارد و برای سایر برنامه‌های فرهنگی ۲.۵ میلیارد تومان است.

یکی از سوالات جدی موجود درباره خروجی بودجه ۱۲ میلیاردی ورزشی شهرداری این است، که «اگر چه تقویت ورزش شهرستان افتخاراتی را به همراه داشته و هر ورامینی به آن می بالد ولی آیا این هزینه‌های کلان موجب پرورش چند ورزشکار بومی شده است؟»، پاسخ عباسی به این سوال صریح نبود، وی که در این خصوص با خبرنگار مهر گفتگو می‌کرد، از اعلام تعداد دقیق ورزشکاران بومی پرورش یافته توسط این سازمان در ورامین طفره رفت، اما افزود: برنامه‌های مناسبی برای پرورش ورزشکاران بومی در ورامین داریم، بنده برای کوچک‌ترین اقدامات فرهنگی و ورزشی نیز برنامه دارم، نمی‌توان بدون برنامه کاری از پیش برد.

وی که به نظر می‌رسید، دستش در پرورش ورزشکاران بومی ورامین خالی است، در پاسخ به این سوال که «با بودجه ۱۲ میلیارد تومانی ورزشی، برای تقویت ورزش همگانی، زمینه سازی حضور ورزشکاران در محلات حاشیه‌ای و بهره مندی آنان از امکانات ورزشی چه اقداماتی صورت گرفته است؟» نیز گفت: برنامه‌های متعددی برای ورزش همگانی داریم، که کتاب مفصلی در این خصوص می‌شود و نمی‌توان در یک گفتگوی کوتاه به تشریح آنها پرداخت.

سهم ناچیز فرهنگ دربودجه شهرداری ورامین/اولویت ها چطور مشخص می شود

عباسی که به شدت از پیگیری و اصرار خبرنگار مهر مبنی بر اعلام تعداد ورزشکاران بومی که با حمایت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ورامین پرورش یافته‌اند، برافروخته شده بود، گفت: ما علاقه به جذب ورزشکار بومی داریم، هزینه جذب نیز کم‌تر تمام می‌شود، اما باید به سطح ورزشکاران و نیز سطح مسابقات نیز توجه کنیم.

وی گفت: امروز نام ورامین توسط تیم‌های ورزشی شهرداری ورامین در کشور و قاره آسیا می‌درخشد و این امر سبب بالندگی و افتخار ورزش ورامین، شهرستان و شهرداری ورامین است، متأسفانه پیش از این تبلیغات نامناسبی علیه ورامین انجام شده بود، اما امروز همه ورامین و شهر ورامین را به خوبی می‌شناسند و این یک اقدام و دستاورد فرهنگی است.

برای هماهنگی با شورای فرهنگ عمومی تأکیدی به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری نشده است

اما برای دریافت پاسخ بهتر برای سوال‌هایمان به سراغ سیدرضا احمدی، یکی از اعضا شورای شهر ورامین رفتیم، وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه «جایگاه فرهنگ در اختصاص این بودجه کجا است و آیا این تقسیم بودجه بین فرهنگ و ورزش عادلانه بوده است و شما با این تخصیص بودجه موافق هستید؟» گفت: شاید بنده به عنوان یک عضو شورا با برخی مصوبات مخالف باشم، اما امروز بحث مخالفت شخصی نیست، در حال حاضر با مصوبه طرف هستیم و همه باید در جهت اجرای آن تلاش و از آن دفاع کنیم.

احمدی افزود: سازمان فرهنگی ورزشی حدود ۱۶ میلیارد و خرده‌ای بودجه را دیده بود و تقاضا داشت، اما ما هیچ تغییری در بودجه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ نداشته‌ایم، یعنی همان ۱۴ میلیارد و حدوداً ۲۰۰ تومان بودجه ۹۸ بدون تغییر برای سال ۹۹ اعمال شده است، افزایش نداشتیم، اما قول دادیم، اگر منابع درآمدی بیشتری داشتیم، این خواسته را تأمین کنیم و سازمان نیز این مساله را پذیرفت.

وی در پاسخ به سوال «سهمی که برای امور فرهنگی در نظر گرفته شده با نظارت چه جایگاهی صرف می‌شود و آیا برای تعامل و هماهنگی با شورای فرهنگ عمومی ورامین به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ورامین تاکید شده است یا خیر؟» گفت: نه، ما این تاکید را نداشتیم و اگر بگویم تاکید کرده‌ایم، دروغ می‌شود، نه برای هماهنگی با شورای فرهنگ عمومی و نه هیچ نهاد فرهنگی دیگر، اما اینکه شورای فرهنگ عمومی ممکن است، مصوبه‌ای بدهد، که در حیطه اختیارات و وظایف شهرداری باشد، باید ورود کرده و از بودجه فرهنگی اجرا می‌شود.

احمدی توضیح داد: برخی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی در حیطه وظایف اداره تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور مساجد و یا یک نهاد دیگر باشد و به شهرداری مربوط نشود، اما اگر مصوبه‌ای باشد، که در حیطه وظایف و اختیارات شهرداری باشد، سازمان فرهنگی ورزشی ورود کرده و آن را اجرایی می‌کند، تاکنون نیز همین کار را کرده است.

این عضو شورای شهر ورامین اضافه کرد: بعید می دانم، متولیان سازمان فرهنگی و ورزشی نسبت به اجرای مصوباتی که شورای فرهنگ عمومی داشته باشد، کوتاهی کنند، من بر تعامل بین نهادها تاکید دارم، این تعامل بهتر است، تا اینکه بگوییم، می‌خواهیم، کاری کنیم و شهرداری آن کار را انجام دهد، چرا که ممکن است این شهردار و یا شورای شهر همراه باشد و شهردار و شورای دیگری همراه نباشد، اما مطمئن باشید اگر مجموعه‌های فرهنگی شهرستان دست به دست هم داده و بخواهند، گامی برای فرهنگ شهرستان بردارند، مطمئن باشید، یکی از مجموعه‌هایی که در کنار دیگر نهادها در این زمینه ورود جدی و فعال می‌کند، شهرداری است.

فرهنگ و ورزش منافاتی با هم ندارند

وی در مورد دغدغه بزرگان فرهنگی و فعالان و دلسوزان ورامین در مورد غفلت از بودجه فرهنگی شهرداری این شهر گفت: باید ببینیم، از چه زاویه‌ای نگاه می‌کنیم، دغدغه بودجه سازمان فرهنگی ورزشی و یا دغدغه فرهنگ شهرستان را داریم، بالاخره در تصمیماتی که برای بودجه در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ورامین اتخاذ شده و به شورا آمده مطمئناً با بزرگانی در مباحث فرهنگی لحاظ شده است، شاید برخی اقدامات ورزشی بُعد فرهنگی نیز داشته باشد.

سهم ناچیز فرهنگ دربودجه شهرداری ورامین/اولویت ها چطور مشخص می شود

احمدی تاکید کرد: اما اگر یک اتفاق در بُعد ورزش می‌افتد، خواست بسیاری از بزرگان شهرستان بوده است، نمی‌توان یک جایی گفت، باید این اتفاق بیفتد و جای دیگر بگوییم، این چرا شد، به عنوان مثال در بحث والیبال ما هزینه سنگینی می‌کنیم، آیا مسئولین شهرستان که عموماً دغدغه فرهنگی دارند، قائل به تقویت والیبال نبوده‌اند؟ بله همه اصرار به تقویت داشته‌اند و ما نیز بودجه را در قالب سازمان فرهنگی و ورزشی دیده‌ایم و بعد می‌خواهیم، که سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، موارد درخواستی را برحسب اولویتهایش طبقه بندی و در قالب بودجه ارسال کند و بودجه جدا دیده نشده است و اینکه ما بگوییم، بودجه فرهنگی و یا ورزشی جدا از هم دیده شده است، اشتباه است، این دو بودجه در قالب یک سازمان بوده و متناسب با هم رشد داشته‌اند.

وی گفت: یعنی به عنوان مثال اگر قبلاً ۵۰۰ میلیون تومان بودجه معاونت فرهنگی شهرداری بوده، رشد کرده و به ۳ میلیارد رسیده که در این رشد هم فرهنگ و هم ورزش رشد داشته‌اند، یا به عنوان مثال بودجه ورزشی پنج میلیارد بوده، اکنون ده میلیارد شده است، البته این رقم‌ها را به عنوان نمونه و مثال عرض می‌کنم و دقیق نیست.

احمدی اضافه کرد: پس این رشد بوده و ما نمی‌گوییم، بودجه فرهنگی و یا ورزشی است، می‌گوئیم، بودجه فرهنگی ورزشی است و از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ورامین نیز انتظار داریم، بودجه را درست مدیریت کنند و با بهره گیری از فرصت‌ها و مشاوره دلسوزان شهرستان به درستی بودجه را مدیریت کنند.

وی در خصوص معرفی و تقویت جایگاه انقلابی و فرهنگی شهرستان خاصه ۱۵ خرداد و مناسبت‌های ملی و دینی در بودجه گفت: فرهنگ و ورزش منافاتی با هم ندارند، به عنوان مثال در دهه فجر می‌توان، جام فجر برگزار کرد، که هم فرهنگی و هم ورزشی است و بنده قائل به تفکیک بودجه فرهنگ از ورزش نیستم و معتقدم از این بودجه می‌توان به طور تلفیقی در مقاطع مختلف برای برنامه‌های خاص که نیاز حضور همه جانبه است، بهره جست و بسیار هم خوب بوده و می‌توان از بودجه ورزش برای مناسبت‌های گوناگون مانند هفته بسیج، دفاع مقدس و… بهره گرفت.

توجه به فرهنگ و ورزش از ضروریات جامعه و از معروفات مهم است

امام جمعه موقت و عضو شورای فرهنگ عمومی ورامین یکی از افرادی است، که معتقد است، فرهنگ، در لابلای بودجه فرهنگی ورزشی شهرداری ورامین مغفول مانده است و در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بنده از طرفداران جدی ورزش بوده و همواره مدافع ورزش شهرستان بوده و هستم و این را همه می‌دانند، ولی معتقدم ورزش و فرهنگ هر کدام جایگاه خود را دارا هستند و حق نداریم هیچکدام را فدای دیگری کنیم.

حجت الاسلام سید محسن محمودی اضافه کرد: در جلسه شورای فرهنگ عمومی نیز تاکید شده است، که باید تقسیم اعتبارات و بودجه‌ها در این دو حوزه عادلانه باشد و از سویی ضمن توجه به ورزش قهرمانی، پرورش ورزشکاران بومی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ نیز باید نظرات جایگاه‌های قانونی مثل شورای فرهنگ عمومی مورد توجه قرار گیرد، چرا که اولویت‌های فرهنگی، توجه به کیفیت و ماندگاری کارهای فرهنگی نیز امور تخصصی است، که باید متولیان امر از متخصصان در این جهت مشاوره بگیرند.

این عضو شورای فرهنگ عمومی ورامین با بیان اینکه در هر صورت در مورد کیفیت تخصیص و تقسیم و صرف اعتبارات فرهنگی و ورزشی سوالاتی در افکار عمومی وجود دارد، از متولیان امر خواست، که پاسخگویی مناسب در این مورد داشته باشند.

وی تاکید کرد: ورامین در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد که در صورت جامع نگری بیشتر قطعاً شاهد برکات فزون تر در سطح شهرستان خواهیم بود.

در هر صورت، به نظر می‌رسد، که همان طور که حفظ جایگاه ورزشی ورامین، به عنوان یکی از مدعیان ورزش‌های قهرمانی در بسیاری از رشته‌ها در کشور اهمیت دارد، اما نباید به این بهانه به فرهنگ این شهرستان به عنوان مبدا قیام ۱۵ خرداد بی اهمیت بود و در این مورد کم لطفی کرد، حال باید منتظر ماند و دید، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ورامین، می‌تواند، آن طور که برخی از اعضا شورای این شهر معتقدند، از عهده مدیریت مناسب دو مقوله فرهنگ و ورزش و پرداختن به اولویت‌ها در این زمینه برآید یا خیر.

کد خبر 4877686

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو